Στην περίοδο όπου καύσιμα και αυτοκίνητα ακριβαίνουν θεαματικά… υπάρχουν ακόμη προτάσεις που δείχνουν να αντιστέκονται στην κρίση. Και ξεκάθαρα το Dacia Duster είναι μία από αυτές, αφού έρχεται με εργοστασιακό σύστημα LPG, χαρίζοντας διπλό όφελος στην τσέπη μας!

Το Dacia Duster δεν είναι καινούριο μοντέλο, ωστόσο εδώ και ενάμισι χρόνο περίπου ανανεώθηκε ελαφρώς. Απέκτησε επανασχεδιασμένα φώτα εμπρός και πίσω, με LED στοιχεία, μικρότερες αλλαγές στη μάσκα και στα φλας (επίσης LED) και πιο πρόσφατα το νέο λογότυπο της Dacia. Νέας σχεδίασης είναι και οι ζάντες αλουμινίου, 17’’ στην έκδοση της δοκιμής, ενώ προστέθηκε και μια πολύ διακριτική αεροτομή οροφής.

Λιτό, άνετο εσωτερικό

Στην καμπίνα, το Duster είναι κυρίως πρακτικό και λιγότερο εντυπωσιακό. Το βλέμμα πέφτει αμέσως στη νέα οθόνη αφής 8” του συστήματος multimedia. Το Media Display, όπως ονομάζει η Dacia τη μονάδα πολυμέσων, πέρα από τη νέα σχεδίαση έχει πιο απλοποιημένη λογική, όπως και στο Sandero. Έχει εξελληνισμένο και πολύ κατανοητό menu, χάρτες πλοήγησης και υποστήριξη για Apple CarPlay και Android Auto. Μπορεί να μην έχει την άμεση απόκριση άλλων αντίστοιχων συστημάτων, ούτε και πολύ υψηλής ανάλυσης γραφικά, ωστόσο είναι πολύ εύκολο στη χρήση και κυρίως είναι κατανοητό από όλους! Το μόνο που ίσως θα προσθέταμε αν μπορούσαμε είναι έναν περιστροφικό διακόπτη για την αυξομείωση του ήχου στα ηχεία, αν και ο οδηγός έχει εύκολη πρόσβαση με τα μπουτόν πίσω από το τιμόνι. Κάτω από την οθόνη του Media Display υπάρχει μια σειρά οριζόντιων και αρκετά πρακτικών διακοπτών, ενώ πιο κάτω βρίσκουμε τα περιστροφικά χειριστήρια για το σύστημα αυτόματου κλιματισμού.

Εξοπλισμός και τιμή

Τα επίπεδα εξοπλισμού είναι Expression, Journey και Extreme. Από τη βασική επιλογή υπάρχουν Air Condition, το Media Display με Bluetooth, οθόνη 8” και Apple CarPlay/Android Auto, ζάντες αλουμινίου 16” και ράγες οροφής

Ανεβαίνοντας επίπεδο εξοπλισμού βρίσκουμε φυσικά πολλά περισσότερα, ενώ η έκδοση της δοκιμής έχει μεταξύ άλλων αυτόματο κλιματισμό αντί για απλό AC και σύστημα ειδοποίησης τυφλού σημείου με 4 κάμερες θέασης. Μεταξύ αυτών μία εμπρός και μία πίσω που διευκολύνουν τη στάθμευση στα πιο στενά σημεία σε συνδυασμό και με τους αισθητήρες παρκαρίσματος. Έχουμε ακόμη cruise control με speed limiter, την οθόνη 8’’ για το Media Display αλλά και σύστημα πλοήγησης με χάρτες της Ευρώπης. Εξωτερικά υπάρχει ένα πακέτο με ασημί φινίρισμα σε καθρέπτες, ράγες οροφής και προφυλακτήρες καθώς και ζάντες αλουμινίου 17’’. Οι ενδιάμεσες εκδόσεις (Journey) έχουν ακόμη αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους εξωτερικούς καθρέπτες, εποπτεία τυφλού σημείου και multicam view με τέσσερις κάμερες περιμετρικά του αυτοκινήτου, σύστημα πλοήγησης με χάρτη της Ευρώπης, κάθισμα οδηγού με οσφυϊκή ρύθμιση, κεντρικό υποβραχιόνιο, ζάντες 17”, αρθρωτές ράγες οροφής, ποδιές προφυλακτήρα σε γκρι χρώμα (εμπρός-πίσω) και φιμέ κρύσταλλα.

Με όλα αυτά, το Duster Expression 1.0 TCe LPG 4X2 ξεκινά από 22.580 ευρώ, ενώ η ενδιάμεση επιλογή Journey κοστίζει 24.190 ευρώ. Βέβαια για όσους ζητούν ακόμη περισσότερα, η έκδοση Extreme από 25.190 ευρώ περιλαμβάνει πολλά περισσότερα, όπως σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, διπλές θύρες USB, ειδικά διακοσμητικά ένθετα σε χρώμα χαλκού και ποιοτικότερες επενδύσεις εσωτερικού. Η γκάμα περιλαμβάνει και άλλες εκδόσεις με κινητήρα 1.3 TCe και 130 ή 150 ίππους, καθώς και εκδόσεις diesel με δυνατότητα τετρακίνησης σε τιμές που ξεκινούν από τις 25.750 ευρώ (από 27.510€ το 4×4).

Dacia Duster LPGΦθηνό… όχι φτηνιάρικο!

Με τιμές λοιπόν από 22.580 ευρώ, έχουμε πρακτικά ένα μεσαίο SUV που κοστίζει σχεδόν όσο και ένα Renault Clio, που είναι πολύ μικρότερο αυτοκίνητο (το οποίο στην έκδοση 1.0 TCe LPG ξεκινά από 21.270 ευρώ). Προφανώς λοιπόν και είναι λογικό να γίνονται παραχωρήσεις σε κάποια σημεία, κυρίως στο θέμα της ποιότητας. Για παράδειγμα δεν υπάρχουν πουθενά μαλακά πλαστικά στο εσωτερικό, ενώ βρίσκουμε πολλά στοιχεία που προέρχονται από άλλα μοντέλα. Για παράδειγμα οι διάφοροι διακόπτες στις πόρτες, στο ταμπλό και στο τιμόνι, το σύστημα κλιματισμού και φυσικά ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Όμως η Dacia έχει κάνει τεράστια βήματα προόδου στον τομέα της ποιότητας και όλα αυτά τα χρόνια άκουσε τους πελάτες της και βελτίωσε στα σημεία τα μοντέλα της. Τόσο ως προς τα υλικά όσο και ως προς τις επενδύσεις και τα υφάσματα, πετυχαίνοντας ακόμη καλύτερο value for money. Από εκεί και πέρα, ο πίνακας οργάνων έχει απλή σχεδίαση, δεν είναι ούτε ψηφιακός ούτε έγχρωμος, ενώ έχει μια λιτή οθόνη στο κέντρο για τις ενδείξεις του trip computer. Τίποτα φανταχτερό, όμως όλα εδώ είναι απλά και λειτουργικά, με τα μπουτόν στο τιμόνι να αλλάζουν τις ενδείξεις σε rotation χωρίς να χάνεσαι σε menu και υπο-menu.

Dacia Duster LPGΕυρύχωρο και πρακτικό

Γενικά η ευρυχωρία στην καμπίνα είναι αρκετά καλή και η θέση οδήγησης ικανοποιητική. Το τιμόνι ρυθμίζεται σε όλες τις κατευθύνσεις, ενώ το κάθισμα οδηγού ρυθμίζεται και σε ύψος. Αλλά όχι στη βασική έκδοση. Οι θήκες είναι βολικές τόσο στην κονσόλα, όσο και στις πόρτες, υπάρχει ένα ραφάκι για ένα κινητό τηλέφωνο και μικροαντικείμενα, θύρες USB, πιο πίσω δυο ποτηροθήκες αλλά και ένα υποβραχιόνιο με μια μικρή θήκη που θα χωρέσει ένα μπουκαλάκι νερού.

Πολύ καλοί είναι και οι χώροι στις πίσω θέσεις, ακόμη και για τρεις ενήλικες επιβάτες. Υπάρχει άφθονος χώρος για το κεφάλι και για τα πόδια, βολικές θήκες στις πλάτες των καθισμάτων αλλά και στις πόρτες, ενώ προαιρετικά υπάρχουν ακόμα δύο θύρες USB πίσω. Ο χώρος φόρτωσης στο Duster είναι στα 445 lt και απέχει από τα πιο ευρύχωρα μοντέλα στην κατηγορία. Και πάλι όμως είναι αρκετός για τις ανάγκες μιας οικογένειας, τετραγωνισμένος και με αναδιπλούμενα πίσω καθίσματα. Δεν υπάρχει όμως μεταβαλλόμενο δάπεδο, ενώ κάτω από το κάλυμμα δεν υπάρχει ούτε ρεζέρβα, αφού η έκδοση της δοκιμής μας είναι η διπλού καυσίμου (LPG) και στη θέση της βρίσκουμε τη δεξαμενή για το υγραέριο.

Κινητήρας και σύστημα LPG

Για αρχή να ξεκαθαρίσουμε ότι όλη η εγκατάσταση του LPG kit στο Duster είναι αυτό που λέμε “εργοστασιακή”. Η τοποθέτηση δηλαδή γίνεται στη γραμμή παραγωγής απευθείας και όλο το σύστημα καλύπτεται από την εγγύηση της αντιπροσωπείας. Επίσης η ενσωμάτωση του συστήματος είναι αψεγάδιαστη, με το στόμιο ανεφοδιασμού κάτω από το ίδιο καπάκι με την τάπα της βενζίνης και το μπουτόν επιλογής καυσίμου στο ταμπλό να είναι ενσωματωμένο στους εργοστασιακούς διακόπτες. Ο δείκτης καυσίμου και αυτός περιλαμβάνεται μέσα στην οθόνη και ο οδηγός βλέπει πάντα τη στάθμη του καυσίμου με το οποίο λειτουργεί το όχημα εκείνη τη στιγμή.

Η εκκίνηση του κινητήρα γίνεται πάντα με βενζίνη και σε λίγα δευτερόλεπτα, ανάλογα και με τις συνθήκες, γυρίζει αυτόματα σε υγραέριο. Ο οδηγός φυσικά ανά πάσα στιγμή μπορεί να επιλέξει το καύσιμο που επιθυμεί από έναν σχετικό διακόπτη, ενώ μόλις τελειώσει το υγραέριο το σύστημα γυρίζει αυτόματα σε βενζίνη. Όσο για την κατανάλωση, σε μικτή χρήση και στη λειτουργία ECO το Duster σε ρεαλιστικές συνθήκες έδειξε τιμές περίπου στα 10 lt/100 km λειτουργώντας με LPG, ενώ αποκλειστικά με βενζίνη η κατανάλωση είναι περίπου 8,0-8,5 lt/100km. Ωστόσο δεν πρέπει να μας φαίνεται περίεργο, καθώς το υγραέριο έχει πάντα αυξημένη κατανάλωση σε σύγκριση με τη βενζίνη. Και αν κάνουμε τα μαθηματικά, θα δούμε ότι ακόμη κι έτσι το LPG είναι με διαφορά πιο συμφέρον καύσιμο από τη βενζίνη.

Σημαντικό πλεονέκτημα είναι επίσης πως το Duster LPG έχει αυτονομία μεγαλύτερη από 1000 χλμ., συνδυαστικά με βενζίνη και LPG, ενώ σαν καύσιμο το LPG είναι πιο “καθαρό” επιτρέποντας χαμηλότερους ρύπους, στα 126-131 γρ. CO2/km, σε αντίθεση με τα 147 γρ. της βενζίνης.

Dacia Duster LPGΣτο δρόμο με το Dacia Duster

Το Dacia Duster 1.0 TCe LPG αποδίδει 100 ίππους και 170 Nm ροπής, ενώ σύμφωνα με την ίδια την εταιρία κάνει το 0-100 km/h σε 13,8 δευτερόλεπτα (κινούμενο με LPG). Προφανώς και δεν είναι ένα μοντέλο επιδόσεων, παρόλα αυτά είναι παραπάνω από ικανοποιητικό στο μεγαλύτερο μέρος της χρήσης του. Ταξιδεύει άνετα, ακόμη και με 4 επιβάτες, ενώ σε συνθήκες πόλης ανταποκρίνεται θετικότατα στο πάτημα του δεξιού πεντάλ.

Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη για να παρέχει κυρίως άνεση, αποσβένοντας εξαιρετικά τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων. Υπάρχουν κάποιες κλίσεις του αμαξώματος αν “επιτεθούμε” μια στροφή, όμως τίποτα το ανησυχητικό. Αρχιτεκτονικά εμπρός έχουμε γόνατα ΜακΦέρσον και πίσω ημιάκαμπτο άξονα. Ωστόσο, αυτό που θα αφήσει τις πιο μέτριες εντυπώσεις είναι η πολύ μαλακή αίσθηση στο τιμόνι, το οποίο σχεδόν εκμηδενίζει οποιοδήποτε feedback έρχεται από τους τροχούς.

Τα φρένα στο Duster, παρά το ότι χρησιμοποιούν ταμπούρα στους πίσω τροχούς και παρά το βάρος των 1.311 κιλών, αποδείχθηκαν αρκετά αποδοτικά αλλά και ακούραστα. Στις μετρήσεις μας η επιβράδυνση 100-0 km/h ολοκληρώθηκε σε 38 μέτρα και με χρόνο 3,15 δευτερόλεπτα.

Εκτός δρόμου το δικίνητο Duster LPG θα πάει υπό προϋποθέσεις, αφού μοναδικός σύμμαχος εδώ είναι η απόσταση από το έδαφος στα 217 χλστ. και οι κοντοί πρόβολοι. Για τους λάτρεις της περιπέτειας, υπάρχουν και τετρακίνητες εκδόσεις αλλά με diesel κινητήρα, όχι LPG.

Τεχνικά χαρακτηριστικά Dacia Duster 1.0 TCe 100hp LPG 4X2

  • Κυβισμός: 999 cc
  • Ισχύς: 100 hp/4600-5000 rpm
  • Ροπή: 170 Nm/2000-3500 rpm
  • 0-100 km/h: 13,8 sec (με LPG)
  • Τελική ταχύτητα: 168 km/h (με LPG)
  • Μικτή κατανάλωση*: 6,5 (βενζίνη) / 8,5 (LPG) lt/100km
  • Εκπομπές CO2*: 142-147 (βενζίνη) / 126-131 (LPG) g/km
  • Βάρος: 1.311
  • Ρεζερβουάρ: 50 lt βενζίνη / 49 lt LPG
  • Χώρος αποσκευών: 445 lt

*εργοστασιακή μέτρηση κατά WLTP

ΣΥΝΟΨΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Εμφάνιση
7.5
Ποιότητα
7
Εσωτερικό
7.5
Επιδόσεις
8
Οδική συμπεριφορά
7
Οικονομία
9
Σχέση ποιότητας - τιμής
10
dacia-duster-lpgΣυνοψίζοντας, το Dacia Duster LPG είναι παραπάνω από τίμιο αυτοκίνητο. Μπορεί να έχει ελλείψεις στα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, όπως η αυτόματη διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας ή η αναγνώριση οδικών σημάτων, να μην έχει την ποιότητα των πλαστικών που βρίσκεις σε άλλα SUV ούτε την "ψαγμένη" αίσθηση στο τιμόνι. Όμως έχει ασυναγώνιστα χαμηλό κόστος χρήσης για μη υβριδικό όχημα, εργοστασιακά τοποθετημένο κιτ LPG που καλύπτεται από την εγγύηση της αντιπροσωπείας και βεβαίως μια άκρως ανταγωνιστική τιμή συγκριτικά με όλα τα υπόλοιπα SUV της κατηγορίας.