50 χρόνια Porsche 911

9 Φεβρουαρίου 2013          

Για πολλούς αποτελεί τον ορισμό του σπορ αυτοκινήτου, ενώ για κάποιους άλλους έναν πραγματικό θρύλο σε τέσσερις τροχούς. Ο λόγος για την Porsche 911, ένα αυτοκίνητο που συμπληρώνει πέντε δεκαετίες και σήμερα βρίσκεται στην καρδιά της μάρκας, αποτελώντας πηγή έμπνευσης για τους λάτρεις του αυτοκινήτου ανά τον κόσμο.

Τα τελευταία 50 χρόνια έχουν κατασκευαστεί περισσότερες από 820.000 Porsche 911, γεγονός που την καθιστά ως το πιο επιτυχημένο σπορ αυτοκίνητο στον κόσμο. Σε κάθε μία από επτά γενιές της, οι μηχανικοί της Porsche έχουν επανεφεύρει το μοντέλο, αναδεικνύοντας ξανά και ξανά το χαρακτήρα της. Αυτό που κάνει την 911 ακόμη πιο ξεχωριστεί είναι ότι κατορθώνει και συνδυάζει φαινομενικά ασυμβίβαστες αντιθέσεις, όπως ο σπορ χαρακτήρας και η καθημερινή πρακτικότητα, η παράδοση και η καινοτομία, ο σχεδιασμός και η λειτουργικότητα. Ο Ferry Porsche κάποτε τόνισε “η 911 είναι το μόνο αυτοκίνητο που θα μπορούσε κανείς να οδηγήσει σε ένα σαφάρι στην Αφρική ή στο Λε Μαν, ή για να πάει στο θέατρο ή για να κινηθεί στην έντονη κυκλοφορία της Νέας Υόρκης”. Βεβαίως η 911 ήταν από την αρχή επικεντρωμένη στη φιλοσοφία των επιδόσεων, της οποίας το σημαντικότερο εργαστήριο δοκιμών είναι οι αγώνες αυτοκινήτου. Δεν είναι τυχαίο το ότι σχεδόν τα δύο τρίτα από τις 30.000 αγωνιστικές νίκες της Porsche κερδήθηκαν με την 911.

Η πρώτη 911 (1963)

Ως διάδοχος της Porsche 356, η 911 αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση Αυτοκινήτου της ΙΑΑ στη Φραγκφούρτη το 1963 ως 901, και στη συνέχεια μετονομάστηκε σε 911 για την παρουσίασή της στην αγορά το 1964. Ο αερόψυκτος εξακύλινδρος κινητήρας μπόξερ που διέθετε είχε απόδοση 128 ίππων, εξασφαλίζοντας την εντυπωσιακή για την εποχή τελική ταχύτητα των 210 χλμ./ώρα. Aπό το 1965 υπήρχε και η τετρακύλινδρη Porsche 912. Το 1966 η Porsche παρουσίασε την 911 S των 158 ίππων, η οποία ήταν και το πρώτο μοντέλο που διέθετε σφυρήλατες ζάντες της Fuchs. Η 911 Targa, με το χαρακτηριστικό της roll bar από ανοξείδωτο χάλυβα, πραγματοποίησε το ντεμπούτο της στα τέλη του 1966, ως το πρώτο ασφαλές cabriolet του κόσμου. Το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 4 σχέσεων Sportomatic χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1967. Με την 911Τ του ίδιου έτους, καθώς και με τις εκδόσεις Ε και S που παρουσιάστηκαν αργότερα, η Porsche έγινε η πρώτη γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία που συμμορφώθηκε με τους αυστηρούς κανονισμούς ελέγχου εκπομπών καυσαερίων των ΗΠΑ. Η 911 Carrera RS 2.7 του 1972, με κινητήρα 207 ίππων και βάρος κάτω του ενός τόνου, παραμένει η επιτομή του ονειρικού αυτοκινήτου μέχρι και σήμερα. Η χαρακτηριστική της αεροτομή “duck tail ” ήταν η πρώτη πίσω αεροτομή στον κόσμο που τοποθετήθηκε σε αυτοκίνητο παραγωγής.

Σειρά G (1973)

Το μοντέλο G παραγόταν από το 1973 έως το 1989, για μεγαλύτερο δηλαδή χρονικό διάστημα από οποιαδήποτε άλλη γενιά 911. Διέθετε προφυλακτήρες ασφαλείας με ελαστικούς μηχανισμούς απορρόφησης ενέργειας, μια πρωτοποριακή λύση που σχεδιάστηκε για να καλύψει τις προδιαγραφές δοκιμών που εφαρμόστηκαν τότε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ. Η προστασία των επιβαινόντων βελτιώθηκε ακόμα περισσότερο, με ζώνες ασφαλείας τριών σημείων στο βασικό εξοπλισμό, καθώς και με ενσωματωμένα προσκέφαλα. Ένα από τα σημαντικότερα ορόσημα στην ιστορία της 911 ήταν το 1974, χρονιά που παρουσιάστηκε η πρώτη Porsche 911 Turbo με τρίλιτρο κινητήρα 256 ίππων και τεράστια πίσω αεροτομή. Η επόμενη αναβάθμιση των επιδόσεων έγινε το 1977, με την 911 Turbo 3.3 που διέθετε εναλλάκτη αέρα-αέρα. Με 296 ίππους, ήταν η καλύτερη στην κατηγορία της. Το 1983, η ατμοσφαιρική 911 Carrera αντικατέστησε την SC και, με έναν κινητήρα 3,2 λίτρων και 228 ίππων, έγινε αγαπημένο συλλεκτικό αυτοκίνητο. Η 911 Carrera Speedster, η οποία παρουσιάστηκε το 1989, έφερνε στο νου τη θρυλική 356 της δεκαετίας του ’50.

964 (1988)

Ακριβώς τη στιγμή που οι ειδικοί του αυτοκινήτου προέβλεπαν το επικείμενο τέλος μιας εποχής, το 1988 η Porsche παρουσίασε την 911 Carrera 4 (964). Μετά από δεκαπέντε χρόνια παραγωγής, η πλατφόρμα της 911 ανανεώθηκε εκ βάθρων με νέα εξαρτήματα σε ποσοστό 85%, προσφέροντας στην Porsche ένα σύγχρονο όχημα. Ο αερόψυκτος κινητήρας μπόξερ των 3,6 λίτρων που διέθετε είχε απόδοση 247 ίππων. Εξωτερικά, η 964 δεν διέφερε πολύ από τις προκατόχους της, με τους αεροδυναμικούς της προφυλακτήρες από πολυουρεθάνιο και την αυτόματα ελεγχόμενη πίσω αεροτομή της, όμως εσωτερικά ήταν τελείως διαφορετική. Το νέο μοντέλο είχε σχεδιαστεί για να συναρπάζει τους οδηγούς όχι μόνο με τις σπορ επιδόσεις του, αλλά και με την αναβαθμισμένη του άνεση. Διέθετε ABS, κιβώτιο ταχυτήτων Tiptronic, υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης και αερόσακους, καθώς και μια πλήρως ανασχεδιασμένη ανάρτηση με βραχίονες ελέγχου από ελαφρύ κράμα αλουμινίου και ελατήρια, αντί της προηγούμενης ανάρτησης που διέθετε ράβδους στρέψης. Επανάσταση στη νέα σειρά μοντέλων 911 έφερε από την πρώτη στιγμή το τετρακίνητο μοντέλο Carrera 4. Διαθέσιμη ήταν και η 964 Turbo, αρχικά το δοκιμασμένο κινητήρα μπόξερ των 3,3 λίτρων και από το 1992 με ένα νέο κινητήρα 3,6 λίτρων και 355 ίππους. Σήμερα, η 964 Carrera RS, η 911 Turbo S και η 911 Carrera 2 Speedster έχουν ιδιαίτερα μεγάλη ζήτηση από τους συλλέκτες.

993 (1993)


Η 911 με τον εσωτερικό κωδικό 993 παραμένει αγαπημένο μοντέλο πολλών οδηγών Porsche. Σε αυτό παίζει πολύ σημαντικό ρόλο ο σχεδιασμός της, με το μπροστινό μέρος περισσότερο χαμηλωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα. Ήταν επίσης η πρώτη 911 με τη νέα αλουμινένια ανάρτηση, ενώ η Turbo ήταν η πρώτη με κινητήρα bi-turbo, ο οποίος είχε και τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων στον κόσμο το 1995. H Porsche 911 GT2 απευθυνόταν στους λάτρεις των καθαρόαιμων σπορ αυτοκινήτων που τους συνάρπαζαν οι υψηλές ταχύτητες. Η 993 ήταν και η τελευταία 911 με αερόψυκτο κινητήρα.

996 (1997)

Η 996, η οποία έβγαινε από τη γραμμή παραγωγής από το 1997 έως το 2005, αποτέλεσε χαρακτηριστικό σημείο καμπής στην ιστορία της 911. Διατήρησε όλο το χαρακτήρα της κλασικής της κληρονομιάς, ήταν όμως και ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο και η πρώτη με υδρόψυκτο κινητήρα μπόξερ. Απέδιδε 296 ίππους αλλά και βελτιωμένες τιμές εκπομπών ρύπων, ήχου και κατανάλωσης. Ο εξωτερικός της σχεδιασμός ήταν μια επανεκτέλεση της κλασικής γραμμής της 911, με χαμηλότερο όμως αεροδυναμικό συντελεστή και κοινή χρήση εξαρτημάτων με τη μικρή αδελφή Boxster. Το πλέον εμφανές εξωτερικό χαρακτηριστικό ήταν οι προβολείς με τα ενσωματωμένα φλας. Η 911 GT3 έγινε ένα από τα κορυφαία μοντέλα της σειράς το 1999, διατηρώντας ζωντανή την παράδοση της Carrera RS. Η 911 GT2 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με κεραμικά φρένα στο βασικό του εξοπλισμό.

997 (2004)

Οι διάφανοι οβάλ προβολείς με τα ξεχωριστά φλας παρέπεμπαν οπτικά σε παλαιότερα μοντέλα 911, όμως η 997 είχε να προσφέρει πολλά περισσότερα από το στυλ της. Ήταν ένα όχημα υψηλών επιδόσεων, με έναν κινητήρα μπόξερ 3,6 λίτρων που απέδιδε 321 ίππους, ενώ ο νέος κινητήρας 3,8 λίτρων της Carrera S απέδιδε 350 ίππους. Η ανάρτηση ήταν επίσης σημαντικά αναβαθμισμένη, πρεμιέρα έκανε η ενεργή ανάρτηση PASM (Porsche Active Suspension Management) στο βασικό της εξοπλισμό της Carrera S. Η 911 Turbo γίνεται το πρώτο αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα που διέθετε υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας τουρμπίνας. Το φθινόπωρο του 2008 παρουσιάστηκε η αναβαθμισμένη έκδοση του μοντέλου, με σύστημα άμεσου ψεκασμού καυσίμου και κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη. Η σειρά 997 διατέθηκε σε 24 διαφορετικές εκδόσεις Carrera, Targa, Cabriolet (πισωκίνητες ή τετρακίνητες), Turbo, GTS, GT3, GT3 RS κ.λ.π.

991 (2011)


Η νέα γενιά 911 αναβάθμισε τους τομείς των επιδόσεων και της αποδοτικότητας σε νέα επίπεδα. Με ολοκαίνουργια ανάρτηση, μακρύτερο μεταξόνιο, φαρδύτερο μετατρόχιο, μεγαλύτερα ελαστικά και εργονομικά βελτιστοποιημένο εσωτερικό είναι η καλύτερη 911 που έγινε ποτέ. Από τεχνικής πλευράς, αποτελεί την επιτομή των έξυπνων επιδόσεων Porsche: ακόμα πιο χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, ακόμα πιο υψηλές επιδόσεις. Αυτό οφείλεται εν μέρει στον μικρότερου κυβισμού κινητήρα των 3,4 λίτρων που διατίθεται στο βασικό μοντέλο Carrera (αν και αποδίδει 5 ίππους περισσότερους από την 997/ΙΙ), καθώς και στην υβριδική κατασκευή του αμαξώματος, από ατσάλι και αλουμίνιο, με την οποία μειώνεται σημαντικά το βάρος. Άλλες καινοτομίες είναι το σύστημα δυναμικού ελέγχου πλαισίου PDDC και το πρώτο στον κόσμο μηχανικό κιβώτιο επτά σχέσεων. Η έβδομη γενιά της Porsche 911 Carrera παραμένει ξεκάθαρα μια 911 που κατάφερε και πάλι να επανακαθορίσει τα πρότυπα στον τομέα του σχεδιασμού αυτοκινήτων. Είναι η καλύτερη 911 όλων των εποχών… μέχρι την επόμενη γενιά.

Διαβάστε ακόμη:
2013 Porsche 911 GT3 Cup Race Car
Η νέα Porsche 911 (991)
Διαμορφώστε τη “δική σας” Porsche 911
Η νέα Porsche 911 Cabriolet
Οι νέες Porsche 911 Carrera 4 & Carrera 4S
Tuning: speedART SP91-R
Η νέα 2013 Porsche Cayman
Η Porsche 918 Spyder σε αγωνιστική περιβολή