Όσοι έχουν παρακολουθήσει οποιαδήποτε μορφή αγώνα σε ρόδες, κατανοούν τη σημασία του όρου slipstream. Από τα μονοθέσια στη Formula 1 μέχρι τα ποδήλατα στο Γύρο της Γαλλίας, οι αγωνιζόμενοι εκμεταλλεύονται την αεροδυναμική των αντιπάλων τους για τη δική τους διευκόλυνση στην αντίσταση του αέρα. Έτσι κερδίζεται ένα σημαντικό όφελος στην επίτευξη μεγαλύτερης ταχύτητας λόγω μειωμένης αντίστασης. Πέρα από το κομμάτι των αγώνων, το slipstream μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο κυνήγι για ένα ρεκόρ ταχύτητας. Και βεβαίως, έχει ήδη χρησιμοποιηθεί αφού η γνώση και η ιδέα υπάρχει από τα τέλη του 19ου αιώνα, όταν και οι ποδηλατικοί αγώνες ήταν μεγάλα αθλητικά γεγονότα.
Με την άνοδο των μηχανών, οι άνθρωποι ξεκίνησαν να φορούν μικρούς κινητήρες στα ποδήλατα τους και σε συνδυασμό με τη αεροδυναμική δημιουργήθηκε ένας νέος κόσμος δυνατοτήτων και επιδόσεων. Τότε, το 1900, ξεκίνησαν και τα μηχανοκίνητα αθλήματα με τον ποδηλάτη Arthur Chase να αγγίζει τα 60km/h σε ποδήλατο, στον αεροδυναμικό θύλακα ενός μοτοσικλετιστή που τον βοηθούσε. Ένα χρόνο νωρίτερα ο Charles Murphy έφτασε τα 96 km/h ποδηλατώντας πίσω από ένα τρένο του Long Island. Απίστευτο!
Η πρώτη απόπειρα για ρεκόρ ταχύτητας σε ποδήλατο έγινε από τον Γάλλο Albert Marquet, ο οποίος το 1937 χρησιμοποίησε ένα αυτοκίνητο για να του δημιουργεί τα παραπάνω αεροδυναμικά οφέλη. Το μάρκας Cord 810 αυτοκίνητο είχε τοποθετημένα στηρίγματα με ένα μεγάλο καμβά για να δημιουργήσει ένα αεροδυναμικό τούνελ, ενώ η εξάτμιση είχε μεταφερθεί για να έχει ο αναβάτης καθαρό αέρα στην προσπάθεια του για την εκπληκτική ταχύτητα των 136,48 km/h. Ναι, με ποδήλατο!
Μόλις τέσσερα χρόνια αργότερα, ένας άλλος Γάλλος, ο Alfred Letourneur, κατέρριψε αυτό το ρεκόρ πιάνοντας τα 174,27 km/h, ποδηλατώντας κολλητά πίσω από ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο. Το 1962 ο 48-χρόνος José Meiffret έγραψε ρεκόρ στη γερμανική Autobahn, ακολουθώντας μια Mercedes-Benz 300SL “Gullwing” που του επέτρεψε να πιάσει τα 203,88 km/h.
Η “τρέλα” συνεχίστηκε από τον Αμερικανό οδοντίατρο και λάτρη της ποδηλασίας Allan Abbott, που έγραψε νέο ρεκόρ στα 224,8 km/h κάνοντας πεντάλ πίσω από μια Chevy “Gasser” του 1955, βαριά τροποποιημένη για να παρέχει την απαραίτητη αεροδυναμική στον ποδηλάτη. Ο Abbot ήταν ο πρώτος άνθρωπος που έγραψε ρεκόρ τρέχοντας στις διάσημες εκτάσεις άλατος του Bonneville, το 1973. Δείτε το video:
Το 1979 ωστόσο, ο Jean Claude Rude προσπάθησε να φέρει το ρεκόρ ταχύτητας πίσω στη Γαλλία, ενώ στο εγχείρημα συμμετείχε και η ίδια η Martini Racing παρέχοντας για την περίσταση ένα ιδιαίτερο αγωνιστικό αυτοκίνητο. Μια Le Mans-spec Porsche 935 με απόδοση 800 ίππων, ένα εξωπραγματικό αυτοκίνητο για την εποχή, το οποίο οδήγησε ο οδηγός αγώνων Henri Pescarolo, στην πίστα δοκιμών της Volkswagen, στο Wolfsburg.
Το φέρινγκ που χρησιμοποιήθηκε, σχεδιάστηκε ειδικά για την περίσταση. Δεν παρείχε απλά καθαρό αέρα στον Rude, αλλά δημιουργούσε και μια αεροδυναμική ρουφήχτρα που στην ουσία έσπρωχνε τον ποδηλάτη προς τα εμπρός. Αυτή ωστόσο, δεν ήταν η μοναδική βελτίωση στην Porsche, της οποίας τα turbo συνήθιζαν να πετούν φλόγες από τις εξατμίσεις. Κάτι καθόλου καλό αν ακολουθείς πολύ κοντά επάνω σε ποδήλατο! Έτσι, οι εξατμίσεις της 935 μεταφέρθηκαν στο πλάι.
Στην προσπάθεια του ο Γάλλος να σπάσει το ρεκόρ, έπιασε τα 168 km/h πριν σκάσει ένα από τα ελαστικά του ποδηλάτου του. Ως εκ θαύματος διατήρησε τον έλεγχο και σταμάτησε χωρίς να τραυματιστεί. Ο Rude έκανε στη συνέχεια πολλές προσπάθειες, ωστόσο δεν κατάφερε να σπάσει το ρεκόρ του Abbot.
Το 1985, ο Ολυμπιονίκης ποδηλάτης και αθλητής στο τρίαθλο, John Howard, έκανε τη δική του απόπειρα κατάρριψης του ρεκόρ, έχοντας δίπλα του έναν τιτάνα της ταχύτητας, τον Don Vesco. Ο Vesco εκείνη την εποχή είχε ήδη δημιουργήσει αυτοκίνητα “Streamliners” που έγραψαν ρεκόρ ταχύτητας στις εκτάσεις του Bonneville. Ο Howard και ο Vesco για την περίσταση χρησιμοποίησαν ένα Streamliner ικανό να φτάσει στα 539 km/h, στο οποίο και προσαρμόστηκε ένα γιγαντιαίο φέρινγκ για να καλύψει τον Howard με το ποδήλατο του. Το ρεκόρ που πέτυχαν ήταν τα 243,52 km/h, ανεβάζοντας τον πήχη και μπαίνοντας σε ταχύτητες που ακόμη και ικανά αυτοκίνητα της εποχής δυσκολευόταν να φτάσουν.
Το σημερινό ρεκόρ είναι στα 267,26 km/h και το πέτυχε ο Δανός Fred Rompelberg το 1995. Κάνοντας πετάλι στην ουρά ενός Strasburg Drag Team dragster, ο Rompelberg έγραψε ιστορία, αφού εδώ και 20 χρόνια κανείς δεν το έχει φτάσει. Είναι λοιπόν αυτό το όριο των ανθρώπινων ικανοτήτων; Η ιστορία θα δείξει…
Πηγή φωτογραφιών (με σειρά εμφάνισης): 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08