Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα: Πόσο συμφέρουν τα κίνητρα;

Seat Mii electric

Το θέμα των ημερών για την αυτοκίνηση στη χώρα μας είναι η ηλεκτροκίνηση και τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν δια στόματος πρωθυπουργού και μάλιστα την ημέρα του περιβάλλοντος.

Ο πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίστηκε αισιόδοξος και υπέρμαχος στην ηλεκτροκίνηση, ανακοινώνοντας μάλιστα κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Στόχος είναι το 2030, το 1 στα 3 αυτοκίνητα στην Ελλάδα να είναι ηλεκτρικό!

Όπως είναι γνωστό η Ε.Ε. ασκεί πιέσεις στα κράτη μέλη της για αυτοκίνητα φιλικά προς το περιβάλλον, με όσο το δυνατόν μειωμένες εκπομπές ρύπων. Η λύση του προβλήματος βεβαίως βρίσκεται στα ηλεκτρικά οχήματα (αυτοκίνητα και δίκυκλα). Ακολουθώντας τις προσταγές της Ε.Ε. οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να προσαρμόζονται, με αποτέλεσμα πολλές εξ αυτών να διαθέτουν και ηλεκτροκίνητες εκδόσεις σε ορισμένα μοντέλα τους, τα οποία όμως έχουν υψηλό κόστος παραγωγής το οποίο επιβαρύνει τους καταναλωτές.

Ηλεκτροκίνηση - BMW i3 charge

Το 2019 στις χώρες της Ε.Ε. τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατείχαν μερίδιο από την αγορά της τάξης του 4-5%, ενώ στη χώρα μας μόνο το 0,3% (περίπου 1000 αυτοκίνητα), με εξαίρεση την Ολλανδία και την Νορβηγία που το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι 10% και 50% αντίστοιχα. Έτσι λοιπόν η ελληνική κυβέρνηση θέλοντας να αναπτύξει την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας, πιεζόμενη και από την Ε.Ε., προχώρησε στην εξαγγελία κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, επιδοτώντας την με 100 εκ. ευρώ για 18 μήνες προερχόμενα από τον πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον».

Όσοι ιδιώτες επιθυμούν να αποκτήσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα επιδοτούνται με ποσοστό 15%, με πλαφόν όμως τις 5.500 ευρώ. Η δε αγορά ταξί με 25%. Στα κίνητρα περιλαμβάνονται η απαλλαγή του τέλους στάθμευσης, ενώ θα εκπίπτουν από τη φορολογία οι δαπάνες συντήρησής του.

Nissan LEAF

Όλα καλά… αλλά!

Εδώ γεννούνται οι εξής απορίες για τα ελληνικά δεδομένα:

  • Το υψηλό κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, του οποίου η απόσβεση θα γίνει με την πάροδο του χρόνου. Ζήσε Μάη μου…
  • Η έλλειψη σταθμών φόρτισης, αν και κάποιοι άρχισαν να δημιουργούνται στα πρατήρια καυσίμων. Αλλά και αυτοί που ήδη υπάρχουν επιβαρύνουν τους καταναλωτές, όχι μόνο με το κόστος των κιλοβάτ που απαιτούνται για τη φόρτιση, αλλά και για τη χρήση του φορτιστή. Ο χρόνος μιας ταχείας φόρτισης διαρκεί περίπου 40-45 λεπτά.
  • Αν κάποιος που ζει σε πολυκατοικία αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν θα μπορεί να το φορτίζει γιατί απαγορεύεται η χρήση μπαλαντέζας χωρίς μέτρα ασφαλείας. Και επιπλέον αν δεν έχει πυλωτή η πολυκατοικία θα είναι «λαχείο» να βρει θέση κάτω από το μπαλκόνι του. Συνεπώς θα είναι αναγκασμένος να επισκέπτεται κάποιο σταθμό φόρτισης, με όποιο κόστος απαιτείται σε χρόνο και χρήμα.
  • Τα 100 εκ. ευρώ που δίνει η κυβέρνηση για την επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ισχύουν μόνο για 18 μήνες. Μετά τι αντιμετώπιση θα έχουν όσοι θελήσουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Θα υπάρξει νέο πακέτο μέτρων;
  • Για τα Plug in υβριδικά αυτοκίνητα υπάρχει κάποιο κίνητρο αγοράς; Αφού και αυτά τα συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος…

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα βρίσκεται σε «νηπιακό στάδιο» και για να… ενηλικιωθεί απαιτούνται πολλά. Ωστόσο το πρώτο βήμα έγινε και αυτό είναι θετικό.

Δείτε ακόμη: