Τα γράμματα «esseesse» σημαίνουν Super Sport και αν τύχει να τα δείτε στην πίσω πόρτα ενός Grande Punto, τότε καλά θα είναι να μην προκαλείτε τον οδηγό του. Αυτό το Grande Punto δεν είναι Fiat αλλά Abarth και αποτελεί το ισχυρότερο μοντέλο παραγωγής μιας μάρκας με ένδοξη αγωνιστική κληρονομιά.
Ναι, το κεντρί του σκορπιού της Abarth τσίμπησε το απλό Grande Punto μεταλλάσσοντας το σε ένα δυναμικό, ισχυρό και αρκετά σπορ μικρό αυτοκίνητο. Μόνο που στην περίπτωση του esseesse, το τσίμπημα ήταν διπλό! Με το συγκεκριμένο κιτ αναβάθμισης, το Grande Punto Abarth (GPA εν συντομία) έχει μετατραπεί σε μια «πολεμική» μηχανή που θυμίζει περισσότερο αγωνιστικό παρά αυτοκίνητο δρόμου.
Το κιτ βελτίωσης esseesse τοποθετείται μετά την αγορά ενός GPA στα επίσημα σημεία της Abarth (Σφακιανάκης ΑΕΒΕ στο 9ο χλμ. Θεσ/νίκης-Μουδανιών και Παζαρόπουλος στη Λ. Κηφισίας 5 στην Αθήνα), με επιπλέον κόστος 4.500 ευρώ. Περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών (χρώμα λευκό ή τιτανίου), ελαστικά χαμηλού προφίλ Pirelli P Zero, διάτρητους δίσκους φρένων 305 χλστ. εμπρός και 264 χλστ. πίσω, τακάκια φρένων εμπρός με υλικό υψηλών επιδόσεων, ελατήρια χαμηλώματος, νέο φίλτρο αέρα συμπαγής διάταξης (BMC), νέα τουρμπίνα της Garett (GT1446), νέο σύστημα μπεκ αυξημένης απόδοσης κατά 10%, επαναπρογραμματισμό ECU ελέγχου κινητήρα με software esseesse 180HP, τελικό τμήμα εξάτμισης με αυξημένο μέγεθος (νέος ήχος) και λογότυπα esseesse στο κάλυμμα του κινητήρα και στο πίσω μέρος του αμαξώματος.
Το GPA esseesse σε ξεσηκώνει πολύ πριν καθίσεις στο εσωτερικό του. Από μακριά σε προκαλεί να το οδηγήσεις στα όρια του ή… έστω στα δικά σου. Σχεδιαστικά, οι επεμβάσεις που έχουν γίνει από την Abarth στο αμάξωμα του Fiat Grande Punto είναι πολύ συγκεκριμένες. Τίποτα δεν έχει δημιουργηθεί με στόχο τον εντυπωσιασμό, καθώς και η τελευταία λεπτομέρεια έχει σχεδιαστεί για το καλύτερο αποτέλεσμα. Ξεχωρίζουν οι μεγάλοι αεραγωγοί στον εμπρός προφυλακτήρα, ο αεροδυναμικός διαχύτης πίσω αλλά και μια διακριτική αεροτομή οροφής, ενώ το επιθετικό ύφος συμπληρώνουν τα σκουρόχρωμα φωτιστικά εμπρός, η διπλή απόληξη της εξάτμισης, τα φιμέ κρύσταλλα αλλά και τα αυτοκόλλητα και διακριτικά της Abarth σχεδόν σε κάθε σημείο του αμαξώματος. Προσθέστε τις λευκές 18άρες του κιτ esseesse και τα πιο κοντά ελατήρια κι έχετε ένα απίθανο σύνολο.
Το εσωτερικό έχει δεχθεί και αυτό τις απαραίτητες επεμβάσεις. Πρώτο και καλύτερο χαρακτηριστικό είναι τα καθίσματα τύπου μπάκετ, ενώ δερμάτινες επενδύσεις με κόκκινες ραφές έχουν προστεθεί στο τιμόνι, στον επιλογέα ταχυτήτων, στο χειρόφρενο και το εσωτερικό των θυρών. Ο σκορπιός κοσμεί το κέντρο του τιμονιού, το δεξί άκρο του ταμπλό αλλά και τα προσκέφαλα των καθισμάτων, ενώ την ατμόσφαιρα ολοκληρώνουν τα αλουμινένια πεντάλ. Ποιοτικά, η εικόνα δε διαφέρει από τα απλά Grande Punto.
Τα σημαντικότερα ωστόσο βρίσκονται κάτω από το καπό. Ο κινητήρας T-Jet των 1,4 λίτρων έχει δεχθεί τις επεμβάσεις των μηχανικών της Abarth ώστε να αποδίδει 155 ίππους και στην έκδοση esseesse 180 ίππους. Ο υπερτροφοδότης σταθερής γεωμετρίας της IHI έχει πίεση υπερπλήρωσης στο 1,3 bar (overboost), ενώ στην περίπτωση του κιτ esseesse η τουρμπίνα είναι της Garett με πίεση υπερπλήρωσης τα 1,6 bar σε overboost. Ο οδηγός για να εκμεταλλευτεί το 100% των δυνατοτήτων του κινητήρα χρειάζεται να πατήσει το διακόπτη Power Boost στο ταμπλό του αυτοκινήτου, αλλάζοντας έτσι τη χαρτογράφηση του εγκεφάλου στο δρόμο προς τις μέγιστες επιδόσεις τόσο στο νορμάλ Abarth όσο και στο esseesse.
Από εκεί και πέρα, μόλις γυρίζεις το διακόπτη και ακουστεί ο μπάσος ήχος από την εξάτμιση, ένα πράγμα σε απασχολεί: σε ποια διαδρομή θα πας να το απολαύσεις! Το στήσιμο είναι τέτοιο που προδιαθέτει για γρήγορη οδήγηση, ενώ το σύνολο του αυτοκινήτου έχει δημιουργηθεί για μέγιστη απόδοση σε «σφιχτές» ορεινές διαδρομές. Τα μετατρόχια του Abarth είναι κατά 6 χλστ. αυξημένα από το απλό Grande Punto, ενώ η ανάρτηση είναι κατά 20% πιο σκληρή και χαμηλότερη κατά 10 χλστ. Στο κιτ esseesse η ανάρτηση είναι ακόμη πιο σφιχτή χάρη στην τοποθέτηση νέων και κοντύτερων ελατηρίων κατά 20 χλστ. επιπλέον του νορμάλ Abarth. Έτσι οι ελάχιστες κλίσεις στις στροφές αυξάνουν σημαντικά τα περιθώρια πρόσφυσης σε συνδυασμό με τις 18άρες ζάντες, κάνοντας το κορυφαίο Grande Punto παραγωγής να κινείται με αξιοζήλευτη ταχύτητα σε ορεινά κομμάτια. Το σύστημα ESP είναι στάνταρ και δεν απενεργοποιείται, ενώ θα επέμβει ελάχιστα και μόνον όταν κριθεί απαραίτητο. Το σύστημα διεύθυνσης δεν είναι και το καλύτερο που συναντούμε σε αυτοκίνητο με τέτοια ισχύ, καθώς υπολείπεται σε αίσθηση αλλά όχι και σε πληροφόρηση. Τα φρένα της Brembo με τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός και διάτρητους αεριζόμενους δίσκους εμπρός-πίσω εξασφαλίζουν αποδοτικότητα και αντοχή σε κάθε διαδρομή.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κυβισμός: 1.368 cc
Ισχύς (PS/rpm): 180/5.750
Ροπή (Νm/rpm): 272/3.500
0-100 km/h: 7,2 sec
60-100 km/h με 4η/5η: 4,7/6,3 sec
80-120 km/h με 5η/6η: 6,1/7,7 sec
Τελική ταχύτητα: 215 km/h
Μέση κατανάλωση: 6,9 lt/100 km
Βάρος: 1.249 kg