Ναι, 42.000 ευρώ για ένα Yaris είναι πάρα πάρα πολλά χρήματα. Εκτός κι αν δε μιλάμε απλά για ένα Yaris… όσο κι αν τα μάτια μας πιστεύουν αυτό ακριβώς!
Η παραγωγή του σκληροπυρηνικού Toyota GR Yaris ξεκίνησε στο Motomachi της Ιαπωνίας, με τα πρώτα αυτοκίνητα να φτάνουν στους τυχερούς ιδιοκτήτες τους από τα τέλη του έτους. Στην Ελλάδα, η Toyota Ελλάς πλέον διαθέτει στην ιστοσελίδα της το “καυτό” GR Yaris, το οποίο για να το αποκτήσει κάποιος μπορεί ήδη να μπει σε διαδικασία online κράτησης. Και η τιμή αυτού; Από 42.670 ευρώ. Από… αφού σύμφωνα με πληροφορίες το μοντέλο θα κυκλοφορήσει σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού. Μάλιστα το προαιρετικό Circuit-Pack θα εκτοξεύσει την τιμή κοντά στις 49.000 ευρώ. Πολλά;
Χθες, έκανα ένα “κοινωνικό πείραμα” στα social media, όπου δημοσιεύθηκε αυτό το story:
Πολλοί λοιπόν ήρθαν σε επικοινωνία μαζί μου γράφοντας “πολύ ακριβό”, “υπερτιμημένο”, “χαχαχα” και άλλα τέτοια. Νομίζω έχετε την εικόνα του τι εννοώ. Και σήμερα θα σας απαντήσω ότι κάνετε λάθος. Ναι, λάθος.
Γιατί λοιπόν το GR Yaris ΔΕΝ είναι ακριβό;
Το βασικό λάθος που κάνουμε όλοι μας, ή έστω οι περισσότεροι, είναι ότι βλέπουμε ένα Yaris. Και βεβαίως η τιμή είναι γελοία υψηλή για ένα… Yaris. Αυτό όμως στην πράξη είναι ένα αυτοκίνητο που δεν έχει τίποτα κοινό με ένα τυπικό Yaris, όσο και αν τα μάτια μας θέλουν να πιστέψουν το αντίθετο! Εντάξει, με εξαίρεση ελάχιστες λεπτομέρειες, όπως το σχήμα των φώτων και της πόρτας του πορτ μπαγκάζ και κάτι άλλα τέτοια. Ούτε καν το σχήμα του αυτοκινήτου δεν είναι ίδιο, αφού το GR Yaris είναι αποκλειστικά 3-θυρο, τη στιγμή που το απλό Yaris μόνο 5-θυρο. Ε και, σιγά τη διαφορά…
Εκτός όμως από τις δύο λιγότερες πόρτες, το GR Yaris έχει σημαντικά αυξημένο πλάτος. Είναι “τρελά πρησμένο” που θα λέγαμε και παλαιότερα, με εμφανέστατα φουσκωμένα φτερά εμπρός αλλά και πίσω. Ειδικά αν το δούμε από πίσω η εικόνα είναι τρελή, θυμίζοντας αγωνιστικό αυτοκίνητο χωρίς αυτοκόλλητα. Αντίστοιχη είναι η εικόνα εμπρός, με τον προφυλακτήρα να έχει σχεδιαστεί για τη μέγιστη απόδοση. Ακόμη και η παραμικρή οπή έχει το δικό της λόγο ύπαρξης, προς όφελος της βέλτιστης διαχείρισης του αέρα. Είτε αυτός κατευθύνεται στο μοτέρ, είτε στο intercooler, είτε στα φρένα. Τελεία.
Η ουσία ξεκινά εκεί που σταματά η σχεδίαση
Αυτά που ΔΕΝ βλέπεις, είναι και αυτά που κάνουν τη μεγαλύτερη διαφορά στο GR Yaris! Το αμάξωμα είναι κατασκευασμένο από ελαφρύτερα υλικά, συμπεριλαμβανομένου της οροφής από ανθρακονήματα. Το εμπρός καπό, οι πόρτες και η ουρά του αυτοκινήτου είναι από αλουμίνιο. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, το GR Yaris παρέχει αναλογία ισχύος 4,9 κιλών ανά ίππο. Στην πράξη κάνει το 0-100 km/h σε 5,5 δευτερόλεπτα και έχει τελική ταχύτητα 230 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη).
Κάτω από το καπό, ο 3-κύλινδρος turbo κινητήρας είναι μόλις 1.6 λίτρων, ωστόσο αποδίδει 261 ίππους και 370 Nm ροπής. Αυτομάτως λοιπόν μιλάμε για τον ισχυρότερο 1600άρη κινητήρα στον κόσμο σήμερα. Μάλιστα όλα τα τμήματα του κινητήρα έχουν σχεδιαστεί ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές αγωνιστικών αυτοκινήτων R2. Ναι, αυτό είναι ένα έτοιμο μηχανικά αυτοκίνητο που μπορεί με μικρές τροποποιήσεις ασφάλειας να τρέξει στο πρωτάθλημα WRC2.
Εδώ έρχεται να προστεθεί και το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης GR-FOUR που έχει τη δυνατότητα να κατανέμει τη ροπή όχι μόνο μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα, αλλά σε κάθε τροχό ξεχωριστά. Αυτό γίνεται με τη συνδρομή δύο μπλοκέ διαφορικών Torsen που πετυχαίνουν έτσι βέλτιστη απόκριση και κατευθυντικότητα μέσα σε μια στροφή. Μάλιστα το σύστημα έχει ελαφρώς διαφορετικές σχέσεις γραναζιών στον εμπρός και πίσω άξονα, κάτι που θεωρητικά υπόσχεται κατανομή ροπής από 100:0 (κίνηση μόνο εμπρός) έως 0:100 (κίνηση μόνο πίσω). Ο οδηγός μάλιστα μπορεί να παραμετροποιήσει τη λειτουργία της τετρακίνησης κατά βούληση, μέσα από ένα διακόπτη “4WD mode”. Σε νορμάλ συνθήκες η κατανομή είναι 60:40 εμπρός/πίσω, στο Sport mode γυρίζει σε 30:70 (περισσότερο πισωκίνητο) και στο Track mode είναι αυστηρά σε 50:50 για μέγιστες επιδόσεις, όπως πχ σε μία πίστα.
Τα φρένα του μοντέλου περιλαμβάνουν μεγάλους αεριζόμενους δίσκους 356 mm εμπρός και 4-πίστονες δαγκάνες. Με το προαιρετικό Circuit-Pack, το GR Yaris αποκτά τα δύο διαφορικά Torsen εμπρός και πίσω, διαφορετικό set-up στην ανάρτηση και 18άρες σφυρήλατες ζάντες σε ελαστικά Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18. Οι “απλές” εκδόσεις έχουν πάλι 18άρες ζάντες αλουμινίου, σε ελαστικά Dunlop SP Sport MAXX050 225/40R18.
Το Homologation Special του σήμερα
Συνεπώς λοιπόν και δε μιλάμε για ένα Yaris. Είναι ένα αγωνιστικών προδιαγραφών αυτοκίνητο που κατασκευάζεται στην Ιαπωνία και πέρα από την ονομασία τα κοινά με το απλό Yaris σταματούν κάπου εδώ. Είναι το σύγχρονο rally replica, σε μια νέα πραγματικότητα όπου τα θρυλικά homolgation specials έχουν εκλείψει. Μιλάμε για αυτοκίνητα όπως η Toyota Celica GT-FOUR, το Peugeot 205 T16 και το Ford RS200. Το GR Yaris είναι η σημερινή Lancia Delta Integrale και θα καλύψει το κενό που αφήνουν τα Lancer Evo και Ford Focus RS, που προσφάτως σταμάτησαν να παράγονται.
Το Peugeot 205 T16 της χρυσής εποχή του Group B
Ναι, στις 42.000-49.000 ευρώ υπάρχουν πάρα πολλές εναλλακτικές με αντίστοιχων επιδόσεων ή και ισχυρότερα αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας. Προσωπικά όμως θεωρώ ότι το GR Yaris βρίσκεται εκεί που πρέπει, δεδομένου και της ελληνικής φορολογίας και υπολογισμού τελών ταξινόμησης (στη Ιταλία πχ κοστίζει 39.900€). Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό είναι ένα προϊόν συνεργασίας της Toyota με τη Gazoo Racing (από όπου και το “GR” στην ονομασία). Την αγωνιστική ομάδα του Τόμι Μάκινεν στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλλυ, η οποία επιμελήθηκε με μηχανικούς και με τους επίσημους οδηγούς στο WRC τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Και όσοι από εσάς καταλάβατε τι ακριβώς σημαίνει η προηγούμενη πρόταση, είστε και αυτοί που δε γκρινιάζετε για την τιμή!