Ναι, καθυστερούν και μάλιστα στις περισσότερες των περιπτώσεων αρκετούς μήνες, με τις ημερομηνίες παραδόσεων να φτάνουν έως και το καλοκαίρι του 2022! Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Αν σκέφτεστε την απόκτηση ενός καινούριου αυτοκινήτου, τότε πιθανόν να έχετε ακούσει για καθυστερήσεις, μεγάλες περιόδους αναμονής και γενικότερα μια αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά. Αν κλείσει κανείς σήμερα κιόλας ένα αυτοκίνητο, πιθανότατα θα το παραλάβει με το νέο έτος! Από Φεβρουάριο και μετά μάλιστα, ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο.

Γιατί όμως δημιουργήθηκε αυτό το τεράστιο θέμα με τις καθυστερήσεις; Η σύντομη απάντηση είναι “λόγω της πανδημίας”. Όμως κρύβονται πολλά πίσω από τον Covic-19, όπως η περιβόητη παγκόσμια έλλειψη σε μικροτσίπ ή σε ημιαγωγούς για να είμαστε πιο ακριβείς.

Τι είναι το μικροτσίπ ή ο ημιαγωγός;

Πρακτικά είναι μια από τις μεγαλύτερες εφευρέσεις του 21ου αιώνα. Είναι το βασικό συστατικό όλων σχεδόν των σύγχρονων ηλεκτρονικών προϊόντων, είτε αυτά είναι αυτοκίνητα είτε κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κονσόλες gaming… κ.ο.κ. Τους ημιαγωγούς τους κατασκευάζουν ειδικά εργοστάσια που τα διαθέτουν στις εταιρείες ηλεκτρονικών ειδών και μεταξύ άλλων και στα εργοστάσια αυτοκινήτων. Μάλιστα το 2020 λόγω της πανδημίας, η ζήτηση σε ημιαγωγούς ανέτρεψε τον οποιοδήποτε προγραμματισμό!

Όταν έγινε λοιπόν το πρώτο Lockdown, όλοι μας κλειστήκαμε στο σπίτι, δουλέψαμε από το σπίτι και τα παιδιά μας έκαναν μάθημα από το σπίτι. Κατ’ επέκταση εκτοξεύτηκαν οι αγορές σε προϊόντα τεχνολογίας. Πολλοί αγόρασαν υπολογιστές και tablets, παιχνιδομηχανές και άλλα ηλεκτρονικά προϊόντα που χρησιμοποιούν μικροτσίπ. Μάλιστα, σε συγκεκριμένα προϊόντα υπήρξε τόσο μεγάλη ζήτηση που η έλλειψη από την αγορά οδήγησε σε δραματική αύξηση τιμών. Όπως για παράδειγμα σε κάποιες εξειδικευμένες κάρτες γραφικών για υπολογιστές ή στην κονσόλα Playstation 5.

Τι σχέση έχει η αυτοκίνηση με τους υπολογιστές όμως;

Αντίθετα με τα προϊόντα τεχνολογίας, στο πρώτο κύμα της πανδημίας η αγορά αυτοκινήτου πάγωσε. Παγκοσμίως! Λογικό, αφού το lockdown κράτησε τους υποψήφιους μακριά από τις εκθέσεις αυτοκινήτων. Σε βαθμό μάλιστα που τα εργοστάσια αυτοκινήτων είτε ελάττωσαν την παραγωγή τους είτε έκλεισαν, προσωρινά. Ταυτόχρονα ακυρώθηκαν τεράστιοι όγκοι παραγγελιών σε ημιαγωγούς από τις εταιρείες που τους κατασκευάζουν.

Βέβαια το κενό στις παραγγελίες αυτοκινήτων λόγω της πανδημίας ήταν τελικά μικρότερο από το αναμενόμενο. Μετά τη λήξη του lockdown η συσσωρευμένη ζήτηση σε καινούργια αυτοκίνητα έφερε τον κόσμο πίσω στις αντιπροσωπείες, σε πολλαπλάσια μάλιστα ποσότητα από το συνηθισμένο. Και με ακυρωμένες τις παραγγελίες σε ημιαγωγούς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έσπευσαν σε νέες παραγγελίες.

Αλλά μαντέψτε τι συνέβη! Τα εργοστάσια βρέθηκαν θύματα της ίδιας τους της στρατηγικής και κατ’ επέκταση στο τέλος των ατελείωτων λιστών αναμονής, πίσω από όλες τις εταιρείες ηλεκτρονικών προϊόντων που απορροφούσαν ήδη τον μεγαλύτερο όγκο της παραγωγής σε μικροτσίπ. Πρακτικά λοιπόν δεν υπήρξε ποτέ ουσιαστική έλλειψη, απλά τα εργοστάσια των μικροτσίπ έδιναν περισσότερα μικροτσίπ αλλού!

Και τώρα τι…;

Για να αντιμετωπιστεί λοιπόν αυτό το παγκόσμιο φαινόμενο, τα εργοστάσια παραγωγής μικροτσίπ αυξάνουν τη δυναμική τους, ενώ ανοίγουν και νέα εργοστάσια για να καλύψουν τη ζήτηση. Όμως ένα εργοστάσιο δεν ανοίγει από τη μια μέρα στην άλλη, έτσι απλά. Και παρά το ότι ξεκίνησαν εδώ και μήνες οι σχετικές διαδικασίες, η εξομάλυνση στην παραγωγή μικροτσίπ δε θα έρθει πριν τα μέσα του 2022. Συνεπώς και η κανονικότητα στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων θα έρθει και αυτή κάπου εκεί μέσα στο 2ο εξάμηνο του νέου έτους.

Η έλλειψη σε καινούργια αυτοκίνητα όμως επηρεάζει και άλλους κλάδους. Όπως την αγορά των μεταχειρισμένων, τα οποία έχουν γίνει αισθητά πιο ακριβά από ότι παλαιότερα. Αντίστοιχο φαινόμενο παρατηρείται και στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων, με τις εταιρείες rent a car και μακροχρόνιων μισθώσεων να πέφτουν θύματα των καθυστερήσεων, αδυνατώντας να ανανεώσουν τους εταιρικούς τους στόλους.

Αν λοιπόν βρίσκεστε σε τροχιά αγοράς ή αλλαγής αυτοκινήτου, συνιστούμε υπομονή. Το φαινόμενο είναι παγκόσμιο και η όποια εξομάλυνση της αγοράς θα έρθει με αργούς ρυθμούς.

Γιατί ακριβαίνουν τα αυτοκίνητα;