Σε κάποιες χώρες** κυκλοφορεί ως Chrysler Ypsilon, καθώς αυτό είναι από τα πρώτα “παιδιά” του γάμου Fiat-Chrysler. Και αν βγάλουμε το σήμα Lancia από τη μάσκα, η συγγένεια με την αμερικάνικη φίρμα είναι ορατή από τον καθένα, τουλάχιστον στο εμπρός μέρος. Στην Ελλάδα το Ypsilon το γνωρίζουμε αποκλειστικά ως το entry level μοντέλο της ιταλικής Lancia και βεβαίως τώρα το έχουμε στα χέρια μας για μια πιο προσεκτική αξιολόγηση.
Η τρίτη γενιά του Ypsilon, όσο κι αν υιοθετεί στοιχεία που προέρχονται από τους προκατόχους του, αλλάζει ύφος με πρώτο και καλύτερο την προσθήκη πίσω πορτών. Αυτό είναι το πρώτο 5θυρο Ypsilon στην ιστορία, με ότι βεβαίως αυτό συνεπάγεται στους τομείς της ευρυχωρίας και της πρακτικότητας. Μάλιστα, οι πίσω πόρτες έχουν κρυφές χειρολαβές, σε μια προσπάθεια να διατηρηθεί η τρίθυρη σιλουέτα. Από την άλλη, η μεγάλη μάσκα εμπρός είναι αυτή που δημιουργεί τις πρώτες αντιθέσεις, καθώς με οριζόντιες γρίλιες ακολουθεί τη σχεδιαστική προσέγγιση της αμερικάνικης Chrysler, αφήνοντας στο παρελθόν τη γνώριμη μάσκα δύο τμημάτων της Lancia. Κατασκευαστικά, το νέο Ypsilon βασίζεται στη μίνι πλατφόρμα της Fiat, την ίδια με τα Fiat 500 και Panda από τα οποία δανείζεται και πολλά άλλα χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένου των κινητήρων αλλά και του τρόπου κύλισης.
Σχεδιαστικά, εκτός από τη μάσκα της Chrysler, το Ypsilon διατηρεί κομψές γραμμές με έντονες ακμές, θυμίζοντας σε αρκετά σημεία τη μεγάλη αδελφή, τη Delta. Κυρίως στην περιοχή της πίσω κολόνας, με το τελείωμα των πίσω θυρών, στη διασταύρωση παραθύρων και γραμμής οροφής. Κάπου εκεί μέσα είναι κρυμμένες και οι χειρολαβές, ενώ πιο κάτω ξεχωρίζουν τα πίσω φώτα με την ιδιαίτερη σχεδίαση τους. Σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, το μήκος του αμαξώματος έχει αυξηθεί και φτάνει πλέον στα 3.842 mm, αλλά χωρίς καμία μεταβολή στο μεταξόνιο. Αυξημένος είναι και ο χώρος αποσκευών στα 245 λίτρα, γεγονός που κερδίζει έξτρα πόντους στους τομείς της πρακτικότητας.
Εσωτερικά, υπάρχει η κομψότητα που περιμένει κανείς από μια Lancia και βεβαίως οι Ιταλοί συνέχισαν και στη νέα γενιά κάποια από τα κλασικά χαρακτηριστικά των προηγούμενων Ypsilon. Αναφερόμαστε βεβαίως στον πίνακα οργάνων ο οποίος είναι ψηλά και στο κέντρο του ταμπλό, αποτελούμενος από όλα τα βασικά όργανα και μια οθόνη πληροφοριών (η οποία δείχνει να προέρχεται απευθείας από μοντέλα Fiat αλλά με διαφορετικό φωτισμό). Ο πίνακας παρά το γεγονός ότι μοιάζει να αιωρείται και το βράδυ έχει έναν όμορφο οπίσθιο φωτισμό, δείχνει αρκετά τετραγωνισμένος, γεγονός που σε κάποιους αρέσει και σε κάποιους άλλους όχι. Το ίδιο τετραγωνισμένο είναι και το κεντρικό πάνελ της κονσόλας από κάτω, σε μαύρη γυαλιστερή απόχρωση, όπου φιλοξενούνται διακόπτες, το ηχοσύστημα και τα χειριστήρια του air condition. Η βάση της κονσόλας θυμίζει για μια ακόμη φορά τα Fiat 500 και Panda με τον ψηλά τοποθετημένο επιλογέα ταχυτήτων, ενώ σε μοτίβο Fiat βρίσκονται και τα εσωτερικά των θυρών με τις χειρολαβές και το πάνελ διακοπτών. Το Ypsilon της δοκιμής ξεχωρίζει βεβαίως από τους έντονους χρωματικούς συνδυασμούς σε κόκκινο και μαύρο, τόσο στο ταμπλό όσο και στις επενδύσεις θυρών και καθισμάτων. Αν μη τι άλλο ένας έξτρα πόντος στο κομμάτι του styling. Όσον αφορά στην ποιότητα, αυτή είναι τυπική Fiat αλλά με μαλακά υλικά στις επενδύσεις του ταμπλό, ωραία υφή και γενικότερα πολύ προσεγμένη συναρμογή, δίνοντας έτσι ακόμη έναν πόντο στη συνολική εσωτερική εικόνα. Η θέση οδήγησης από την άλλη, αν και ψηλή με καλή ορατότητα, ίσως δυσκολέψει ελαφρώς τους ψηλότερους στην ευρυχωρία του δεξιού ποδιού, το οποίο ίσως να ακουμπά στο κάτω αριστερό κάτω μέρος της κεντρικής κονσόλας (όπως άλλωστε στα Fiat 500 και Panda). Οι χώροι κατά τα άλλα είναι ικανοποιητικοί και οι πίσω -εκτός του ότι θα μπουν πιο άνετα από τα προηγούμενα Ypsilon- θα βολευτούν στις τυπικές αστικές μετακινήσεις.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του Ypsilon βρίσκεται κάτω από το Chryslerίσιο εμπρός καπό του. Αναφερόμαστε βεβαίως στον πετρελαιοκινητήρα MultiJet 1,3 lt της Fiat, έναν από τους αποδοτικότερους και ικανότερους μικρούς πετρελαιοκινητήρες. Αποδίδει ισχύ 95 ίππων και ροπή 200 Nm στις 1.500 rpm, γεγονός που χαρίζει εξαιρετικές επιδόσεις και βεβαίως κάνει την έκδοση diesel και την πιο ενδιαφέρουσα στη γκάμα Ypsilon. Συνδυάζεται με το στάνταρ σύστημα Start&Stop της Fiat, το οποίο για μια ακόμη φορά μας προβλημάτισε στη διαδικασία επανεκκίνησης, καθώς απαιτεί πιο ομαλές κινήσεις κατά το πάτημα του συμπλέκτη. Όπως και να έχει όμως, συμβάλλει θετικά σε οικονομία και οικολογία. Η Lancia δηλώνει μέση κατανάλωση στα 3,8 lt/100 km (στην πράξη είδαμε εύκολα 4,5 lt/100km) και εκπομπές CO2 στα 99 g/km, γεγονός που απαλλάσσει το Ypsilon από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας.
Οδηγώντας το Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet, η αίσθηση που σου αφήνει είναι σίγουρα θετική και σίγουρα εδώ έχει τον πρώτο ρόλο ο πετρελαιοκινητήρας. Από την άλλη το σύστημα διεύθυνσης υστερεί κάπως σε αίσθηση, είναι όμως αρκετά ελαφρύ κάνοντας την οδήγηση εύκολη, ενώ επιπρόσθετα διαθέτει και λειτουργία City. Οι αναρτήσεις αποτελούνται από γόνατα McPherson εμπρός/άξονα πίσω και χαρακτηρίζονται από τις μαλακές ρυθμίσεις. Αυτό σημαίνει ότι σε σβέλτους ρυθμούς οδήγησης εμφανίζονται μη ανησυχητικές κλίσεις στις στροφές και από την άλλη σε συνθήκες cruising, εντός κι εκτός πόλης, διατηρείται μια άνετη και ευχάριστη συμπεριφορά. Σημαντικό μειονέκτημα αποτελεί η έλλειψη του συστήματος ESP από το βασικό εξοπλισμό, γεγονός βέβαια που ενδέχεται να αλλάξει σύντομα, λόγω ευρωπαϊκής οδηγίας.
Τα επίπεδα εξοπλισμού του Lancia Ypsilon είναι τρία: Silver, Gold και Platinum. Η βασική έκδοση Silver, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, κοστίζει με απόσυρση και τρέχουσα έκπτωση από 13.228 ευρώ. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει το ABS με EBD, όχι όμως και το ESP (+600 ευρώ μαζί με ASR και Hill Holder) αλλά ούτε και ηχοσύστημα (+190 ευρώ). Στάνταρ είναι οι 4 αερόσακοι, το air condition, το Start&Stop, τα εμπρός ηλεκτρικά παράθυρα και το κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό. Η έκδοση Gold (από 14.228* ευρώ) έχει επιπλέον πίσω ηλεκτρικά παράθυρα, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους καθρέπτες, δερμάτινη επένδυση σε τιμόνι και επιλογέα ταχυτήτων, ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών, ράδιο-CD/MP3 με σύστημα Blue&Me (περιλαμβάνει Bluetooth για κινητό τηλέφωνο) και χειριστήρια στο τιμόνι. Τέλος, η Platinum (από 15.628* ευρώ) έχει ακόμη προβολείς ομίχλης, αισθητήρες φωτός και βροχής, ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, cruise control και υποβοήθηση παρκαρίσματος.
Συμπερασματικά, το Ypsilon είναι ένα αυτοκίνητο που αρχικά σου δημιουργεί ανάμικτα συναισθήματα κι αυτό λόγω αναπόφευκτης σύγκρισης με το προηγούμενο του μοντέλο. Σε κάθε περίπτωση είναι μια Lancia, όσο κι αν αυτό τείνει να ξεθωριάσει παρατηρώντας το από εμπρός, ενώ το γεγονός ότι είναι πλέον 5θυρο αποτελεί ένα μεγάλο συν. Η πετρελαιοκίνητη έκδοση είναι χωρίς αμφιβολία και η καλύτερη στη γκάμα του, με διαθέσιμους ακόμη δυο βενζινοκινητήρες, τους γνώριμους 1.2 Fire και 0.9 TwinAir. Όσο για την τιμή, τα 13.228* ευρώ αρχικά ίσως ακούγονται αρκετά για ένα αυτοκίνητο τέτοιου μεγέθους, ειδικά αν υπολογίσουμε ότι ένα Fiat Punto 1.3 MultiJet 85ps κοστίζει 13.140* ευρώ ή το αντίστοιχου μεγέθους Panda 1.3 MultiJet (αλλά με 75ps) τιμάται από 11.277* ευρώ, όλα με τον ίδιο 1.300άρη diesel κινητήρα. Με τη μικρή Lancia βεβαίως να προσφέρει μια πιο στιλάτη εξωτερική εμφάνιση και βεβαίως μια αντίστοιχη εικόνα εσωτερικά.
Τεχνικά χαρακτηριστικά Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet 95ps
Κυβισμός (κ.εκ.): 1.248
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 95/4.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 200/1.500
0-100 χλμ./ώρα (δλ.): 11,4
Τελ. ταχύτητα (χλμ./ώρα): 183
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.): 3,8
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.): 99
Βάρος (κιλά): 1.050
*Περιλαμβάνεται όφελος κρατικής απόσυρσης και τρέχουσα έκπτωση.
**Το Chrysler Ypsilon διατίθεται σε Μ. Βρετανία, Ιρλανδία και Ιαπωνία (φωτο).
Αρχική τιμή Lancia Ypsilon 1.3 MultiJet 95ps Silver: 15.188 ευρώ
Τιμή με όφελος απόσυρσης και τρέχουσα έκπτωση: 13.288 ευρώ
Διαβάστε ακόμη:
Νέα εποχή Lancia & Jeep στη Θεσσαλονίκη
Το νέο Citroen C4 Picasso ήρθε από το μέλλον
Opel ADAM ή Fiat 500;
Νέο SEAT Leon με 12.990 ευρώ
Οδηγούμε ακόμη:
Car of the Week: Lancia Delta 1.8 Di Turbo 200ps
Car of the Week: Fiat Panda 1.3 MultiJet 75ps
Car of the Week: Chevrolet Aveo sedan 1.3 MultiJet 95ps
Car of the Week: Opel Corsa 1.3 CDTi