Είναι γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι -κυρίως- κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν τα τελευταία χρόνια μια εμμονή με την ασφάλεια. Κάθε νέο μοντέλο είναι πιο ασφαλές, γεμάτο νέα συστήματα και βεβαίως πιο βαρύ. Το θετικό σε όλο αυτό είναι ότι σήμερα υπάρχουν πολύ ασφαλή αυτοκίνητα ανάμεσά μας, ακόμη και στις πιο μικρές κατηγορίες. Οι εταιρίες πλέον θέλουν να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια σε κάθε ατύχημα που εμπλέκεται ένα από τα αυτοκίνητά της. Και αυτό είναι καλό για όλους μας!

Βέβαια πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έχει παίξει ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP, ο οποίος ξεκίνησε το 1997 να δοκιμάζει τα αυτοκίνητα εκεί ακριβώς που πονάνε. Σε ένα στημένο τρακάρισμα, αυτό που έγινε γνωστό και ως crash-test, και μάλιστα σε ταχύτητες μεγαλύτερες από αυτές που δοκίμαζαν τα αυτοκίνητα τους και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Μάλιστα τα crash-tests ήταν τόσο δυνατά που κανείς δεν πίστευε πως υπάρχει μοντέλο που μπορούσε -τότε- να φτάσει το μέγιστο σκορ των 4 αστεριών.

Τα πράγματα σοβάρεψαν μετά από μια σειρά καταστροφικών δοκιμών για τη φήμη γνωστών μοντέλων, όπως το Rover 100 που πήρε ένα μόλις αστέρι. Δεν άργησαν να έρθουν τα πρώτα αυτοκίνητα που έπαιρναν 4 αστέρια από τον Euro NCAP, ωστόσο οι δοκιμές εξελίχθηκαν και σταδιακά έγιναν πιο δύσκολες, παρακινώντας τις εταιρίες να βγάζουν συνεχώς και καλύτερα αυτοκίνητα. Πλέον ο Euro NCAP βαθμολογεί με 5 αστέρια, ωστόσο οι δοκιμές είναι πιο σκληρές και απαιτητικές από ποτέ.

Τι γίνεται όμως με εκείνα τα αυτοκίνητα που τα τελευταία χρόνια παραμένουν ίδια ή σχεδόν ίδια; Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το Fiat Punto, το οποίο επανήλθε στο προσκήνιο μετά τις πρόσφατες δοκιμές του Euro NCAP. Το Punto είναι στην αγορά τα τελευταία 12 χρόνια και κρατιέται φρέσκο με απανωτά facelift, νέες εκδόσεις και προσθήκες εξοπλισμού. Κατασκευαστικά ωστόσο, δεν απέχει σημαντικά από το αυτοκίνητο που λανσαρίστηκε το 2005. Τότε, το Punto ως καινούριο απέσπασε 3 αστέρια.

Σήμερα, στις πρόσφατες δοκιμές του Euro NCAP το Fiat Punto πήρε μηδέν αστέρια και γίνεται το χειρότερο αυτοκίνητο σε βαθμολογία σε όλη την ιστορία του θεσμού. Βέβαια, δε μπορεί σε καμία περίπτωση το Punto να είναι χειρότερο από το Rover της περασμένης 20ετίας, ωστόσο για τα σημερινά δεδομένα δεν τα πήγε καθόλου καλά. Στις περισσότερες δοκιμές πρόσκρουσης πήρε 2 αστέρια που δεν είναι καλή επίδοση, αλλά τουλάχιστον δεν είναι μηδέν. Αυτό όμως που “σκότωσε” την επίδοση του ιταλικού μοντέλου ήταν η έλλειψη των ηλεκτρονικών βοηθημάτων.

Το Punto ως παλαιότερο μοντέλο δεν εξοπλίζεται με αισθητήρες και κάμερες όπως τα σύγχρονα μοντέλα. Συνεπώς και δεν έχει αυτόνομο σύστημα φρεναρίσματος, σύστημα προειδοποίησης παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και άλλες παρόμοιες τεχνολογίες. Το χειρότερο είναι ότι δεν έχει καν βομβητή για τη μη χρήση της ζώνης ασφαλείας, οπότε όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό του έδωσαν 0% στην κατηγορία “Safety Assist”.

Από τη στιγμή που ο Euro NCAP απαιτεί ένα ελάχιστο σκορ σε κάθε μία κατηγορία αξιολόγησης, το μηδέν του Punto στα ηλεκτρονικά συστήματα του έδωσε αυτομάτως και μηδέν αστέρια.

Ας δούμε όμως το crash test του Fiat Punto στο video:

Η δοκιμασία του Punto ήταν μέρος ενός προγράμματος επαναξιολόγησης πολλών μικρών αυτοκινήτων. Καθώς πολλοί κατασκευαστές επιλέγουν να κάνουν συνεχόμενα facelift προκειμένου να κρατήσουν “φρέσκα” τα μοντέλα τους, μένουν πίσω στην ασφάλεια σε σύγκριση με πιο σύγχρονα αυτοκίνητα. Το Fiat ήταν ένα από τα επτά αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν και αξιολογήθηκαν εκ νέου και όλα τους πήραν χαμηλότερη βαθμολογία σύμφωνα με τα νέα δεδομένα.

Τα πράγματα θα χειροτερέψουν όμως από την επόμενη χρονιά. Ο Euro NCAP θα απαιτήσει το σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος (AEB) ως στάνταρ στην κατηγορία Safety Assist, οπότε το Punto είναι μάλλον το πρώτο από πολλά άλλα αυτοκίνητα που θα ακολουθήσουν με κανένα αστέρι…