21 Ιουνίου 2010
Μετά από αρκετές ημέρες στο τιμόνι του Ibiza Cupra, αυτό που μας μένει τελικά είναι ο πολύπλευρος χαρακτήρας του. Είναι ένα αυτοκίνητο που με την ίδια ευχαρίστηση το οδηγείς τόσο σε μια ειδική διαδρομή όσο και στο καθημερινό δρομολόγιο από το σπίτι στο γραφείο. Ισορροπεί ανάμεσα στο σκληροπυρηνικό «hot hatch» και στο «everyday car», παίζοντας και τους δύο ρόλους εξίσου αποτελεσματικά.
Η κορυφαία έκδοση του Ibiza δικαιολογεί τα αρχικά CUPRA, παρόλο που σε σχέση με τον προκάτοχό του είναι ελαφρώς αργότερο σε επιδόσεις (κατά 0,2’’ στην επιτάχυνση 0-100 km/h), γεγονός στο οποίο τη μέγιστη ευθύνη φέρει ο 1.400άρης TSI σε σχέση με τον 1.8Τ της προηγούμενης γενιάς. Ωστόσο, είναι και κατά 1,5 λιτ./100 km πιο οικονομικός σε λειτουργία, κάτι που σαφώς δίνει το πλεονέκτημα στις μέρες μας. Το νέο Ibiza Cupra είναι όμως πολλά περισσότερα από τα νούμερα επιταχύνσεων και καταναλώσεων. Είναι ένα αυτοκίνητο που με ευκολία το οδηγεί η μητέρα σας για να πάει στη λαϊκή του Σαββάτου, τη στιγμή που εσείς μπορείτε να «πυροβολείτε» σε ορεινές διαδρομές το ίδιο απόγευμα. Ταυτόχρονα, προσφέρει χαμηλά λειτουργικά έξοδα και έντονες οδηγικές απολαύσεις, όσο δηλαδή μπορούν να προσφέρουν μικρά αυτοκίνητα με κίνηση στους εμπρός τροχούς.
Οι μηχανολογικές αλλαγές σε σχέση με τα υπόλοιπα Ibiza SportCoupe έχουν να κάνουν με την τοποθέτηση νέων σκληρότερων αμορτισέρ και πιο κοντών ελατηρίων, κάτι που μειώνει το συνολικό ύψος κατά 10 mm. Η σημαντικότερη ίσως προσθήκη είναι το σύστημα XDS, ένα ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό όμοιο με αυτό του VW Scirocco R ή του VW Golf GTI. Στην πράξη η λειτουργία του XDS γίνεται αντιληπτή κυρίως σε ολισθηρά κομμάτια, όπου ακόμη και με το γκάζι στο πάτωμα το Cupra στρίβει και «βάζει τη μούρη μέσα» που λέμε. Εδώ βέβαια έρχεται να προστεθεί και η λειτουργία του επίσης στάνταρ συστήματος ευστάθειας ESP, το οποίο -όπως και στα περισσότερα μοντέλα του ομίλου VW- δεν απενεργοποιείται πλήρως. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι περιορίζεται η οδηγική απόλαυση, αν και σε συνθήκες πίστας η ολική απενεργοποίηση θα άνοιγε την όρεξη για περισσότερα παιχνίδια. Στο δρόμο και με το ESP στη θέση OFF (ή έστω τον αντίστοιχο διακόπτη) η ουρά του Ibiza Cupra διατηρείται σταθερή και μόνον όταν ο οδηγός το επιδιώξει π.χ. με βίαιο φρενάρισμα στην είσοδο μιας στροφής, θα γυρίσει στιγμιαία μέχρι το σύστημα να επαναφέρει την τάξη. Το πιο ενοχλητικό στοιχείο στην περίπτωση του ESP είναι η παλλόμενη ένδειξη στον πίνακα των οργάνων όταν το σύστημα πρόσφυσης είναι απενεργοποιημένο, γεγονός που αποσπά το βλέμμα του οδηγού από το δρόμο.
Αλλά ακόμη και με τα ηλεκτρονικά ενεργοποιημένα, το Ibiza Cupra θα κινηθεί απολαυστικά σε ορεινές διαδρομές, συνοδευόμενο από ένα διακριτικό και ταυτόχρονα απολαυστικό σφύριγμα του κινητήρα σε συνδυασμό με τη μπάσα αναπνοή από το σύστημα εισαγωγής. Σε καλής ποιότητας οδόστρωμα, η πρόσφυση είναι εξαιρετική, ενώ ο οδηγός είναι γεμάτος αυτοπεποίθηση χάρη στη δύναμη του κινητήρα, την αμεσότητα του κιβωτίου DSG αλλά και την καλή αίσθηση του τιμονιού (η οποία ωστόσο θα μπορούσε να είναι και καλύτερη). Η σφιχτή ανάρτηση υπόσχεται ελάχιστες κλίσεις στις στροφές και σε συνδυασμό με τα ελαστικά χαμηλού προφίλ προσφέρει άμεσους χειρισμούς σε οριακές συνθήκες και κυρίως την αίσθηση του ελέγχου ανά πάσα στιγμή. Από την άλλη, η σκληρότητα έρχεται να μετριάσει αρκετά την άνεση στις καθημερινές μετακινήσεις, κυρίως όταν πρόκειται για κακοτράχαλους δρόμους όπως η πλειοψηφία του οδικού δικτύου στη χώρα μας. Τα φρένα χρησιμοποιούν αεριζόμενους δίσκους 288 mm εμπρός και απλούς δίσκους 232 mm πίσω και αρχικά δείχνουν «λίγα» για να δαμάσουν τους 180 ίππους, ωστόσο στην πράξη ικανοποιούν με την απόδοσή τους, ακόμη και σε οριακή οδήγηση.
Συμπερασματικά θα λέγαμε πως το Ibiza Cupra αποτελεί ίσως την ιδανική επιλογή για νέους που ζητούν επιδόσεις και καλή οδική συμπεριφορά από ένα σχεδόν καθημερινό αυτοκίνητο, σε συνδυασμό πάντα με μια άκρως εντυπωσιακή εξωτερική εμφάνιση. Με αρχική τιμή κοντά στις 23.000 ευρώ δεν παίρνετε απλά ένα γρήγορο Ibiza, αλλά ένα αυτοκίνητο που θα σας ικανοποιεί οδηγικά όπου κι αν βρίσκεστε… στο βουνό ή στο μποτιλιάρισμα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κυβισμός: 1390 cc
Ισχύς (PS/rpm): 180/6200
Ροπή (Nm/rpm): 250/2000
0-100 km/h: 7,2 sec
Τελική ταχύτητα: 225 km/h
Μέση κατανάλωση: 6,4 lt/100 km*
Εκπομπές CO2: 148 g/km
Βάρος: 1215 kg
Αρχική τιμή SEAT Ibiza Cupra 1.4 TSI DSG: 23.000 €**
Τιμή με τρέχουσα έκπτωση: 21.000 €**
* Τιμή κατασκευαστή. Στην πράξη η μέση κατανάλωση μας έδειξε τιμές κοντά στα 8,0-9,0 lt/100 km.
**Οι τιμές είναι σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο Μαίου 2010 της SEAT Τεχνοκάρ.
Διαβάστε ακόμη:
Δοκιμή διαρκείας: SEAT Ibiza Cupra | Εισαγωγή
Δοκιμή διαρκείας: SEAT Ibiza Cupra | Άγριο σχεδιαστικά
Δοκιμή διαρκείας: SEAT Ibiza Cupra | Κιβώτιο DSG