Driven: Kia pro_cee’d GT

12 Απριλίου 2014     
Έχει ο καιρός γυρίσματα… λέει η παροιμία και στην περίπτωση των hot-hatch η Kia δίνει νέο ρυθμό με το λανσάρισμα του pro_cee’d GT. Ένα αυτοκίνητο που ταιριάζει γάντι στον όρο “hot-hatch”, ωστόσο είναι άψογα εναρμονισμένο στα νέα δεδομένα, μιας και ούτε 2-λιτρο είναι αλλά ούτε και κοστίζει περί τα 30.000 ευρώ! Αντιθέτως μάλιστα, η κορεάτικη πρόταση (στο όνομα, γιατί στην πράξη είναι άκρως ευρωπαϊκή) κοστίζει κάτι λιγότερο από 23.000 ευρώ και αποδίδει κάτι περισσότερο από 200 ίππους!

Πρόκειται για την πρώτη γρήγορη πρόταση της Kia και κάτι μας λέει πως το pro_cee’d GT δε θα είναι το μοναδικό γρήγορο Kia που θα δούμε. Σχεδιαστικά πάντως, η εταιρία για μια ακόμη φορά εκπλήσσει ευχάριστα, με ένα δυναμικό, κομψό και σπορ ύφος εναρμονισμένο ιδανικά στο σουλούπι του απλού pro_cee’d που ήδη είναι αρκετά εντυπωσιακό. Για πρώτη φορά μετά από αρκετό καιρό μάλιστα, νιώθουμε τα βλέμματα των περαστικών και πάλι επάνω σε ένα αυτοκίνητο που οδηγούμε, και όχι άδικα. Το σχεδιαστικό τμήμα της Kia, με την καθοδήγηση του προέδρου Peter Schreyer, δημιούργησαν ένα αυτοκίνητο που μαγνητίζει τα βλέμματα και εντυπωσιάζει ασχέτως αν πρόκειται για μια κορυφαία έκδοση με 200+ ίππους. Το χαμηλωμένο αμάξωμα με τις 18άρες ζάντες αλουμινίου, το μεγάλο άνοιγμα στον εμπρός προφυλακτήρα και βεβαίως τα τετραπλά LED ημέρας σε σχήμα παγοκυψέλης δίνουν το δικό τους στίγμα. Το GT βεβαίως ξεχωρίζει και πίσω από τη διπλή χρωμιωμένη εξάτμιση και τα μαύρα γυαλιστερά πλαστικά, την αεροτομή στην οροφή και τις κόκκινες δαγκάνες στα φρένα.
Στην καμπίνα αντίστοιχο κλίμα συνθέτουν τα καθίσματα με τη σφραγίδα της Recaro, οι κόκκινες ραφές, τα πεντάλ αλουμινίου και το σπορ τιμόνι με το κόκκινο GT logo, που ευτυχώς δεν ακολουθεί τη flat bottom μόδα που έχει ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς όμως έχει αρκετά λεπτή στεφάνη που σε κάνει να το νιώθεις “φτωχό” στα χέρια σου. Από πλευράς εξοπλισμού δε λείπει τίποτα, ενώ εντύπωση προκαλεί ο TFT πίνακας οργάνων που διαμορφώνεται ανάλογα με τις ορέξεις του οδηγού. Από τη μια το κεντρικό όργανο δείχνει ένα κλασικό ταχύμετρο και από την άλλη περιλαμβάνει ψηφιακά τα km/h, τουρμπόμετρο και… ροπό-μετρο. Από πλευράς ποιότητας, τα υλικά και η συναρμογή ακολουθούν τα τελευταία δείγματα της μάρκας, τα οποία και βρίσκουμε καλύτερα από άλλες ευρωπαϊκές ή ιαπωνικές προτάσεις της αγοράς. Περιθώρια βελτίωσης σαφώς και υπάρχουν, ωστόσο αυτό δεν έχει και τόση σημασία όταν κάτω από το δεξί πεντάλ έχεις 200 και βάλε ίππους.
Ο 1.600άρης turbo κινητήρας χρησιμοποιεί άμεσο ψεκασμό και έναν twin-scroll υπερσυμπιεστή για μειωμένο turbo lag, αποδίδοντας ισχύ 204 ίππων και ροπή 265 Nm. Αριθμοί που στην πράξη μεταφράζονται σε 7,7 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100 km/h και σε 230 km/h τελικής ταχύτητας. Ιδιαίτερα αισιόδοξη είναι η Kia στην ανακοίνωση της μέσης κατανάλωσης των 7,4 lt/100km, καθώς στην πράξη το GT “καίει” γύρω στα 10 lt/100km και κοντά στα 9 lt/100km με πολύ σύνεση και υπομονή. Αν βέβαια απολαύσει κανείς τους 204 ίππους όπως τους αρμόζει, το 13+ lt/100km είναι δεδομένο! Οι εκπομπές CO2 είναι στα 171 g/km.
Πρακτικά, το Kia pro_cee’d GT είναι ένα αρκετά δυνατό hot-hatch, ικανό να ανταγωνιστεί σε ρεπρίζ τόσο τα 2-λιτρα της κατηγορίας (βλ. Golf GTI) όσο και ρουκέτες τσέπης του στιλ Corsa OPC. Τι γίνεται όμως στις στροφές; Η προσπάθεια της Kia σε μια τέτοια κατηγορία ακολουθεί την πεπατημένη, με πιο σφιχτά ελατήρια, αμορτισέρ, αντιστρεπτικές, πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων και ένα μη απενεργοποιούμενο ESP (απενεργοποιείται μόνο το Traction Control). Η Kia εξέλιξε το GT στο Nurburgring για τις τελικές ρυθμίσεις της ανάρτησης, η οποία είναι μεν σφιχτή αλλά δε θα τη νιώσεις να “κοπανάει” ακόμη και στο κακοτράχαλο οδόστρωμα. Σε διαδρομές με συνεχόμενες καμπές, το pro_cee’d GT κινείται ταχύτατα και εμπνέει σιγουριά, τη στιγμή που το μοτέρ του έχει μηδενική υστέρηση και προσφέρει απολαυστικές επιταχύνσεις. Δυστυχώς δε μπορούμε να πούμε το ίδιο και για το ηχητικό αποτέλεσμα, με τις δυο μπούκες πίσω να έχουν μάλλον διακοσμητικό ρόλο. Αυτό που επίσης θα δυσαρεστήσει ενδεχομένως είναι η απουσία ενός μπλοκέ διαφορικού ή έστω κάποιου ηλεκτρονικού υποκατάστατου ανάλογο του XDS της Volkswagen. Σε πιο επιθετική οδήγηση, αν ο γνώστης επιθυμήσει να ενεργοποιήσει την ουρά με το κλασικό “πάτα-άσε” στην είσοδο, το GT θα αντιδράσει αλλά το ESP θα επέμβει πριν καν χρειαστεί το ανάποδο τιμόνι. Το σύστημα διεύθυνσης, τέλος, παραμένει ελαφρύ και χωρίς την απαραίτητη πληροφόρηση για ένα αυτοκίνητο με σπορ προσανατολισμό. Ικανοποιητικά βεβαίως είναι τα φρένα σε απόδοση και σε αίσθηση.
Συμπερασματικά λοιπόν, καταλήγουμε στο ότι το Kia pro_cee’d GT είναι μεν ένα “hot-hatch” αλλά υστερεί απέναντι στον ανταγωνισμό. Μπορεί οι επιδόσεις να αποτελούν ένα μεγάλο θετικό του, ωστόσο όταν έρθει η ώρα της γρήγορης διαδρομής τα μικρά του μειονεκτήματα έρχονται στην επιφάνεια. Κι αυτό γιατί η σύγκριση με καταξιωμένα σπορ μοντέλα όπως τα Golf GTI ή Focus ST κ.α. είναι δεδομένη. Κακώς βέβαια, μιας και το Kia pro_cee’d GT είναι ένα αυτοκίνητο που όχι μόνο πρωτοεμφανίζεται στην αγορά, αλλά το κάνει και με μια τιμή αρκετά χαμηλότερη από τον ανταγωνισμό, προσφέροντας επιδόσεις αλλά και μια φορολογική ανάσα έναντι των 2-λιτρων προτάσεων. Με άλλα λόγια, ναι, το pro_cee’d GT είναι το σύγχρονο, φθηνό GTI και ένα αυτοκίνητο που βάζει τη μάρκα στο παιχνίδι με τα μεγάλα παιδιά. Με 24.150 ευρώ ή 22.720 ευρώ που είναι η τιμή του με όφελος απόσυρσης, ο βασικότερος ανταγωνιστής του δείχνει να είναι το Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160ps (μέχρι να καταργηθεί ο TSI των 160ps στην επόμενη γενιά), το οποίο αν και μετρά 5-ετία πλέον στην αγορά παραμένει πιο ενδιαφέρον οδηγικά από πλευράς πλαισίου/τιμονιού. Συνεχίζοντας, μπορούμε να βρούμε πολλές εναλλακτικές προτάσεις, στα ίδια χρήματα και σε εφάμιλλες επιδόσεις, καλύτερες ή χειρότερες. Ωστόσο η ουσία είναι ότι η Kia ανακάτεψε την τράπουλα, έθεσε νέα δεδομένα και κυρίως έκανε τον κόσμο στο δρόμο να γυρίσει το κεφάλι του, να κοιτάξει με εντυπωσιασμό και να ρωτήσει για το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε! Και αυτό από μόνο του είναι κάτι το πολύ σπουδαίο…

Διαβάστε ακόμη:

Driven: Opel Astra GTC 1.6 Turbo
Driven: Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Driven: 2011 MINI Cooper S
Driven: Alfa Romeo Giulietta QV
Volkswagen Golf 7 GTI από 27.700 ευρώ
Ανανεωμένο Volkswagen Scirocco
Από 18.794 ευρώ το Ford Fiesta ST
7-τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη ετοιμάζει η Kia