Το Formentor είναι ένα μοντέλο της σχετικά νέας μάρκας Cupra. Tο σπορ alter ego της Seat που όπως συναντούμε και αλλού στην αυτοκίνηση έγινε πλέον ανεξάρτητη μάρκα από τη Seat, με μικρή γκάμα και κυρίως κορυφαίες εκδόσεις ως προς την ισχύ τους.

Αν ψάξουμε την προέλευση της ονομασίας Cupra θα δούμε ότι αυτή προέρχεται στο 100% από τους αγώνες αυτοκινήτου. Για την ακρίβεια από τις δύο λέξεις CUP RACING και παραπέμπει στις πιο γρήγορες εκδόσεις των γρήγορων Seat του παρελθόντος. Μοντέλα όπως το Ibiza Cupra στο οποίο και πρωτοεμφανίστηκε η ονομασία, η top έκδοση του top Ibiza παλαιότερα.

Σήμερα βέβαια, η Cupra αποτελεί μια αυτόνομη μάρκα. Αλλά όχι για σπορ αυτοκίνητα αποκλειστικά όπως θα ήταν λογικό και αναμενόμενο. Στη γκάμα της υπάρχει το Leon βεβαίως στις γρήγορες εκδόσεις του, με 204, 245 και 300 ίππους, υπάρχει το Born ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο που μοιράζεται πολλά στοιχεία με το Volkswagen ID.3 και υπάρχει και το Formentor. Ένα μοντέλο αποκλειστικό για την Cupra αφού δεν βασίζεται σε κανένα Seat και βεβαίως σε κανένα άλλο μοντέλο του ομίλου, VW ή Audi.

Cupra FormentorΕκδόσεις και τιμή

Αυτό που είναι ενδιαφέρον στο Formentor είναι η τιμή. Πρακτικά είναι το φθηνότερο μοντέλο της μάρκας Cupra, ξεκινώντας από τις 30.490 ευρώ για αυτό ακριβώς το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Βενζίνη, 1.5 TSI με 150 ίππους και μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων. Σαφώς και δεν είναι ένα οικονομικό αυτοκίνητο στην αγορά του και σίγουρα είναι ακριβότερο από ένα Seat. Ωστόσο ας μην ξεχνάμε εδώ την σπορτίφ… ίσως και πιο premium παραλλαγή οποιουδήποτε Seat, συν το ότι το Formentor δεν βασίζεται σε κάποιο Seat.

Το μοντέλο είναι ακόμη υπερπλήρες σε εξοπλισμό από την πρώτη έκδοση. Διαθέτει ως στάνταρ στοιχεία όπως adaptive cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, επιλέξιμα προφίλ οδήγησης, keyless είσοδο και εκκίνηση κινητήρα, υποβοήθηση μεγάλης σκάλας φώτων, μεγάλη οθόνη για το infotainment στις 10’’, ψηφιακό πίνακα οργάνων, 3-ζωνικό κλιματισμό με χωριστά χειριστήρια για τους πίσω επιβάτες, φιμέ κρύσταλλα, 18άρες ζάντες αλουμινίου και φυσικά ένα υπερπλήρες πακέτο ασφάλειας και συστημάτων υποβοήθησης.

Αν αξίζει κάποιος να επιλέξει κάτι ως έξτρα είναι η έκδοση Formentor Pack, η οποία κοστίζει 1.000 ευρώ περισσότερα και μεταξύ άλλων έχει μαύρη εσωτερική οροφή, μια φωτιζόμενη μπάρα LED στο ταμπλό και πιο εντυπωσιακές μαύρες ζάντες, επίσης 18 ιντσών. Για τους πιο απαιτητικούς υπάρχουν οι εκδόσεις VZ και VZ5, αλλά και μια γκάμα κινητήρων σε βενζίνη με 190, 245, 310 και 390 ίππους, plug-in υβριδικό με 204 ή 245 ίππους και πετρέλαιο, με 150 ίππους. Επίσης υπάρχουν επιλογές για αυτόματο κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη, αλλά και σύστημα μόνιμης τετρακίνησης 4DRIVE.

Coupe, hatchback και SUV μαζί

Σχεδιαστικό το Formentor είναι σίγουρα ξεχωριστό. Εκ πρώτης μοιάζει με SUV ή crossover, και είναι βεβαίως, ωστόσο είναι και πολλά ακόμη. Μοιάζει με ένα SUV με χαμηλωμένη οροφή και με τραβηγμένη προς τα πίσω καμπίνα. Έχει μεγάλο καπό, πολύ μυώδη φτερά με έντονα νεύρα και μια έντονη κλίση στο πίσω παρμπρίζ. Έχει και μεγάλη πίσω αεροτομή που θα μπορούσε να ανήκει σε ένα hot hatch. Γιατί αυτό είναι το Formentor… ένα hot hatch εγκλωβισμένο στη λογική ενός crossover. Θύμα της μόδας και της εποχής!

Υπάρχουν μερικές ακόμη λεπτομέρειες που ξεχωρίζουν, όπως τα πίσω φώτα που ενώνονται από μια φωτεινή μπάρα και έχουν δυναμικά LED σε όλες τις εκδόσεις, ενώ τον crossover χαρακτήρα ενισχύουν οι ράγες οροφής, οι προεκτάσεις των φτερών και τα μαρσπιέ σε γκρι χρώμα αλλά και τα ίδιας απόχρωσης τελειώματα στους προφυλακτήρες, εμπρός και πίσω. Μια έξτρα σπορτίφ πινελιά προσπαθούν να δώσουν το εφέ διαχύτη πίσω, αλλά και το εφέ των ψεύτικων απολήξεων της εξάτμισης, δεξιά και αριστερά στον προφυλακτήρα. Ευτυχώς για το μοντέλο, αυτό δεν συμβαίνει παντού, αφού στις ισχυρότερες του εκδόσεις το Formentor εδώ έχει αληθινές εξατμίσεις και μάλιστα τέσσερις. Πλήρως λειτουργικοί είναι πάντως οι αεραγωγοί εμπρός στα άκρα του προφυλακτήρα, ενώ μια επιθετική όψη δίνουν τα μεγάλα ανοίγματα και στη μάσκα.

Cupra FormentorΣπορ και άνετο εσωτερικό

Εκεί που είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό το Formentor είναι το εσωτερικό. Αρχικά θυμίζει ελαφρώς το Leon… αλλά πρακτικά δεν έχει καμία σχέση. Υπάρχουν εντελώς διαφορετικά υλικά και πολύ πιο ποιοτικά, ειδικά στα πιο ψηλά τμήματα του ταμπλό. Μάλιστα υπάρχουν και ορατές ραφές στα χρώματα της Cupra. Το μοτίβο συμπληρώνουν οι επίσης πορτοκαλο-χρυσές λεπτομέρειες γύρω από τους αεραγωγούς και βεβαίως το μεγάλο ιδίου χρώματος λογότυπο στο flat bottom τιμόνι.

Οι όποιες ομοιότητες με μοντέλα της Seat περιορίζονται στον ψηφιακό πίνακα οργάνων με διαγώνιο 10.25’’. Εδώ βρίσκουμε διάφορους τρόπους προβολής, όπως στο Leon, αλλά και μια έξτρα απεικόνιση με μεγάλο κεντρικό στροφόμετρο. Η οθόνη του συστήματος infotainment στο Formentor είναι μεγάλη στις 10’’, έχει ελληνικό menu, κατανοητή λειτουργία και υποστηρίζει και χειρονομίες.

Ωστόσο, αυτό που χαλάει κάπως την όλη πρακτικότητα, είναι η ενσωμάτωση του συστήματος κλιματισμού μέσα στη μεγάλη οθόνη του infotainment. Έχει βεβαίως τη δική του συντόμευση στην οθόνη και πάντα οδηγός ή συνοδηγός μπορούν να επέμβουν χωρίς να αλλάξεις το menu, χρησιμοποιώντας απευθείας τους διακόπτες… ή καλύτερα τις μπάρες αφής πιο χαμηλά. Στην ίδια λογική είναι και ο διακόπτης για την ένταση, με μια μπάρα αφής που ακουμπάς ή σέρνεις το δάχτυλο σου.

Θετική είναι η ύπαρξη μιας βολικής θήκης στην κονσόλα, σχεδιασμένη για να αφήνουμε ένα κινητό τηλέφωνο. Μάλιστα υπάρχει και ασύρματη φόρτιση για τις συμβατές συσκευές. Την πρακτικότητα ενισχύει περισσότερο η μεγάλη κεντρική κονσόλα με δυο ποτηροθήκες αλλά και ένα υποβραχιόνιο πιο πίσω, με θήκη. Η ποιότητα σε αυτά τα πιο χαμηλά τμήματα δεν είναι το ίδιο καλή με τα ψηλότερα, όμως είναι αποδεκτή και συνολικά ακολουθεί τη φιλοσοφία των Γερμανών σε αυτό το κομμάτι (παρότι η Cupra ως μάρκα είναι Ισπανική και μάλιστα με έδρα τη Βαρκελώνη).

Οι λάτρεις της τεχνολογίας έχουν στη διάθεσή τους και δύο νέου τύπου θύρες USB Type-C στην κονσόλα, αλλά και ακόμη δύο ίδιες για τους πίσω επιβάτες.

Οι χώροι του Formentor

Εκεί που το Formentor έχει ένα αισθητό πλεονέκτημα είναι οι πίσω χώροι. Δύο ενήλικες θα καθίσουν πολύ άνετα στα πίσω καθίσματα, ενώ θα καθίσει και τρίτος στο κέντρο σχεδόν χωρίς παραχωρήσεις. Υπάρχει άφθονος χώρος στα γόνατα αλλά και στο κεφάλι αλλά και κεντρικό υποβραχιόνιο με δύο ποτηροθήκες. Ο κλιματισμός είναι 3-ζωνικός με χειριστήρια χωριστά για τους πίσω και μάλιστα με ψηφιακή ένδειξη.

Ο χώρος φόρτωσης είναι στα 450 λίτρα. Υπάρχει μεταβαλλόμενο δάπεδο και από κάτω υπάρχει χώρος για ρεζέρβα, η οποία ωστόσο δεν αποτελεί στάνταρ εξοπλισμό. Επίσης πολύ χρήσιμοι είναι οι διακόπτες που μπορούν να αναδιπλώσουν τα πίσω καθίσματα με μια μόνο κίνηση.

Οδική συμπεριφορά

Η Cupra όπως είπαμε είναι το σπορ “παρακλάδι” της Seat και του ομίλου VW γενικότερα. Και με τα μοντέλα της Seat ήδη να ξεχωρίζουν για την οδική τους συμπεριφορά, ο πήχης στο Formentor είναι εξ αρχής ψηλά! Και ναι, η αίσθηση εδώ είναι σπορ όπως περιμένεις από την αρχή, παρότι είναι ένα crossover αυτοκίνητο και παρότι εδώ έχουμε να κάνουμε με την πιο μικρότερη εκ των εκδόσεων, με μόλις 150 ίππους. Και λέμε “μόλις” γιατί το Formentor διατίθεται και σε εκδόσεις άνω των 300 ίππων!

Αυτό που δημιουργεί σχεδόν απευθείας θετική εντύπωση είναι το τιμόνι. Μικρό σε διάμετρο και με μια πολύ καλή πληροφόρηση… απέχει από πολλά άλλα SUV. Αλλά είπαμε, το Formentor δεν είναι ένα SUV… είναι ένα hot-hatch λίγο ψηλότερο από το συνηθισμένο. Προσφέρει εξαιρετική πληροφόρηση από το δρόμο και αμεσότητα στους χειρισμούς. Το σπορ ύφος ενισχύει και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, που μπορεί να έχει και απεικόνιση με ένα μεγάλο κεντρικό στροφόμετρο, πατώντας έναν διακόπτη στο τιμόνι.

Cupra FormentorΕπίσης θετικότατη είναι η αίσθηση που αφήνει η ανάρτηση. Είναι λίγο πιο σκληρή από το συνηθισμένο, αλλά δε θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά. Το Formentor έχει αρκετά μεγάλο μήκος, στα 4,44 μ. και με μεταξόνιο στα 2,67 μ. και η πιο σκληρή ανάρτηση δίνει μια πιο στιβαρή αίσθηση σε κάθε διαδρομή. Ακόμη και υπό πίεση στις στροφές. Ως διάταξη εμπρός υπάρχουν γόνατα ΜακΦέρσον βεβαίως, ενώ πίσω όλα τα Formentor έχουν πολλαπλούς συνδέσμους που δίνει έναν έξτρα πόντο στο κομμάτι της άνεσης.

Στον ανοιχτό δρόμο το αυτοκίνητο είναι επίσης πολύ ευχάριστο, ξεκούραστο και με καλή ηχομόνωση. Σε καθημερινές μετακινήσεις δε θα πει όχι, αν και το μέγεθος του το καθιστά κάπως άβολο στο παρκάρισμα. Έχει μεγάλο εμπρός καπό και σχετικά μικρό πίσω παρμπρίζ, αλλά ευτυχώς έχει κάμερα οπισθοπορείας. Επίσης το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 6άρι μηχανικό και παρέχει μια γνώριμη αίσθηση και από άλλα μοντέλα του ομίλου με θετική και ποιοτική αίσθηση. Φυσικά υπάρχει και η επιλογή για αυτόματο διπλού συμπλέκτη, το γνώριμο DSG.

Τέλος, όσον αφορά στην μέση κατανάλωση, το εργοστάσιο δηλώνει μέση τιμή στα  6,3-6,8 λτ/100 χλμ. Στα χέρια μας το trip computer “έγραψε” κοντά στα 7,8 λτ./100 χλμ. τιμή φυσιολογική για ένα SUV μεγέθους και βάρους VW Tiguan.

Τεχνικά χαρακτηριστικά Cupra Formentor 1.5 TSI 150hp

  • Κινητήρας: 1.498 cc
  • Ισχύς: 150hp/5.000 rpm
  • Ροπή: 250Nm/1.500-3.500 rpm
  • 0-100 km/h*: 8,9 sec
  • Τελική ταχύτητα*: 204 km/h
  • Μέση κατανάλωση*: 6,3-6,8 lt/100km
  • Εκπομπές CO2*: 141 g/km
  • Βάρος: 1.420 kg
  • Χώρος αποσκευών: 450 lt
  • Ρεζερβουάρ: 50 lt

*εργοστασιακή μέτρηση

Αρχική τιμή Cupra Formentor 1.5 TSI 150hp: 30.490€

Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: 30.490€

Δες τη video-δοκιμή του Cupra Formentor

ΣΥΝΟΨΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Εμφάνιση
9.5
Ποιότητα
9
Εσωτερικό
8
Επιδόσεις
8
Οδική συμπεριφορά
9
Σχέση ποιότητας - τιμής
9
cupra-formentor-150hpΣυνολικά το Cupra Formetor είναι σίγουρα κάτι το ξεχωριστό στην αγορά και κυρίως σε φυσιολογική τιμή για όσα προσφέρει. Θα θέλαμε ένα λίγο πιο πρακτικό σύστημα κλιματισμού (ως προς την ενσωμάτωση του στην οθόνη) και ίσως αυτά τα εφέ των "απολήξεων εξάτμισης" θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Παρόλα αυτά παραμένει δυναμικό σχεδιαστικά αλλά και οδηγικά, ενώ έχει και όλη την ποιότητα που βρίσκουμε και στον γερμανικό ανταγωνισμό.