Το πρωτότυπο Toyota bZ4X αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Σαγκάης. Αυτό είναι το πρώτο από μια νέα σειρά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πρακτικά το πιο σημαντικό μοντέλο στη σύγχρονη ιστορία της Toyota!
Το Toyota bZ4X Concept έχει ένα ιδιαίτερο και περίεργο όνομα. Αυτό είναι γεγονός! Βέβαια είναι και ένα πρωτότυπο προς το παρόν, που σημαίνει ότι ίσως δούμε και μια πιο «φυσιολογική» ονομασία στην τελική έκδοση παραγωγής. Ή και όχι! Είναι βεβαίως ένα μεσαίο SUV με σύστημα AWD. Πρόκειται για ένα μοντέλο αναπόσπαστα συνδεδεμένο με το όραμα μετασχηματισμού της Toyota, από μία εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, σε μία εταιρεία που προσφέρει καλύτερη και ελεύθερη μετακίνηση για όλους.
Περίεργο όνομα… ΟΚ. Τι σημαίνει όμως;
Το «bZ»είναι ακρωνύμιο του «beyond Zero». Που σημαίνει ότι η Toyota, εκτός από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων και την ουδετερότητα του άνθρακα, δεσμεύεται να προχωρήσει πέρα από περιορισμούς και να πετύχει και άλλους στόχους που θα ωφελήσουν το περιβάλλον, τον άνθρωπο και την κοινωνία συνολικά. Το «4» υποδηλώνει ότι ανήκει στη μεσαία κατηγορία, ενώ το «X», αντίστοιχα, ότι πρόκειται για crossover SUV.
Τι είναι τελικά το Toyota bZ4X Concept;
Είναι προϊόν συνεργασίας της Toyota με τη Subaru και βασίζεται στην εξειδίκευση και εμπειρία κάθε εταιρείας. Το bZ4X δεν είναι απλά ένα μέσο μεταφοράς. Όπως λέει η ίδια η Toyota είναι ένα μοντέλο που συγχρόνως λειτουργεί ως ένας άνετος χώρος με προδιαγραφές συνδεσιμότητας, όπου οι επιβάτες μπορούν να περνούν όμορφα το χρόνο τους μαζί ενώ ταξιδεύουν.
Η εξωτερική σχεδίαση του υποδηλώνει ότι είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αφού υπάρχει «έλλειψη» αεραγωγών. Έτσι, το εμπρός τμήμα καταργεί τη γνώριμη μάσκα και στη θέση της υιοθετεί μία διάταξη αισθητήρων, φώτων και αεροδυναμικών στοιχείων που παραπέμπει σε σφυροκέφαλο καρχαρία. Στόχος των σχεδιαστών ήταν ένα πάντρεμα δυναμισμού και χρηστικότητας. Και ως SUV έχει μία χαρακτηριστική, ψηλή θέση οδήγησης, μαζί φυσικά με το ανάλογο εξωτερικό παρουσιαστικό. Οι επιφάνειες του αμαξώματος συνδυάζουν θελκτικές γραμμές με high-tech ακρίβεια. Είναι ένα σύγχρονο αυτοκίνητο και αυτό με άλλα λόγια φαίνεται!
Βασισμένο στη νέα αρθρωτή πλατφόρμα e-TNGA, που έχει σχεδιαστεί ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα, εξασφαλίζει μια ευρύχωρη και ανοιχτή καμπίνα. Στην πραγματικότητα, ο χώρος των ποδιών των πίσω επιβατών είναι εφάμιλλος του πολυτελούς sedan Lexus LS, αφού δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός. Όπως κάποιο υπερυψωμένο τμήμα που εξυπηρετεί στη φιλοξενία διαφορικών ή της εξάτμισης σε συμβατικά μοντέλα με θερμικούς κινητήρες. Η σχεδίαση του ταμπλό είναι προσανατολισμένη στον οδηγό. Ο χαμηλά τοποθετημένος πίνακας οργάνων επιτρέπει πανοραμική ορατότητα και τονίζει την αίσθηση ευρυχωρίας.
Το ρόλο του εδώ παίζει και το «κοφτό» τιμόνι που δείχνει ότι πρόκειται για κάτι μη συμβατικό. Οπτικά θυμίζει περισσότερο χειριστήριο παρά τιμόνι. Κι αυτό γιατί στο bZ4X υπάρχει μια παγκόσμια πρωτιά (για μοντέλο μαζικής παραγωγής) με την υιοθέτηση ενός συστήματος steer-by-wire. Η τεχνολογία αυτή βελτιώνει τον έλεγχο του οδηγού, αφαιρώντας τις αντιδράσεις στο τιμόνι από τις ανωμαλίες του δρόμου και το φρενάρισμα, παρέχοντας επομένως πιο ακριβή απόκριση σύμφωνα με την ταχύτητα του αυτοκινήτου και τη γωνία διεύθυνσης. Το steer-by-wire καταργεί λοιπόν το παραδοσιακό, στρογγυλό τιμόνι, αντικαθιστώντας το με ένα προσαρμοζόμενο χειριστήριο. Αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός δεν χρειάζεται πλέον να μετακινεί τα χέρια του γύρω από το τιμόνι όταν θέλει να στρίψει. Το στοιχείο αυτό θα λανσαριστεί πρώτα στην Κίνα πριν αρχίσει να διατίθεται στον υπόλοιπο κόσμο.
Μπαταρία και αυτονομία
Η Toyota δεν ανακοινώνει τα αναλυτικά στοιχεία για τη μπαταρία και το πόσο αυτονομία αυτή θα παρέχει. Ούτε τις εκδόσεις ισχύος για το bZ4X. Ωστόσο, με εμπειρία 20+ ετών στον εξηλεκτρισμό των οχημάτων είναι σχεδόν βέβαια ότι θα έχουμε κάτι που θα τοποθετεί το μοντέλο παραγωγής στα πλαίσια του ανταγωνισμού. Το περιβαλλοντικό προφίλ του αυτοκινήτου ενισχύεται περαιτέρω από ένα ενσωματωμένο σύστημα ηλιακής φόρτισης που αυξάνει την αυτονομία. Κάτι που σε χώρες όπως η δική μας θα έχει πραγματικά σημασία.
Αυτό που γνωρίζουμε όμως είναι ότι το Toyota bZ4X θα έχει σύστημα τετρακίνησης all-wheel drive που βασίζεται σε ηλεκτροκινητήρες στον εμπρός και πίσω άξονα. Η τεχνολογία αυτή εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη Subaru, η οποία αν μη τι άλλο γνωρίζει καλά από συστήματα τετρακίνησης. Το σύστημα, σύμφωνα με την εταιρία, προσφέρει γνήσιες off-road ικανότητες και βεβαίως ασφάλεια και ξεγνοιασιά σε όλες τις οδηγικές συνθήκες.
Το βαθύτερο νόημα πίσω από τη νέα σειρά ηλεκτρικών Toyota
Το bZ4X είναι το πρώτο μοντέλο με την νέα ονοματοθεσία της Toyota bZ (beyond Zero). Μέχρι το 2025, η Toyota μάλιστα σκοπεύει να λανσάρει 15 ηλεκτρικά οχήματα, μεταξύ των οποίων 7 μοντέλα “bZ”. Τα μοντέλα “bZ” θα συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου της ουδετερότητας του άνθρακα. Η ουδετερότητα του άνθρακα αναφέρεται σε μεθόδους και πρωτοβουλίες που έχουν στόχο την αντιστάθμιση των εκπομπών CO2 από ολόκληρο των κύκλο ζωής του οχήματος, όπως παραγωγή, διανομή, χρήση, ανακύκλωση και απόρριψη.
Προς το παρόν πάντως το Toyota bZ4X είναι ένα πρωτότυπο. Η έκδοση παραγωγής θα κυκλοφορήσει γύρω στα μέσα του 2022 σε εκδόσεις που παραμένουν αδιευκρίνιστες σήμερα. Όμως, μέχρι το 2025, το portfolio μοντέλων της Toyota θα περιλαμβάνει 15 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα και περισσότερες από 70 εξηλεκτρισμένες εκδόσεις σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη, αυτό μεταφράζεται σε ένα μίγμα συστημάτων κίνησης με πάνω από 70% υβριδικά το 2025, πάνω από 10% plug-in υβριδικά και πάνω από 10% ηλεκτρικά μοντέλα μπαταρίας και FCEV (κυψελών καυσίμου).