First drive: Toyota RAV4 Hybrid

Ο ιδρυτής και πρωτοπόρος των λεγόμενων SUV αλλάζει, εκσυγχρονίζεται και βεβαίως γίνεται υβριδικός. Ο λόγος για το νέο Toyota RAV4 Hybrid των σχεδόν 200 ίππων, το οποίο και οδήγησε ο Κώστας Στέφου στο Αλικάντε της Ισπανίας.

Είναι χωρίς αμφιβολία ο αρχηγός των μικρομεσαίων SUV. Το RAV4 είναι το πρώτο αυτοκίνητο του είδους και πρακτικά ο ιδρυτής της κατηγορίας που γνωρίζει ολοένα και περισσότερους ακολούθους. Τώρα, το RAV4 εκσυγχρονίζεται και ακολουθεί τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία των τελευταίων Toyota, ακολουθώντας τα πρότυπα των Auris και Avensis. Αποκτά λεπτή μάσκα και νέα φώτα με LED ημέρας, νέους προφυλακτήρες και πολλές ακόμη μικρές λεπτομέρειες που του χαρίζουν ένα πιο δυναμικό στυλ. Και βεβαίως η νέα γενιά RAV4 κάνει χρήση της υβριδικής τεχνολογίας των Ιαπώνων για να γίνει το πρώτο υβριδικό μικρομεσαίο SUV.
Άλλωστε, η Toyota έχει κάνει ξεκάθαρη τη θέση της όσον αφορά στις υβριδικές εκδόσεις, οι οποίες εκτός του Prius αναλαμβάνουν πλέον και πιο συμβατικά μοντέλα όπως τα Yaris HSD ή Auris HSD. Και τώρα με ένα υβριδικό SUV προβλέπει να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση στην αγορά, υπολογίζοντας να αποσπάσει το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων του νέου RAV4 (κάπου κοντά στο 66% για την υβριδική έκδοση, έναντι 22% για το diesel και 12% για τη βενζίνη).

Το νέο Toyota RAV4 Hybrid λοιπόν, χρησιμοποιεί έναν 4-κύλινδρο βενζινοκινητήρα 2,5 lt ισχύος 152 ίππων και 206Nm ροπής και έναν ηλεκτροκινητήρα 105kW και 270Nm σταθερής ροπής. Όλο το σύστημα συνδυαστικά αποδίδει 197 ίππους στις 5.700 σ.α.λ. και μπορεί να προσφέρει επιδόσεις καλύτερες από κάθε άλλη έκδοση του RAV4, βενζίνης ή diesel. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου E-CVT (το οποίο αποδεικνύεται θορυβώδες κατά τη γρήγορη οδήγηση) και για την επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτούνται 8,3 δευτερόλεπτα. Βέβαια ως γνήσιο υβριδικό Toyota τα νούμερα των καταναλώσεων είναι αυτά που έχουν και τη μεγαλύτερη σημασία, με την εταιρία να ανακοινώνει επισήμως μέση κατανάλωση στα 4,9 lt/100km. Και το καλύτερο είναι ότι μπορεί να πετύχει αυτή την τιμή ακόμη και σε κίνηση εντός πόλεως, εκμεταλλευόμενο την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται στη μπαταρία των 204 κελιών, κάτω από τα πίσω καθίσματα.

Ενας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας ισχύος 50kW μπορεί και κινεί τον πίσω άξονα, κάνοντας πρακτικά το αυτοκίνητο τετρακίνητο.

Φυσικά ένα RAV4 HSD δε θα μπορούσε να είναι απλά ένα δικίνητο υβριδικό και γι αυτό η Toyota φρόντισε να το διαθέσει και σε τετρακίνητη έκδοση για αυτούς που θέλουν τη δυνατότητα κάποιου soft off-roading. Έτσι, ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας ισχύος 50kW μπορεί και κινεί τον πίσω άξονα, κάνοντας πρακτικά το αυτοκίνητο τετρακίνητο, χωρίς τη χρήση διαφορικών, χωρίς τριβές και κυρίως χωρίς πρόσθετο βάρος (η τετρακίνητη έκδοση ζυγίζει +65kg). Η κατανομή της ροπής φτάνει έως 40:60 εμπρός και πίσω, ενώ η πρόσθετη ισχύς του πίσω ηλεκτροκινητήρα δε μεταβάλλει τη συνολική απόδοση του υβριδικού συνόλου. Ταυτόχρονα δε μεταβάλλει σχεδόν καθόλου και την κατανάλωση καυσίμου, αφού το 4,9 lt/100km της μπροσθιοκίνητης έκδοσης γίνεται μόλις 5,0 lt/100km στην τετρακίνητη!
Για τους πιο παραδοσιακούς αγοραστές, το νέο RAV4 θα διατίθεται και ως συμβατικό βενζινοκίνητο με 2-λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα 151 ίππων και μόνιμη τετρακίνηση (0-100 km/h σε 9,9 δευτ., μέση κατανάλωση 6,7 lt/100km) ή diesel επίσης 2,0 lt με 143 ίππους και κίνηση μόνο εμπρός (0-100 km/h σε 9,6 δευτ, μέση κατανάλωση 4,7 lt/100km).

Η υβριδική τεχνολογία του δίνει έναν “premium” αέρα, πιο οικολογικό χαρακτήρα αλλά και καλύτερες επιδόσεις, παρά το γεγονός ότι οδηγικά δεν προσφέρει καμία απολύτως σπορτίφ αίσθηση.

Κατά τα άλλα, το Ιαπωνικό μοντέλο ξεχωρίζει από τη συνολικά αναβαθμισμένη εικόνα του, τη βελτιωμένη ποιότητα και τους πολύ καλούς του χώρους. Στο εσωτερικό η αίσθηση που αποκομίζει κανείς θυμίζει πολύ τα νέα Auris και Avensis, κυρίως στην περιοχή των οργάνων. Η συνολική εργονομία είναι εξαιρετική με τα βασικότερα χειριστήρια των διάφορων λειτουργιών σε κεντρική θέση για ευκολότερη πρόσβαση. Από πλευράς αισθητικής, το RAV4 παραμένει πιστό στις σκούρες επενδύσεις και στην απουσία ευχάριστων χρωματισμών, αλλά και στη χρήση σκληρών πλαστικών σε διάφορα τμήματα της καμπίνας. Όσο για τον εξοπλισμό του, ξεχωρίζει μια μεγάλη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό αλλά και το σύστημα Panoramic View Monitor που χρησιμοποιεί κάμερες για προβολή 360 μοιρών γύρω από το όχημα, διευκολύνοντας αφάνταστα το παρκάρισμα.

Κατά τη σύντομη οδηγική γνωριμία που είχαμε με το RAV4 Hybrid επί Ισπανικού εδάφους, μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι είναι ένα πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Η υβριδική τεχνολογία του δίνει έναν “premium” αέρα, πιο οικολογικό χαρακτήρα αλλά και καλύτερες επιδόσεις, παρά το γεγονός ότι οδηγικά δεν προσφέρει καμία απολύτως σπορτίφ αίσθηση. Η γεωμετρία της ανάρτησης έχει δεχθεί πρόσθετες ρυθμίσεις, κυρίως λόγω του αυξημένου βάρους της υβριδικής τεχνολογίας, παραμένοντας με γόνατα MacPherson εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω. Βελτιωμένη είναι η συνολική ποιότητα κύλισης παρά τα σκληρότερα αμορτισέρ και ελατήρια και στους ισπανικούς δρόμους το μόνο πράγμα που διαταράσσει την ησυχία ενός ταξιδιού είναι η κύλιση των ελαστικών στο δρόμο. Υπό πίεση βέβαια το κιβώτιο CVT φέρνει έντονο θόρυβο του κινητήρα στην καμπίνα, αναγκάζοντας τον να δουλεύει ψηλά, όπως συμβαίνει άλλωστε και σε όλα τα υπόλοιπα υβριδικά Toyota.

Το νέο RAV4 αναμένεται άμεσα στην ελληνική αγορά και διατίθεται σε εκδόσεις Live, Active, Style, Lounge, Hybrid Active, Hybrid Style και Hybrid Lounge. Από πλευράς εξοπλισμού διαθέτει στη βασική Live (βενζίνη ή πετρέλαιο) φώτα LED ημέρας, πίσω φώτα LED, 7 αερόσακους, air condition, έγχρωμη οθόνη TFT 4,2’’ στον πίνακα οργάνων και ηχοσύστημα με USB/Aux/Bluetooth. Η βασική υβριδική έκδοση (Hybrid Active) διαθέτει ακόμη ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, προβολείς LED, προβολείς ομίχλης εμπρός, σύστημα έξυπνης εισόδου και εκκίνησης, ηλεκτρικά ανοιγόμενο πορτ μπαγκάζ με λειτουργία μνήμης, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα πολυμέσων Toyota Touch 2, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό και αισθητήρες βροχής/φωτός. Το πακέτο τεχνολογιών Toyota Safety Sense (περιλαμβάνει σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με ανίχνευση πεζών, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αυτόματα φώτα, adaptive cruise control και σύστημα αισθητήρων εμπρός-πίσω) διατίθεται πρόσθετα με επιβάρυνση 1.130 ευρώ.
Το Toyota RAV4 Hybrid Active ξεκινά από τις 33.930 ευρώ, ενώ η αντίστοιχη τετρακίνηση έκδοση κοστίζει επιπλέον 2.000 ευρώ. Όσο για απλές εκδόσεις, η βενζινοκίνητη τετρακίνητη έκδοση Live ξεκινά από 27.570 ευρώ και η δικίνητη diesel από 28.130 ευρώ.