Τα φανάρια θα υπάρχουν στο μέλλον;

Είχατε φανταστεί ποτέ έναν κόσμο χωρίς φωτεινούς σηματοδότες; Με “συνδεδεμένα” αυτοκίνητα να περνούν με ασφάλεια από τις διασταυρώσεις χωρίς να σταματούν στο κόκκινο;

Ένας κόσμος χωρίς φανάρια

Φανταστείτε ένα κόσμο χωρίς φανάρια, όπου φτάνοντας σε μία διασταύρωση, δεν θα χρειάζεται να περιμένετε στο κόκκινο. Θα σταματάτε μόνο επειδή έχετε φτάσει στον προορισμό σας. Με την αυτόνομη οδήγηση να καλπάζει, κάτι τέτοιο πλέον δε μοιάζει και τόσο δα απίστευτο…

Η Ford δοκιμάζει μία νέα μέθοδο με την οποία η τεχνολογία συνδεδεμένων αυτοκινήτων μπορεί να πετύχει κάτι τέτοιο. Τα οχήματα έχουν ως πρότυπο τον τρόπο που οι άνθρωποι κινούνται μέσα στο πλήθος. Επιβραδύνοουν ή επιταχύνουν για να μην πέφτουν ο ένας πάνω στον άλλον, χωρίς να χρειάζεται να σταματούν.

Η τεχνολογία Intersection Priority Management (IPM) δοκιμάζεται ήδη στους δρόμους Milton Keynes, του Ηνωμένου Βασιλείου, στο πλαίσιο του προγράμματος κυβερνητικής χρηματοδότησης UK Autodrive. Στόχο έχει την οδήγηση και άφιξη στον προορισμό χωρίς περιττές στάσεις στις διασταυρώσεις. Έτσι διευκολύνεται η ροή της κυκλοφορίας και αυξάνονεται η ασφάλεια και απόδοση.

Διασταυρώσεις χωρίς φανάρια

Περνάμε τουλάχιστον 48 ώρες το χρόνο ακίνητοι στα φανάρια

Κάθε χρόνο, ο μέσος οδηγός περνά 48 ώρες αναμονής σε κόκκινο φανάρι. Και δεν είναι μόνο το άγχος που προκαλούν οι διασταυρώσεις, αφού είναι και αιτία για το 60% των τροχαίων ατυχημάτων. Εκτός από την εξοικονόμηση χρόνου, όταν οι οδηγοί δεν σταματάνε στα φανάρια εξοικονομούν καύσιμο, αφού δεν φρενάρουν, ούτε επιταχύνουν μετά από στάση.

Η τεχνολογία IPM χρησιμοποιεί επικοινωνίες V2V συντονισμό με άλλα οχήματα που βρίσκονται στην περιοχή. Έτσι προτείνει βέλτιστες ταχύτητες για ασφαλή διέλευσή τους από τις διασταυρώσεις, χωρίς να χρειαστεί να σταματήσουν. Για τη δοκιμή, τα αυτοκίνητα εφοδιάζονται με συστήματα επικοινωνίας V2V που μεταδίδουν τη θέση, την κατεύθυνση του ταξιδιού και την ταχύτητα των οχημάτων. Τα ενσωματωμένα συστήματα IPM μπορούν να αναγνωρίζουν μία προσεχή διασταύρωση και την πορεία άλλων οχημάτων που πλησιάζουν. Μετά μπορούν υποδείξουν μία βέλτιστη ταχύτητα για κάθε όχημα που πλησιάζει στη διασταύρωση, ώστε να περάσουν όλα με ασφάλεια.

Τα αυτοκίνητα της δοκιμής έχουν οδηγούς πίσω από το τιμόνι. Αλλά και τα αυτόνομα οχήματα θα ωφελούνται από αυτή την τεχνολογία. Με την αυτοματοποίηση της διαχείρισης των διασταυρώσεων, στο μέλλον, τα οχήματα θα μπορούν να κινούνται με ασφάλεια χωρίς φωτεινούς σηματοδότες ή κυκλοφοριακά σήματα. Ενώ τα σημερινά αυτόνομα αυτοκίνητα λειτουργούν ανεξάρτητα χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αισθητήρων και δεδομένα χαρτών, θα επωφεληθούν από τις τεχνολογίες επικοινωνιών V2V και vehicle-to-everything (V2X).

Η τεχνολογία IPM βασίζεται σε άλλες τεχνολογίες συνδεδεμένων αυτοκινήτων που έχει εξελίξει η Ford και οι εταίροι της στο πλαίσιο του UK Autodrive. Ένα πρόγραμμα 20 εκατομμυρίων λιρών που φέρνει τις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης και συνδεδεμένων αυτοκινήτων από τις πίστες δοκιμών στο δρόμο. Μεταξύ των τεχνολογιών που δοκιμάζονται κατά τη διάρκεια του διετούς προγράμματος είναι:

  • Intersection Collision Warning – προειδοποιεί τους οδηγούς για επικείμενο ατύχημα καθώς πλησιάζουν σε μία διασταύρωση
  • Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) – βοηθά τους οδηγούς να συγχρονίζονται με τα φανάρια της περιοχής και να αποφεύγουν το κόκκινο
  • Collaborative Parking – δημιουργεί ένα χάρτη των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης ενός πάρκινγκ
  • Emergency Vehicle Warning – οι οδηγοί ενημερώνονται για τη θέση και την απόσταση ενός οχήματος έκτακτης ανάγκης που πλησιάζει