Αντίο οδήγηση, θα μας λείψεις!

Αυτόνομη οδήγηση: ακούγεται μακρινό όμως έρχεται πιο γρήγορα από όσο νομίζουμε. Σε λίγα χρόνια η χειροκίνητη οδήγηση θα μοιάζει σαν τα χειροκίνητα παράθυρα όταν αυτά αντικαταστάθηκαν από τα ηλεκτρικά. Πλέον θα πατάς ένα κουμπί και βουαλά… το αυτοκίνητο θα πηγαίνει μόνο του. Σαν το παράθυρο!

Τι πρέπει να γνωρίζουμε λοιπόν για το μέλλον; Ο κόσμος της αυτοκίνησης διαχωρίζει την αυτόνομη οδήγηση σε 5 στάδια και ήδη τα μοντέλα που έρχονται σε βάθος 2-ετίας θα είναι αυτόνομα 4ου επιπέδου. Τι σημαίνει αυτό; Διαβάστε παρακάτω ποια είναι τα 5 στάδια της αυτόνομης οδήγησης και δακρύστε μαζί μας μονολογώντας “αντίο οδήγηση, θα μας λείψεις”…

Επίπεδο 1

Συμβαίνει ήδη. Τα συστήματα σε αυτό το επίπεδο περιλαμβάνουν το cruise control, το οποίο ελέγχει την ταχύτητα και επίσης την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Σε αυτό το επίπεδο ο οδηγός πρέπει πάντα να έχει τα χέρια του στο τιμόνι και να προσέχει την κυκλοφορία. Εδώ συμπεριλαμβάνονται και τα συστήματα υποβοήθησης φρένων έκτακτης ανάγκης, αυτά δηλαδή που αναλαμβάνουν πλήρως το φρενάρισμα αλλά αφήνουν τον έλεγχο των υπόλοιπων λειτουργιών στον οδηγό. Η λειτουργικότητα των συστημάτων συχνά υπόκειται σε περιορισμούς. Για παράδειγμα, κάποια συστήματα λειτουργούν μόνο εν μέρει σε αντίξοες καιρικές συνθήκες ή λειτουργούν μόνο μέχρι μια ορισμένη ταχύτητα.

Επίπεδο 2

Επίσης συμβαίνει ήδη. Σε αυτό το επίπεδο, τα οχήματα μπορούν να κινούνται αυτόνομα στην ευθεία, να μένουν στη λωρίδα κυκλοφορίας τους ή να ελέγχουν την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα σε προκαθορισμένες καταστάσεις, για παράδειγμα στην εθνική οδό. Σε μποτιλιαρίσματα, το όχημα μπορεί αυτόνομα να αναλάβει το σύνολο της οδήγησης. Και εδώ, τυχόν αντίξοες καιρικές συνθήκες θέτουν περιορισμούς, για παράδειγμα, όταν οι λερωμένοι αισθητήρες παρεμποδίζουν τις ηλεκτρονικές λειτουργίες.

Επίπεδο 3

Ω ναι, συμβαίνει ήδη επίσης. Σε ελάχιστα αυτοκίνητα για την ώρα. Τα αυτόνομα οχήματα του 3ου επιπέδου μπορούν να αναλάβουν πλήρως την οδήγηση σε εθνικές οδούς. Εδώ, τα λειτουργικά συστήματα ελέγχουν την προσπέραση και τους ελιγμούς αποφυγής, επιταχύνουν και φρενάρουν. Σε επικίνδυνες καταστάσεις, ο οδηγός ειδοποιείται να αναλάβει ξανά το τιμόνι μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό περιθώριο. Από το επίπεδο 3 και πάνω, τα οχήματα επικοινωνούν αυτόματα με άλλα οχήματα και ανταλλάσσουν πληροφορίες.

Επίπεδο 4

Πλέον μιλάμε για πλήρως αυτόνομη οδήγηση και αναμένεται να επιτευχθεί σε 2 περίπου χρόνια. Μόλις! Τότε το όχημα θα κινείται τον περισσότερο χρόνο αυτόνομα και θα διαχειρίζεται ακόμη και σύνθετες καταστάσεις σε επαρχιακούς δρόμους καθώς και στην αστική κυκλοφορία. Οι οδηγοί θα μπορούν να ασχολούνται με άλλα πράγματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και δεν θα χρειάζεται να έχουν τον νου τους στην κυκλοφορία όλη την ώρα. Το όχημα θα είναι απόλυτα συνδεδεμένο με το περιβάλλον του. Στο επίπεδο 4, η αστική κυκλοφορία θα ελέγχεται αυτόματα. Για παράδειγμα, το φανάρι θα γίνεται πράσινο όταν το όχημα πλησιάζει μια διασταύρωση και δεν ανιχνεύεται καμία κίνηση στους κάθετους δρόμους. Τα οχήματα επικοινωνούν μεταξύ τους και ειδοποιούν το ένα το άλλο, για παράδειγμα όταν πρόκειται να αλλάξουν λωρίδα κυκλοφορίας.

Επίπεδο 5

Το τέλος! Πλέον αναλαμβάνει το Skynet (για τους λάτρεις του Terminator)! Tα αυτοκίνητα είναι αυτόνομα από την αρχή μέχρι το τέρμα της διαδρομής. Οι επιβάτες δεν χρειάζεται να συμμετέχουν στην οδήγηση. Θα μπορούν κάλλιστα να κοιμηθούν. Αρκετά αυτοκίνητα θα βγαίνουν πλέον χωρίς καν τιμόνι ή πεντάλ.

Τώρα ας βγούμε όλοι στο μπαλκόνι και ας ρίξουμε μια τελευταία ματιά στο αγαπημένο μας αυτοκίνητο. Άραγε σε τι κόσμο θα οδηγούν μετακινούνται τα παιδιά μας…;