Opinion: Σκάνδαλο Dieselgate

Είναι πλέον γνωστό σε όλους, ακόμη και στους ανίδεους περί αυτοκινήτου, το σκάνδαλο Volkswagen, με τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο να εξαπατά με δόλο ελεγκτικές αρχές και κατ’ επέκταση καταναλωτές. Ο Κώστας Στέφου εξετάζει και αναλύει…

Η Volkswagen τοποθετούσε ένα λογισμικό -κατασκευής BOSCH- το οποίο μειώνει τις ενδείξεις ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συγκεκριμένα τις εκπομπές NOx στους πετρελαιοκινητήρες των αυτοκινήτων της.

Αυτό λοιπόν το “σκάνδαλο μεγατόνων”, που το κόστος του μεταφράζεται σε δισεκατομμύρια ευρώ, αποκαλύφθηκε από ομάδα Αμερικανών ελεγκτών και αφορά κινητήρες diesel Euro 5 της γερμανικής φίρμας, σειράς EA 189 κυβισμού 1.2, 1.6 και 2.0 lt, με τους οποίους εξοπλίζονται πολλά μοντέλα του Group (VW-Audi-Seat-Skoda). Με άλλα λόγια εκατομμύρια αυτοκίνητα που κυκλοφορούν όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά σε όλο τον κόσμο, έχουν παραποιημένες ενδείξεις ρύπων.

Στις ΗΠΑ αλλά και στην Ε.Ε. η νομοθεσία δεν προβλέπει δοκιμές μετρήσεων στο δρόμο (εξάτμιση) αλλά σε εργαστήρια με ηλεκτρονικές μεθόδους. Αυτή την αδυναμία του νόμου εκμεταλλεύτηκε η VW και τοποθέτησε το επίμαχο λογισμικό που παραποιούσε τους πραγματικούς ρύπους, που στην πράξη ήταν πολλαπλάσιοι. Και αυτό ήταν απάτη ολκής από την γερμανική φίρμα, μια απάτη γνωστή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2013!

Το θέμα δεν είναι απλό και δεν καλύπτεται με τις αλλαγές στη διοίκηση της Volkswagen. Έχει προεκτάσεις και μάλιστα οικονομικές, παρά την προσπάθεια της φίρμας του Βόλφσμπουργκ να περιορίσει τη ζημιά που προέρχεται από τα 11 εκ. αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούν ανά τον κόσμο και θα πρέπει να αποκατασταθεί το πρόβλημα χωρίς να επιβαρυνθούν οι καταναλωτές. Προς το παρόν υπάρχει το απαιτητό ποσό των 18 δις δολαρίων από την κυβέρνηση των ΗΠΑ και έπεται και συνέχεια από άλλες χώρες…

Ήδη η Ελβετία απαγόρευσε την εισαγωγή αυτοκινήτων του VW group μέχρι να ξεκαθαρίσει το “τοπίο”. Η Ισπανία ετοιμάζεται να ζητήσει αποζημίωση για διαφυγόντα έσοδα που προέρχονται από το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων για αγορά οχημάτων με τους επίμαχους κινητήρες TDΙ του ομίλου. Επίσης έχουν ξεκινήσει έρευνες σε Ιταλία και Γαλλία. Όσο για την Ελλάδα, η κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο ακόμη δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια. Εδώ ασχολούμαστε αν θα είναι υποχρεωτικό το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, ενώ η επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία Kosmocar δηλώνει ότι δεν είναι σε θέση να γνωρίζει αν και πόσα αυτοκίνητα με κινητήρες TDI σειράς ΕΑ 189 έχουν διατεθεί στη χώρα μας.

Κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια τη ζημιά που υπέστη η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και κατ’ επέκταση η θυγατρικές αυτής, ενώ σοβαρό πλήγμα δέχθηκε η Γερμανική οικονομία, με δεδομένο ότι η VW κατέχει το 20% των εσόδων από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Επίσης, κανείς δεν μιλά για τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel Euro 6. Γιατί αν και εκεί βρεθεί κάτι ανάλογο, τότε η καταστροφή θα είναι ολοσχερής. Και εδώ γεννάται το ερώτημα: Γιατί μια τόσο μεγάλη εταιρία, όπως η Volkswagen, ξέπεσε στη λύση του παράνομου λογισμικού και δεν ασχολήθηκε με την εξέλιξη των κινητήρων της ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων, κάτι που το καταφέρνουν άλλοι κατασκευαστές; Μήπως οι Γερμανοί έχουν στο αίμα τους τη λοβιτούρα και όχι εμείς οι Έλληνες, όπως μας κατηγορούν;

Τώρα αν δει κανείς το συγκεκριμένο σκάνδαλο από άλλο πρίσμα, θα εντοπίσει και πολιτικές παραμέτρους, σε μια κόντρα ΗΠΑ-Γερμανίας. Η Διατλαντική Εταιρική Σχέση Εμπορίου και Επενδύσεων (ΤΤΙΡ) που προωθούν οι ΗΠΑ για μια ενιαία αγορά Ε.Ε. και Βόρειας Αμερικής, βρίσκει αντίθετη τη Γερμανία και κατά την προσωπική μας άποψη η αποκάλυψη του σκανδάλου VW αποτελεί δείγμα ή αν θέλετε πτυχή μιας επερχόμενης οικονομικής σύγκρουσης των δύο χωρών. Και το συγκεκριμένο σκάνδαλο θα έχει μεγάλες επιπτώσεις στην οικονομία της Γερμανίας.

Εν αναμονή λοιπόν των εξελίξεων του Dieselgate