Η BMW iX Flow αλλάζει χρώμα με το πάτημα κουμπιού

Στην CES 2022 στο Λας Βέγκας αποκαλύφθηκε η νέα BMW iX M60, η ισχυρότερη έκδοση της νέας τεχνολογικής ναυαρχίδας της μάρκας. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν το αυτοκίνητο που τράβηξε την προσοχή όλων στο σταντ της BMW.

Κι αυτό γιατί η μάρκα παρουσίασε την BMW iX Flow με τεχνολογία E Ink. Ένα αυτοκίνητο που αλλάζει χρώμα κατά βούληση! Πρακτικά έχουμε να κάνουμε με μια ειδική μεμβράνη αμαξώματος που καλύπτει όλες τις επιφάνειες μιας BMW iX. Με διέγερση μέσω ηλεκτρικών σημάτων, η ηλεκτροφορητική τεχνολογία φέρνει στην επιφάνεια διαφορετικές χρωστικές ουσίες, που προσδίδουν στο αμάξωμα τον επιθυμητό χρωματισμό.

Αν και δεν πρόκειται για κάτι που θα δούμε στην παραγωγή (τουλάχιστον προς το παρόν), η τεχνολογία E Ink ανοίγει εντελώς νέους δρόμους στην αλλαγή της εμφάνισης των οχημάτων. Το χρώμα θα μπορεί να αλλάζει σύμφωνα με τις αισθητικές προτιμήσεις του οδηγού, των περιβαλλοντικών συνθηκών ή ακόμα και των λειτουργικών απαιτήσεων. Κατά συνέπεια, η τεχνολογία προσφέρει απαράμιλλες δυνατότητες εξατομίκευσης στον τομέα της εξωτερικής σχεδίασης. Η BMW iX Flow με τεχνολογία E Ink καταδεικνύει αυτές τις δυνατότητες με εντυπωσιακό τρόπο.

Πώς τα χρώματα που αλλάζουν αυξάνουν την απόδοση;

Ένα μεταβλητό εξωτερικό χρώμα μπορεί επίσης να συνεισφέρει στο αίσθημα ευεξίας στο εσωτερικό και στην απόδοση του οχήματος. Αυτό επιτυγχάνεται λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές δυνατότητες ανοιχτών και σκούρων χρωμάτων στην αντανάκλαση του ηλιακού φωτός και στη σχετική απορρόφηση θερμικής ενέργειας. Μία λευκή επιφάνεια αντανακλά πολύ περισσότερο ηλιακό φως από μία μαύρη. Κατά συνέπεια, η αύξηση θερμοκρασίας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου λόγω ισχυρής ηλιακής ακτινοβολίας και υψηλής εξωτερικής θερμοκρασίας μπορεί να περιοριστεί με ένα ανοιχτό εξωτερικό χρώμα. Το χειμώνα, ένα σκούρο χρώμα θα βοηθήσει το όχημα να απορροφήσει πολύ περισσότερη θερμότητα από τον ήλιο.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι επιλεκτικές αλλαγές χρωμάτων μπορούν να βοηθήσουν να περιοριστεί η ποσότητα ψύξης και θέρμανσης που απαιτούνται από το σύστημα κλιματισμού  του οχήματος. Αυτό μειώνει την ποσότητα ενέργειας που χρειάζεται το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου και κατ’ επέκταση την κατανάλωση καυσίμου ή ηλεκτρικής ενέργειας. Κατά συνέπεια, σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η αλλαγή του χρώματος ανάλογα με τον καιρό μπορεί να βοηθήσει και στην αύξηση της αυτονομίας. Στο εσωτερικό, η τεχνολογία θα μπορούσε, για παράδειγμα, να αποτρέψει την υπερβολική θέρμανση του ταμπλό.

Αντίθετα με τις οθόνες ή τους προτζέκτορες, η ηλεκτροφορητική τεχνολογία στο E Ink δεν χρειάζεται καθόλου ενέργεια για να διατηρήσει σταθερή την κατάσταση του επιλεγμένου χρώματος. Ηλεκτρικό ρεύμα ρέει μόνο κατά τη διάρκεια της σύντομης φάσης αλλαγής χρώματος.

Εκατομμύρια κάψουλες βαφής σε μία custom μεμβράνη

Ο ηλεκτροφορητικός χρωματισμός βασίζεται σε μία τεχνολογία που ανέπτυξε η E Ink γνωστή κυρίως από τις οθόνες που χρησιμοποιούνται στα eReaders. Η εξωτερική επίστρωση της BMW iX Flow με τεχνολογία E Ink περιέχει πολλά εκατομμύρια μικροκάψουλες με διάμετρο που αντιστοιχεί στο πάχος μιας ανθρώπινης τρίχας. Κάθε μία από αυτές τις μικροκάψουλες περιέχει αρνητικά φορτισμένες λευκές χρωστικές ουσίες και θετικά φορτισμένες μαύρες χρωστικές ουσίες. Ανάλογα με την επιλεγμένη ρύθμιση, η διέγερση μέσω ενός ηλεκτρικού πεδίου προκαλεί τη συγκέντρωση των λευκών ή των μαύρων χρωστικών ουσιών στην επιφάνεια της μικροκάψουλας, προσδίδοντας στο αμάξωμα την επιθυμητή απόχρωση.

Για να επιτευχθεί ένα τέτοιο εφέ στο αμάξωμα ενός αυτοκινήτου, τοποθετούνται με ακρίβεια πολλά τμήματα ePaper. Εφαρμόζονται διαδικασίες δημιουργικού σχεδιασμού προκειμένου να διασφαλίζεται η αντανάκλαση των χαρακτηριστικών γραμμών του οχήματος μέσω των τμημάτων αυτών, αλλά και οι επακόλουθες διακυμάνσεις φωτοσκίασης. Οι αλγόριθμοι δημιουργικής σχεδίασης επιτρέπουν την απαραίτητη ευκαμψία και ευπλαστότητα που απαιτεί η απόλυτη προσαρμογή του ePaper στις σχεδιαστικές γραμμές του οχήματος.