Τι είναι το Roborace; Είναι η πρώτη μορφή αγώνων στον κόσμο με αυτόνομα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το είδος αυτό φιλοδοξεί να λανσάρει μια νέας μορφής motorsport για τους οπαδούς της επόμενης γενιάς. Μέσω του αθλήματος, οι καινοτομίες στις μηχανοκίνητες τεχνολογίες θα εξελιχθούν σε ένα νέο επίπεδο που στόχος είναι να φέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στις μελλοντικές αυτόνομες μετακινήσεις. Ναι, το Roborace θα επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που σκεφτόμαστε την αυτόνομη οδήγηση!

Roborace
Photo: DANIEL SIMON

Αγώνες αυτοκινήτων χωρίς οδηγούς;

Τρελό έτσι; Το Roborace θα είναι ένα πρωτάθλημα αγώνων σε αληθινές πίστες, όπως αυτές που ήδη τρέχει η FIA Formula E. Μόνο που θα είναι το πρώτο παγκόσμιο πρωτάθλημα χωρίς οδηγούς. Μόνο ηλεκτρικά, αυτόνομα, αγωνιστικά αυτοκίνητα! Η εταιρία με βάση το Ηνωμένο Βασίλειο, θέλει να δημιουργήσει ένα νέο σπορ. Θα καταφέρει όμως να πάρει το πράσινο φως;

Η ιδέα και η δημιουργία της Rοborace, είναι του Ρώσου επιχειρηματία Denis Sverdlov. Ο 39-χρονος θέλησε να δημιουργήσει τη Formula 1 των αυτόνομων αυτοκινήτων. Όλα τα αυτοκίνητα θα είναι πανομοιότυπα και ταχύτατα. Τη διαφορά θα κάνει, όχι ο οδηγός, αλλά το πόσο καλά θα μπορούν τα διάφορα συστήματα να κωδικοποιήσουν την πίστα και τις συνθήκες του αγώνα. Από τον Σεπτέμβριο του 2017, CEO της Roborace είναι ο οδηγός και πρωταθλητής της Formula E, Lucas di Grassi.

Γνωρίστε το Robocar

Η παγκόσμια πρεμιέρα του Robocar έγινε το 2017, στα πλαίσια του αγώνα της Formula E στο Βερολίνο. Η σχεδίαση του αυτοκινήτου έγινε από τον Daniel Simon, ο οποίος παλιότερα σχεδίαζε οχήματα για ταινίες του Holywood, όπως στις Tron: Legacy, Prometheus και Oblivion. Η Michelin είναι ο επίσημος προμηθευτής ελαστικών, ενώ οι εσωτερικοί επεξεργαστές (Drive PX 2) είναι της Nvidia.

Roborace
Photo: Roborace.com

Το ανθρακονημάτινο σασί του Robocar έχει το σχήμα σταγόνας και είναι βεβαίως εξαιρετικά αεροδυναμικό. Το αυτοκίνητο ζυγίζει 1350 kg και έχει μήκος 4,8 μέτρα με 2 μ. πλάτος. Είναι δηλαδή όσο μακρύ και ένα πχ Volkswagen Passat, ενώ είναι αρκετά πιο φαρδύ. Εφοδιάζεται με τέσσερα ηλεκτρικά μοτέρ, καθένα από αυτά ισχύος 135 kW. Συνδυαστικά η απόδοση ξεπερνά τους 500hp, ενώ η μπαταρία του είναι 58 kWh. Η τελική ταχύτητα του Robocar ξεπερνά τα 300 km/h.

Όσο για το κομμάτι της πλοήγησης, το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί μια σειρά από οπτικά συστήματα, ραντάρ, laser και υπερηχητικούς αισθητήρες. Όλες οι ομάδες που θα συμμετέχουν θα χρησιμοποιούν ακριβώς τα ίδια σασί και κινητήρες. Αντιθέτως, κάθε ομάδα θα πρέπει να εξελίξει τα δικά της συστήματα τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) και υπολογιστικών αλγορίθμων σε πραγματικό χρόνο.

Το DevBot στη βάση της εξέλιξης

Η εξέλιξη του Robocar ξεκίνησε στις αρχές του 2016 με ένα δοκιμαστικό μοντέλο. Αυτό έγινε γνωστό ως “DevBot”. Το αυτοκίνητο αυτό χρησιμοποιεί την ίδια μπαταρία, μοτέρ και ηλεκτρονικά με το Robocar, ωστόσο βασίζεται στο σασί μιας αγωνιστικής Ginetta LMP3.

Το DevBot παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στα δοκιμαστικά της Formula E στο Donington Park, τον Αύγουστο του 2016. Μία σειρά προβλημάτων ακύρωσαν μελλοντικές επιδείξεις στο Hong Kong, ενώ με επιτυχία το DevBot έκανε 12 αυτόνομους γύρους στην πίστα, στα πλαίσια του Formula E ePrix στις Marrakesh, την ίδια χρονιά. Το 2017, σε δοκιμές ενόψει του Buenos Aires ePrix, δύο DevBot αγωνίστηκαν αυτόνομα, προσομοιώνοντας έναν αγώνα. Ένα από αυτά όμως τράκαρε σε μια στροφή. Το συμβάν ήταν θεαματικό, καθώς το αυτοκίνητο διαλύθηκε χτυπώντας στον προστατευτικό τοίχο. Καμία αγωνία όμως και κανένας ιδρώτας, καθώς στη θέση του οδηγού… δεν ήταν κανείς!

Κατά τη διάρκεια της σαιζόν 2018 της Formula E, η Roborace ανακοίνωσε το Human + Machine Challenge στο ePrix της Ρώμης. Ο επαγγελματίας drifter Ryan Tuerck αγωνίστηκε στην πίστα εναντίον ενός αυτόνομου DevBot.

Roborace
Photo: Roborace.com

Πότε το Roborace θα πάρει το πράσινο φως;

Αυτό είναι ένα ερώτημα που μάλλον δύσκολα θα απαντηθεί. Τουλάχιστον προς το παρόν. Η σειρά επισήμως ανακοινώθηκε το Νοέμβριο του 2015. Μαζί και η συνεργασία της με τη FIA Formula E για επιδείξεις και δοκιμές. Ο Sverdlov ήλπιζε να κάνει τους πρώτους αγώνες κατά τη σαιζόν 2016-2017 της Formula E και υποσχέθηκε αυτόνομα αγωνιστικά που θα τρέχουν με ταχύτητες έως 300 km/h. Εκείνη τη στιγμή η Roborace δεν είχε κανένα αυτοκίνητο.

Παρά τον μεγάλο ενθουσιασμό γι αυτού του είδους τους αγώνες, η εξέλιξη προχωράει πολύ πιο αργά από το αναμενόμενο. Μέχρι το τέλος της περσινής σαιζόν της Formula E δεν είχε ανακοινωθεί καμία ομάδα. Με το ξεκίνημα της σαιζόν 2017-18 τον περασμένο Δεκέμβριο, η κατάσταση ήταν η ίδια. Ο Sverdlov προσέγγισε περισσότερους από 100 οργανισμούς και εταιρίες, ωστόσο ο ευρύτερος κλάδος ήταν παραπάνω από επιφυλακτικός για να δεσμευθεί σε έναν θεσμό αγώνων τεχνητής νοημοσύνης.

Η πιο πρόσφατη δημόσια εμφάνιση του θεσμού με το Robocar έγινε στα πλαίσια του Goodwood Festival of Speed. Το αυτοκίνητο ανέβηκε με επιτυχία τη διαδρομή, ωστόσο αρκετά πιο αργά συγκρινόμενο με άλλα αγωνιστικά αυτοκίνητα, κυρίως για λόγους ασφαλείας. Δείτε:

Τι μας επιφυλάσσει λοιπόν το μέλλον; Αγώνες με κενά, ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Θα υπάρχει θέαμα; Ήχος; Ή μήπως θα είναι σαν ένα συγκριτικό υπολογιστών επάνω σε τεράστιες τετράτροχες motherboards;