Αυτό είναι το Toyota bZ4X, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπαταρίας (BEV), το πρώτο από μια νέα σειρά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πρακτικά το πιο σημαντικό μοντέλο στη σύγχρονη ιστορία της Toyota!
Το Toyota bZ4X έχει ένα ιδιαίτερο και περίεργο όνομα. Ίσως κάποιοι περιμέναμε μια πιο “εύηχη” εξέλιξη του κωδικοποιημένου τίτλου, αλλά τελικά η Toyota επέλεξε να συνεχίσει με αυτή τη μη “φυσιολογική” ονομασία στο τελικό μοντέλο παραγωγής. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με ένα μεσαίο ηλεκτρικό SUV, με σύστημα AWD. Είναι ένα μοντέλο αναπόσπαστα συνδεδεμένο με το όραμα μετασχηματισμού της Toyota, από μία εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, σε μία εταιρεία που προσφέρει καλύτερη και ελεύθερη μετακίνηση για όλους.
Τι σημαίνει το όνομα bZ4X;
Το «bZ»είναι ακρωνύμιο του «beyond Zero». Που σημαίνει ότι η Toyota, εκτός από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων και την ουδετερότητα του άνθρακα, δεσμεύεται να προχωρήσει πέρα από περιορισμούς και να πετύχει και άλλους στόχους που θα ωφελήσουν το περιβάλλον, τον άνθρωπο και την κοινωνία συνολικά. Το «4» υποδηλώνει ότι ανήκει στη μεσαία κατηγορία, ενώ το «X», αντίστοιχα, ότι πρόκειται για crossover SUV. Θα μπορούσαμε για λόγους ευκολίας βέβαια να το λέγαμε και σκέτο “beyond Zero” (ακούγεται όντως καλύτερα από το μπι-ζετ-φορ-εξ). Τουλάχιστον προς το παρόν, αφού στο μέλλον θα έρθουν και άλλα bZ μοντέλα.
Το πιο σημαντικό μοντέλο της σύγχρονης Toyota
Για αρχή να ξεκαθαρίσουμε ότι πρόκειται για ένα κοινό προϊόν της συνεργασίας της Toyota με τη Subaru και βασίζεται στην εξειδίκευση και εμπειρία της κάθε εταιρείας. Το αντίστοιχο μοντέλο της Subaru είναι το Solterra, και αν τα δει κανείς δίπλα δίπλα, τα αυτοκίνητα είναι περισσότερο όμοια, παρά διαφορετικά!
Πιστό – σχεδιαστικά και τεχνολογικά – στη πρωτότυπη έκδοσή του, που αποκαλύφθηκε νωρίτερα φέτος, το bZ4X παραγωγής είναι το πρώτο μοντέλο που εξελίχθηκε από την Toyota αποκλειστικά ως BEV. Επίσης είναι το πρώτο αυτοκίνητο που βασίζεται στη νέα ειδική πλατφόρμα για μοντέλα BEV. Η ενσωμάτωση της μπαταρίας ως αναπόσπαστο τμήμα του πλαισίου, κάτω από το πάτωμα του οχήματος, παρέχει τα θεμελιώδη οφέλη ενός χαμηλού κέντρου βάρους, μιας άριστης κατανομής βάρους εμπρός/πίσω και υψηλής ακαμψίας αμαξώματος για εξαιρετική ασφάλεια, οδηγική άνεση και οδική συμπεριφορά.
Δε θυμίζει κανένα άλλο Toyota
Η Toyota έχει επινοήσει μία κομψή και στιβαρή σχεδίαση για το bZ4X που υποστηρίζει έναν σύγχρονο αστικό τρόπο ζωής αλλά και αποδράσεις στην εξοχή. “Πάντρεψε” με άλλα λόγια την εμφάνιση ενός BEV με τις αρετές ενός SUV. Το εμπρός τμήμα είναι κομψό, χωρίς περιττά στοιχεία. Ένα νέο στοιχείο ταυτότητας για τη μάρκα είναι το εμπρός σχήμα που παραπέμπει σε μαχητικό αεροσκάφος, με λεπτούς προβολείς και έμφαση στις εμπρός γωνίες.
Προστατευτικά στα φτερά, μεγάλοι τροχοί 20 ιντσών και ευμεγέθη μαρσπιέ εκφράζουν τον SUV χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Στο πίσω τμήμα, οι σχεδιαστές έδωσαν έμφαση στις γωνίες, με τα πίσω φωτιστικά να εκτείνονται στο πλάτος του οχήματος. Συγκριτικά με το Toyota RAV4, το bZ4X είναι χαμηλότερο κατά 85 mm, με πιο κοντούς προβόλους και ένα μεταξόνιο κατά 160 mm μεγαλύτερο. Η γραμμή του καπό έχει επίσης χαμηλώσει κατά 50 mm. Η συνολική ευελιξία αντανακλάται στην κορυφαία ακτίνα στροφής των 5,7 μέτρων.
Η σχεδίαση ενσωματώνει και αρκετά αεροδυναμικά στοιχεία που συνεισφέρουν στη μεγάλη αυτονομία. Ανάμεσα τους οι αεραγωγοί (air curtains) στις γωνίες του εμπρός προφυλακτήρα για την εξομάλυνση της ροής αέρα, μία πλήρης υποδαπέδια ποδιά και ένα διακριτικό πίσω σπόιλερ. Ο πίσω διαχύτης είναι επίσης μελετημένος και δεν βρίσκεται εκεί απλά γιατί δείχνει όμορφα.
Στο εσωτερικό του bZ4X
Το σημαντικότερο στοιχείο που διαφοροποιείται στο αυτοκίνητο παραγωγής, σε σύγκριση με το πρωτότυπο είναι το τιμόνι. Το “κοφτό” τιμόνι joystick του concept (παρόμοιο με ένα Tesla Model S Plaid) έδωσε τη θέση του σε ένα συμβατικό, τουλάχιστον προς το παρόν. Κι αυτό γιατί η Toyota μελλοντικά θα δώσει στο bZ4X και ένα νέο σύστημα steer-by-wire, για πρώτη φορά σε ένα μοντέλο παραγωγής. Το σύστημα “One Motion Grip”, όπως το ονομάζει, καταργεί τη μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και εμπρός τροχών. Το ηλεκτρονικό σύστημα ρυθμίζει τη γωνία διεύθυνσης με ακρίβεια, σύμφωνα με τις προθέσεις του οδηγού, και προσφέρει περισσότερο χώρο για τα πόδια. Το παραδοσιακό κυκλικό τιμόνι θα δώσει τη θέση του σε ένα χειριστήριο One Motion Grip, για πιο ομαλούς και άνετους χειρισμούς, καθώς ο οδηγός δεν χρειάζεται πλέον να μετακινεί τα χέρια του γύρω από το τιμόνι όταν θέλει να στρίψει. Η περιστροφή μέχρι το τέρμα επιτυγχάνεται με στροφή μόλις 150 μοιρών.
Επίσης, η κατάργηση της μηχανικής σύνδεσης συνεπάγεται πλήρη απουσία κραδασμών από τα ελαστικά και το δρόμο, αλλά ο οδηγός θα εξακολουθεί να λαμβάνει πληροφόρηση από την επιφάνεια του δρόμου. Έστω και τεχνητή.
Γενικά, το εσωτερικό ακολουθεί μια νέα φιλοσοφία, παρέχοντας άνεση και ευρυχωρία σε συνδυασμό με απλή και λειτουργική σχεδίαση. Το ταμπλό είναι χαμηλά αυξάνοντας την ορατότητα προς τα έξω, ενώ το cockpit είναι πλήρως οδηγοκεντρικό, με μια TFT οθόνη 7” ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Εδώ ο οδηγός βλέπει τα όργανα πάνω από το τιμόνι, στοιχείο που δεν το είχαμε συνηθίσει σε κάποιο Toyota.
Το μακρύ μεταξόνιο προσφέρει και κορυφαίο χώρο για τα πόδια σε όλους τους επιβάτες. Επίσης ο χώρος αποσκευών σε κανονική διάταξη έχει χωρητικότητα 452 λίτρα.
Δύο εκδόσεις
Το μοντέλο θα έρθει σε δύο εκδόσεις, με έναν κινητήρα και κίνηση εμπρός ή δύο κινητήρες και κίνηση σε όλους τους τροχούς. Το προσθιοκίνητο (FWD) bZ4X χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 204hp και ροπής 265 Nm, παρέχοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 8,4 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 160 km/h. Το τετρακίνητο (AWD) μοντέλο έχει μέγιστη ισχύ 217,5hp με ροπή 336 Nm. Η τελική ταχύτητα παραμένει ίδια, ενώ η επιτάχυνση 0-100 km/h γίνεται σε 7,7 δευτερόλεπτα.
Το τετρακίνητο μοντέλο διαθέτει ανεξάρτητα μοτέρ 80 kW για την κίνηση του εμπρός και πίσω άξονα. Εδώ επιστρατεύτηκε η τεχνογνωσία τετρακίνησης της Subaru και υιοθετείται το ίδιο XMODE σύστημα με το αδελφό Solterra. Υπάρχουν διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (drive modes) με ρυθμίσεις για χιόνι/λάσπη, βαθύ χιόνι και λάσπη (κάτω από 20 km/h) και Grip Control για πιο απαιτητική off-road οδήγηση (κάτω από 10 km/h).
Μπαταρία
Και στις δύο περιπτώσεις η μπαταρία ιόντων λιθίου είναι η ίδια, με χωρητικότητα 71.4 kWh. Υπολογίζεται ότι θα προσφέρει αυτονομία πάνω από 450 km (σύμφωνα με το πρότυπο WLTP). Όλες οι τιμές εξαρτώνται από την έκδοση και παραμένουν προκαταρκτικές σε αυτό το στάδιο, πριν από την έγκριση τύπου.
Η αυτονομία είναι κρίσιμος παράγοντας για τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η Toyota έχει επιστρατεύσει μία εμπειρία σχεδόν 25 χρόνων για να διασφαλίσει ότι το bZ4X θα προσφέρει όχι μόνο ξεγνοιασιά αλλά και αντοχή στο χρόνο. Σύμφωνα με τους στόχους εξέλιξης της μπαταρίας, αναμένεται ελάχιστη μείωση της απόδοσης της, γύρω στο 10% μετά από 10 χρόνια οδήγησης ή 240.000 km. Όποιο συμβεί πρώτο. “Κλειδί” για την ποιότητα και αντοχή της μπαταρίας είναι η πολλαπλή παρακολούθηση της τάσης και ένταση του ρεύματος, αλλά και η θερμοκρασία κάθε κυψέλης ξεχωριστά. Εάν ανιχνευτεί ασυνήθιστη παραγωγή θερμότητας, τα χειριστήρια ενεργοποιούνται αυτόματα. Αντίμετρα έχουν εφαρμοστεί για να μετριάσουν την όποια πτώση απόδοσης ή φθοράς υλικού, και υπάρχουν μηχανισμοί ασφαλείας στη διαδικασία παραγωγής για να αποτρέψουν την είσοδο ξένων υλικών στη μπαταρία. Για πρώτη φορά σε όχημα Toyota, η μπαταρία είναι υγρόψυκτη.
Η αυτονομία του αυτοκινήτου μπορεί να μεγιστοποιηθεί με τη χρήση ενός (προαιρετικού) ηλιακού πάνελ οροφής. Αυτό συλλέγει ηλιακή ενέργεια και με μηδενικό κόστος παράγει ηλεκτρισμό για τη φόρτιση της μπαταρίας του αυτοκινήτου. Αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται με την ανάφλεξη στο Οn ή στο Off και η Toyota υπολογίζει ότι μπορεί να αξιοποιήσει αρκετή ενέργεια κατά τη διάρκεια ενός έτους για την κάλυψη απόσταση 1.800 km.
Το Toyota bZ4X θα κάνει το ευρωπαϊκό του ντεμπούτο στις 2 Δεκεμβρίου. Στη συνέχεια θα ανοίξει το σύστημα online κρατήσεων για όσους που επιθυμούν, με τις πρώτες παραδόσεις να γίνονται μέσα στο 2022.