Πόσο βλαβεροί είναι οι ρύποι παλαιών αυτοκινήτων;

Με την παρέλευση του χρόνου, τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά τις εκπομπές, γίνονται όλο και αυστηρότερα. Σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μόνο τα εξαιρετικά “καθαρά” αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro 6 εισέρχονται στην κυκλοφορία. Τι αλλάζει όμως κάθε φορά που αλλάζουν τα “Euro”;

Η αλλαγή αυτή έχει επιτύχει τη μείωση των ρύπων των αιωρούμενων σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου που κυρίως εκπέμπουν οι παλαιοί πετρελαιοκινητήρες (Euro 3-Euro 4). Όμως τι γίνεται με τα παλαιότερα ρυπογόνα οχήματα -κυρίως τα πετρελαιοκίνητα- τα οποία και ευθύνονται για το μεγαλύτερο μέρος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις μεγαλουπόλεις;

Τα αιωρούμενα σωματίδια διαχωρίζονται σε κατηγορίες διαμέτρου PM2.5 και PM10. Όσο πιο μικρή η διάμετρος, τόσο πιο επιβλαβή για τον ανθρώπινο οργανισμό είναι τα σωματίδια, καθώς εισέρχονται μέσω της αναπνευστικής διόδου και προσβάλλουν τους πνεύμονες. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ένα ετήσιο ποσοστό 3% θανάτων από κάρδιο-αναπνευστικά προβλήματα συνδέονται άμεσα με τα αιωρούμενα σωματίδια, ενώ το 5% αγγίζουν οι θάνατοι από καρκίνο του πνεύμονα.

To 2012 περίπου 3 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν την ζωή τους πρόωρα εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Έρευνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας το 2013, κατέληξαν πως τα αιωρούμενα σωματίδια σχετίζονται άμεσα με τον καρκίνο του πνεύμονα. Μικρά παιδιά μεγαλουπόλεων γίνονται, δυστυχώς, τα επικρατέστερα θύματα αναπνευστικών λοιμώξεων. Τα περιστατικά άσθματος σε πληθυσμούς πόλεων όπως η Αθήνα έχουν αυξηθεί και σύμφωνα με μελέτες πιο ευπαθείς ομάδες για αναπνευστικά νοσήματα είναι ο γυναικείος πληθυσμός και οι νέοι κάτω των 18. Ο αντρικός πληθυσμός έχει περισσότερα περιστατικά καρδιακών παθήσεων.

Στις μεγαλουπόλεις οι ρύποι παλαιότερων οχημάτων μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα υγείας.

Στα αυτοκίνητα Euro 6, η μεγάλη αλλαγή αφορά στις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα νέα οχήματα ως προς τα αιωρούμενα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου (ΝΟx). Τα οξείδια του αζώτου εκπέμπονται από κινητήρες παλαιών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων (Euro 3-Euro 4), αφού δεν εφοδιάζονται με τις νεότερες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες. Ο ανθρώπινος οργανισμός επηρεάζεται άμεσα από τις μεγάλες συγκεντρώσεις των οξειδίων του αζώτου με επιπτώσεις όπως τα αναπνευστικά προβλήματα, πονοκέφαλοι και ενοχλήσεις στην όραση.
Η μείωση των ρύπων με τις νέες τεχνολογίες (Euro 6) εξασφαλίζει ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενεές. Κι εμείς στην Ελλάδα διατηρούμε ως έχει τη μεγαλύτερη πηγή του προβλήματος. Τα παλαιά Ταξί, για τα οποία μάλιστα έχει ήδη τεθεί αίτημα παράτασης των ισχυόντων ορίων απόσυρσης από τα 15 στα 22 χρόνια! Μια παράταση 7 χρόνων θα φέρει -σύμφωνα με ιατρικές μελέτες- σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία μας.

Στου κουφού την πόρτα… κυριολεκτικά!

Τι κάνουμε στην Ελλάδα; Μεγαλώνουμε την πηγή των προβλημάτων μας…