Ανανέωση του στόλου των Ταξί η επέκταση του ορίου απόσυρσης;

Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που θεωρείται “πυρήνας του πολιτισμού” τα μέσα μεταφοράς αποτελούν και αυτά δείκτη πολιτισμού. Η πρώτη επαφή των τουριστών είναι τα Ταξί και τα μέσα μεταφοράς. Και στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης έχει καθιερωθεί η απόσυρση των Ταξί από την κυκλοφορία στα 10 χρόνια, δίνοντας με αυτό τον τρόπο ιδιαίτερη βαρύτητα στην καλή λειτουργία τους.
Δυστυχώς, η Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες ποτέ δεν διακρίθηκε για τη σταθερότητα στην τήρηση και εφαρμογή της νομοθεσίας για το περιβάλλον. Από τη δεκαετία του ’60 με την εμφάνιση του νέφους υπήρξε μια πληθώρα νόμων που απέβλεπαν στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά δυστυχώς δεν εφαρμόστηκαν σωστά και πέτυχαν το αντίθετο. Για παράδειγμα το μέτρο για την κυκλοφορία μονών και ζυγών το μόνο που πέτυχε ήταν να αναγκάσει τους Έλληνες να αποκτήσουν και δεύτερο αυτοκίνητο για να μπορούν να κυκλοφορούν όλες τις ημέρες του χρόνου.
Άκρως αποκαλυπτική είναι η ενημέρωση και τα στοιχεία που πήραμε για το θέμα αυτό από το Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Από τις διάφορες στρατηγικές αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης θα μπορούσε το κράτος να εφαρμόσει τις πλέον επιτυχημένες, όπως το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων και στο στόλο των Ταξί. Για παράδειγμα, καθημερινά κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας χιλιάδες Ταξί που με τις εκπομπές τους ρυπαίνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το περιβάλλον και παράλληλα ευθύνονται, σχεδόν κατά 50%, στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση της πρωτεύουσας.
Πιο συγκεκριμένα, σε ένα στόλο 16.900 Ταξί στην Αττική, σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα απόσυρσης Ταξί (15 ή 18 έτη μέση ηλικία, νόμος 4070/2012), οι συνολικοί ρύποι που εκπέμπονται από τους κινητήρες στη διάρκεια ζωής τους αγγίζουν τους 46.000 τόνους αιωρούμενα σωματίδια και τους 600.000 τόνους οξείδια του αζώτου και υδρογονάνθρακες. Με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης ήταν αναμενόμενο να σημειωθεί κάμψη στην αντικατάσταση των παλαιών Ταξί  με αποτέλεσμα να αυξηθεί η μέση ηλικία τους στα 10,1 έτη με το 61,5% των Ταξί να ξεπερνά τη δεκαετία και να είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 3 ή και παλαιότερης.
Και το κακό δεν σταματά εδώ, αφού ήδη έχει τεθεί αίτημα για παράταση των ισχυόντων ορίων απόσυρσης από τα 15 στα 22 χρόνια! Ωστόσο, μια παράταση 7 χρόνων αναμένεται, σύμφωνα με ιατρικές μελέτες, να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων των αστικών περιοχών, με μείωση του προσδόκιμου ζωής, αύξηση των πρόωρων θανάτων και εμφάνιση αναπνευστικών προβλημάτων από τις εκπομπές των παλαιών πετρελαιοκινητήρων.
Οι επιπτώσεις των ρύπων έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας, καθώς σε πρόσφατη έρευνα αποδείχθηκε ότι το πετρέλαιο κίνησης και οι πρόωροι θάνατοι είναι άμεσα συσχετισμένοι παράγοντες. Μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στην αγγλική εφημερίδα Daily Mail, αναφέρει ότι τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και ειδικά αυτά της παλαιότερης τεχνολογίας ευθύνονται για 38.000 πρόωρους θανάτους ετησίως.
Ποιες είναι λοιπόν οι πρωτοβουλίες που πρέπει να πάρει η πολιτεία για το στόλο των κυκλοφορούντων Ταξί  Κατά την προσωπική μου γνώμη δεν πρέπει να δοθεί παράταση της απόσυρσή τους, η οποία αν γίνει θα έχει ψηφοθηρικούς λόγους, ή καλύτερα πολιτικά οφέλη. Αν η πολιτεία ενδιαφέρεται για το λαό και την υγεία του πρέπει άμεσα να αναλάβει σοβαρές πρωτοβουλίες όπως:
  • Καλύτερο έλεγχο της σωστής λειτουργίας των κινητήρων των Ταξί στα ΚΤΕΟ και “στο δρόμο”.
  • Παροχή κινήτρων για την ευρύτερη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων, όπως φυσικό αέριο (CNG), υβριδικά ή ηλεκτρικά Ταξί.
  • Θέσπιση πιστοποιητικών περιβαλλοντικής απόδοσης για Ταξί  ώστε τα “καθαρά” οχήματα να απολαμβάνουν μπούνους (χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας κ.λ.π.).
  • Ουσιαστική, αποφασιστική επιδότηση για την αντικατάσταση των παλαιών Ταξί με νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6. Μέρος της επιδότησης μπορεί να καλυφθεί από κοινοτικούς πόρους, ή από την εφαρμογή κυκλοφοριακών μέτρων όπως η αναμόρφωση του πράσινου δακτυλίου.

[φωτό: newpost.gr, alfavita.gr]