Οι παλμοί καλπάζουν, έχει 6 βαθμούς Κελσίου κι όμως ιδρώνω, τα μάτια έχουν πεταχτεί σα να βλέπω ταινία τρόμου και η αδρεναλίνη ξεχειλίζει από τα αυτιά. Όλα αυτά τη στιγμή που ένα διακριτικό χαμόγελο είναι μόνιμο στο πρόσωπο. Γιατί πολύ απλά ζω τη μεγαλύτερη motorsport εμπειρία της ζωής μου… κάνοντας έναν γύρο στο Nürburgring Nordschleife.
Για την ακρίβεια είμαι στο μέσον του γύρου μου (διαβάστε το πρώτο μισό του γύρου εδώ), έχοντας αφήσει πίσω μου τη στροφή Bergwerk στην οποία ο Νίκι Λάουντα λίγο έλειψε να καεί ζωντανός, και είμαι με το γκάζι στο πάτωμα ανηφορίζοντας στη Kesselchen. Είναι πλέον καθαρά θέμα δύναμης, καθώς βρίσκομαι σε μια συνεχή ανηφόρα με το Corsa OPC Nürburgring Edition να αγκομαχάει και έχω μπροστά μου τρεις ανεπαίσθητες στροφές. Τις οποίες και θα πάρω με το πεντάλ στη μοκέτα πριν το αφήσω για την αριστερή που έρχεται και απαιτεί προσοχή. Η Porsche 911 Turbo που μόλις με προσπέρασε φρενάρει στο συγκεκριμένο σημείο, προσεγγίζοντας το βεβαίως πολύ πιο γρήγορα. Δυνατό φρενάρισμα όμως για μένα από τα 170+ km/h λίγο πιο κάτω, στρίβοντας δεξιά σε μια πορεία που θα με οδηγήσει στην πιο γνωστή στροφή του Nürburgring και την πιο διάσημη στροφή πίστας παγκοσμίως! Την Karussell.
Και τώρα λίγη ιστορία. Ο Rudolf Caracciola, ήταν ένας οδηγός αγώνων της δεκαετίας του 1930, τρεις φορές κατακτητής του “European Drivers’ Championship”, του θεσμού που τα επόμενα χρόνια εξελίχθηκε στη Formula 1. Ο Caracciola έτρεχε με τη Mercedes-Benz την εποχή των θρυλικών Silver Arrows (ασημένια βέλη) και ήταν 6 φορές νικητής του Γερμανικού GP, ρεκόρ που δεν έσπασε ποτέ κανείς. Αυτό που έκανε ο Caracciola με το αυτοκίνητο του, ήταν να “βουτάει” στο εσωτερικό της πολύ κλειστής στροφής του Nürburgring με τον τροχό κυριολεκτικά στο χαντάκι, κερδίζοντας έτσι σε κράτημα. Πολλοί οδηγοί ακολούθησαν τα πατήματα του στη συγκεκριμένη στροφή, με αποτέλεσμα να ξεθάβεται μέρος του τσιμέντου κάτω από το χώμα. Όσο πιο ορατό ήταν το τσιμέντο, τόσο περισσότερο “βουτούσαν” σε αυτό, μέχρι που έγινε κάτι σαν μόδα της εποχής. Μετά από ανακατασκευή του σημείου μερικά χρόνια αργότερα, η συγκεκριμένη στροφή στρώθηκε από την αρχή με ένα νέο και φαρδύ τσιμεντένιο κομμάτι εσωτερικά, κλίσης μεγαλύτερης του 16%, ενώ βεβαίως πήρε και το όνομα Caracciola Karussell. Γιατί Karussell; Γιατί αυτό ακριβώς είναι, ένα τσιμεντένιο καρουζέλ που σε στριφογυρνά για 270 μοίρες με ολόκληρο το αυτοκίνητο να αναπηδά τη στιγμή που η φυγόκεντρος αντί να σε βγάζει από το δρόμο σου δίνει ακόμη καλύτερο κράτημα!
Η είσοδος στην αριστερόστροφη Karussell είναι “τυφλή”, ωστόσο ο Αργεντινός οδηγός, ο Juan Manuel Fangio (πρωταθλητής Formula 1 1950, 1954, 1955, 1956, 1957) συμβούλευε “σημάδι στο ψηλότερο δέντρο”. Κατέβασμα σε 2η σχέση λοιπόν και βουτιά στην πιο θρυλική στροφή του πλανήτη.
Μπανκ, ντονγκ, σκρατς, τουμπ, κραπ, μπανγκ, κρακ, τουγκ, μπατ είναι αυτά που ακούς και νιώθεις σε όλο σου το σώμα, τη στιγμή που αντιλαμβάνεσαι ότι είσαι με σχεδόν τέρμα το γκάζι (τουλάχιστον στο Opel Corsa OPC Nürburgring Edition που οδηγώ) και παρόλα αυτά το αυτοκίνητο δε βγαίνει από το τσιμεντένιο μονοπάτι.
Ανέβασμα σε 3η σχέση τη στιγμή που βγαίνω από τη στροφή και ρίχνω κλεφτή ματιά στην Karussell από τον εσωτερικό καθρέπτη. Τελείωσε πριν καλά καλά καταλάβω τι έγινε. Ευτυχώς έχω να κάνω μερικούς γύρους ακόμη πριν πάρω το δρόμο της επιστροφής… και βεβαίως έχω το ανηφορικό σύμπλεγμα Hohe Acht μπροστά μου με αριστερές και δεξιές στροφές που με ανεβάζουν στο 2ο ψηλότερο σημείο της πίστας. “Μείνε με 3η σε όλες” μου τονίζει ο φίλος και συνάδελφος Μάνος Ράλλης (από το www.highoctane.gr) με τον οποίο και ταξιδέψαμε μαζί, καθώς πλέον μπαίνω σε κατηφορική πορεία προς το σύμπλεγμα Wippermann. Μένω με 3η σχέση στο κιβώτιο σε όλες και εδώ είναι που χρειάζεται πλέον το περισσότερο “κουράγιο”, καθώς τα km/h ανεβαίνουν γρήγορα και τα φρένα πρόκειται να δοκιμαστούν. Κατηφόρα και αριστερά προς τη δεξιά Eschbach η οποία είναι γνωστή από πολλά videos στο YouTube, μαζί με την επίσης δεξιά Brünnchen που ακολουθεί. Αυτό είναι και το πιο δημοφιλές σημείο παρακολούθησης, καθώς βρίσκεται δίπλα στον επαρχιακό δρόμο και έχει εύκολη πρόσβαση, τεράστιο parking και βεβαίως πολύ καλή θέα προς την πίστα.
Είμαι στην Pflanzgarten 1, ένα κατηφορικό κομμάτι με ένα ανεπαίσθητο “S” στη μέση και ένα “σκάσιμο” στο τέλος πριν τη δεξιά στροφή. Το σκάσιμο αυτό μπορεί και να πιάσει κάποιον πρωτάρη απροετοίμαστο, ενώ καταπονεί ιδιαίτερα τις αναρτήσεις του αυτοκινήτου (σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί ακόμη και να τερματίσουν). Εδώ επέστρεψα την τελευταία ημέρα του ταξιδιού μου στο Nürburgring -για παρακολούθηση και κάποιες φωτογραφίες- καθώς η πρόσβαση είναι κι εδώ εύκολη, όπως στη Brünnchen (γίνεται άλλωστε από τον ίδιο δρόμο αλλά μερικά μέτρα νωρίτερα). Κι εδώ είναι που ένα ατύχημα έγινε μπροστά στα μάτια μου, όταν μια Porsche 911 GT3 RS κατέληξε εκτός πίστας, χάνοντας τον έναν τροχό της! Όπως αποδείχτηκε, το “σκάσιμο” στο τέλος της Pflanzgarten 1 έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στο κεντρικό μπουλόνι αυτής της 911 και ο πίσω αριστερός τροχός έφυγε τελείως αφήνοντας τη με το δισκόφρενο στην άσφαλτο! Ο οδηγός ήταν πολύ τυχερός και κατάφερε να κρατήσει την 911 GT3 RS πριν αυτή κατευθυνθεί προς τις μπαριέρες, τη στιγμή που ο πίσω τροχός άρχισε να φέρνει βόλτες εντός πίστας και ανάμεσα από τα διερχόμενα αυτοκίνητα. Τρομακτικό! Ευτυχώς ο Κυριάκος (ο 3ος της παρέας μας εκεί) μόλις τώρα ξεκινά το γύρο του με το Artega GT της Rent4Ring και η κατάσταση θα τεθεί υπό έλεγχο πριν φτάσει στο σημείο. Θετικό είναι ότι κανείς δεν τραυματίστηκε από το συμβάν, αλλά και κανείς άλλος δεν βρέθηκε να ζητά γερανό ρυμούλκησης, παρά το ότι δυο αυτοκίνητα πιο κάτω σταμάτησαν στην άκρη. Ίσως ψιλοακούμπησαν μεταξύ τους, αλλά τίποτα το σοβαρό.
Συμβάντα σαν και αυτό είναι συχνό φαινόμενο στο Nürburgring. Πολύ συχνό μάλιστα, με την πίστα να κλείνει σε πολλές περιπτώσεις για αρκετή ώρα. Εμείς, κατά το 5ήμερο ζήσαμε περισσότερα από 4 κλεισίματα της 1+ ώρας, λόγω ατυχήματος, ενώ είδαμε live τρεις εξόδους αυτοκινήτων, χωρίς να μετράμε το παραπάνω συμβάν με την Porsche. Λογικό; Αν αναλογιστούμε ότι τις μέρες του κοινού η πίστα κατακλύζεται από θερμόαιμους petrolheads και σε αρκετές περιπτώσεις θερμόαιμους “βλάκες”, τότε ναι, είναι λογικό. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο ρίσκο που πρέπει να πάρεις σαν οδηγός όταν αποφασίσεις να μπεις εδώ μέσα. Τα κόστη σε μια άτυχη στιγμή είναι τεράστια και θα πρέπει να κάνεις πρώτα έναν πρόχειρο υπολογισμό πριν βυθίσεις το γκάζι στο πάτωμα.
Αυτή μπορεί να είναι η πιο ακριβή σου βόλτα στο Nurburgring! |
Για παράδειγμα το κόστος ρυμούλκησης από την πίστα ανέρχεται στα 200 ευρώ, ενώ ο οδηγός επωμίζεται και το κόστος αλλαγής της μπαριέρας σε περίπτωση που τη χτυπήσει. Η οποία βεβαίως είναι πολύ ακριβή! Κι όλα αυτά αν υποθέσουμε ότι απλά είχες μια έξοδο σε κάποιο κερμπ και απλά χτύπησες στη μπαριέρα. Μόνος, χωρίς να εμπλέκεται κανείς άλλος στο ατύχημα. Και βεβαίως είναι το κόστος της ζημιάς του αυτοκινήτου σου, ενώ πρέπει να αναφέρουμε ότι η ασφαλιστική σου κάλυψη δεν ισχύει εντός πίστας (οι περισσότερες ευρωπαϊκές ασφάλειες δεν καλύπτουν “πίστες αγώνων”) ακόμη κι αν το Nordschleife τις ημέρες του κοινού θεωρείται ένας “ιδιωτικός δρόμος με διόδια”. Εταιρίες ενοικιάσεως στη Γερμανία, όπως π.χ. Hertz ή Avis, το αναφέρουν χαρακτηριστικά στο συμβόλαιο ότι απαγορεύεται η οδήγηση στο Nordschleife, ενώ φημολογείται ότι έχουν και ανθρώπους στις εισόδους της πίστας που προσέχουν αν μπει κανείς με το Golf 1.6 TDI που νοίκιασε από το αεροδρόμιο…
Αν τα σκεφτείς όλα αυτά, μαζί με τους θερμόαιμους “βλάκες” που αναφέραμε νωρίτερα, τότε ναι, το Nürburgring μπορεί να γίνει επικίνδυνο. Ίσως αυτό είναι που το κάνει και τόσο γοητευτικό. Ωστόσο, ακόμη κι έτσι, ο ασφαλέστερος τρόπος να οδηγήσει κανείς εδώ είναι μέσω των ειδικών εταιριών ενοικιάσεων που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή. Όπως για παράδειγμα οι Rent4Ring, RSR Nurburg, Rent Race Car κ.λ.π. Σου παρέχουν με ένα λογικό κόστος αυτοκίνητα για την πίστα. Για κάθε γούστο και για κάθε πορτοφόλι. Από τo fun to drive Suzuki Swift Sport μέχρι και την πανίσχυρη Ferrari 458 Italia (η λίστα περιλαμβάνει ακόμη VW Sciroccos, Renault Clio/Megane RS, Subaru BRZ, Artega GT, BMW M3, Porsche 911, Nissan GT-R κ.λ.π.). Όλα τα αυτοκίνητα έχουν ασφάλεια που ισχύει στο Nordschleife, ενώ πολλά από αυτά είναι και βελτιωμένα με αναρτήσεις, φρένα, εξατμίσεις, roll-cage και semi-slicks ελαστικά.
Είμαι όμως ακόμη στο γύρο μου με το Corsa OPC Nürburgring Edition και το στομάχι μου χαμογελάει καθώς μπαίνω στην Pflanzgarten 2 με τη μεγάλη και απότομη κατηφόρα της, πριν την τυφλή δεξιά Pflanzgarten 3. Εδώ χρειάζεται εμπιστοσύνη, αποφασιστικότητα και για μια ακόμη φορά τέρμα γκάζι καθ’ όλη τη διάρκεια. Μετά τη δεξιά είναι μια ελαφρώς αριστερή και μια ακόμη ελαφρώς δεξιά, στην οποία και θα πατήσω το τούβλινο κερμπ της στην έξοδο. “Πάτησε το να γουστάρεις” μου φώναξε ο Κυριάκος στο γύρο που τον είχα ως συνοδηγό! Και ναι… γουστάρεις, γουστάρεις πολύ, τη στιγμή που βγαίνεις από το δάσος και το τοπίο μπροστά σου ανοίγει πριν τη δεξιά σε αριστερή Schwalbenschwanz (τόσα σύμφωνα σε μια λέξη δε θα ξαναδείτε). Η εντυπωσιακότερη στροφή πριν το τέλος είναι η Kleines (μικρή) Karussell, η οποία όπως δηλώνει και το όνομα της είναι πιο μικρή από την Caracciola Karussell είναι όμως πολύ πιο γρήγορη και πιο “πονηρή”. Εδώ πρέπει να μπεις επιθετικά και να μείνεις όσο το δυνατόν πιο κοντά στο κερμπ για μια καθαρή έξοδο. Στην πράξη κοπανάει λιγότερο από τη μεγάλη της αδελφή και στην έξοδο προκαλεί μικρό σπινάρισμα. Κάποιοι άλλοι βεβαίως είχαν διαφορετικά πατήματα, όπως ο οδηγός της λευκής 911 GT3 RS στο video που ακολουθεί. Με είδε με το φακό πίσω από τις μπαριέρες, μου κόρναρε και ναι, μου έκανε το χατήρι!
Μια στροφή (Galgenkopf) και μια μεγάλη ευθεία Döttinger Höhe έμειναν για το τέλος του γύρου μου στο Nürburgring Nordschleife και αφήνω το γκάζι περνώντας κάτω από τη γέφυρα με τα σήματα της Audi (γνωστή και ως Gantry). Τελικός απολογισμός; 9’36’’ Bridge to Gantry*. Όχι κι άσχημα για “τουρίστας” και μάλιστα με Corsa. Καθ όλη την παραμονή μου εκεί έκανα 5 γύρους ως οδηγός και άλλους τόσους ως συνοδηγός, εκ των οποίων και έναν υπό βροχή. Το 9’36’’ ήταν και το καλύτερο αποτέλεσμα, με χειρότερο το 10’19’’ στον πρώτο ever γύρο μου στο Nordschleife. Το να χρονομετρήσεις βέβαια έναν γύρο εκεί, δεν είναι αυτό που έχει σημασία, γιατί στην τελική αυτός δε θα είναι ποτέ αυτό που λέμε “καθαρός”. Και όντως, θα πετύχεις πιο αργούς οδηγούς, θα κάνεις στην άκρη για πιο γρήγορους και δεν αποκλείεται να δεις και κάποιο ατύχημα με κίτρινες σημαίες κ.λ.π.
Αλλά αυτό είναι το Nürburgring, ένα κοκτέιλ εμπειριών, συναισθημάτων, αυτοκινήτων, ήχων και στροφών, στο πιο motorsport δάσος του κόσμου. Αξίζει να το ζήσεις, έστω και μια φορά στη ζωή σου, τόσο σαν απλός θεατής όσο βεβαίως και σαν οδηγός. Και θα κολλήσεις, θα γίνεις αυτό που λέμε “ringer”, θα φορέσεις το δαχτυλίδι (ring) και δε θα ξεχάσεις τη θρυλική πίστα ποτέ. Και βεβαίως θα ξαναπάς… αργά ή γρήγορα, οδηγός ή θεατής. Θα ξαναπάς!
*Bridge to Gantry ονομάζονται οι γύροι στις ημέρες κοινού, όπου και η μεγάλη ευθεία είναι κομμένη. Οι χρόνοι μετριούνται ανεπίσημα από την γέφυρα στο τέλος της μεγάλης ευθείας (Bridge) έως την τελευταία γέφυρα στην αρχή της ευθείας (Gantry).
Για το τέλος, άφησα δυο videos. Το πρώτο με έναν από τους γύρους με το Opel Corsa και το δεύτερο ως ένα αφιέρωμα για την πίστα. Enjoy!
ΥΓ: Αν θέλεις να ζήσεις ανάλογες εμπειρίες στο Nürburgring Nordschleife, να δεις όλα αυτά με τα μάτια σου και βεβαίως να οδηγήσεις εκεί, τώρα υπάρχει ο πλέον εύκολος τρόπος χάρη στο Ring Travel (www.ringtravel.gr), το πρώτο ελληνικό ταξιδιωτικό γραφείο με εξειδίκευση στο Nürburgring και την οδήγηση σε αυτό. Μπες και δες, η επόμενη εκδρομή είναι 28-30 Ιουνίου 2013.
Porsche 911 GT3 RS. Ίσως το πιο συνηθισμένο αυτοκίνητο στο Nurburgring. |
Καθημερινότητα στην είσοδο του Nurburgring Nordschleife. |
Porsche Carrera GT και Ferrari Enzo. Σε γκαράζ της περιοχής. |
Το ένα από τα 2 προτώτυπα Nissan Juke-R, έξω από της εγκαταστάσεις της F1. |
Διαβάστε ακόμη:
Ταξιδεύοντας στην κόλαση: Η εμπειρία – Μέρος 1ο
Ταξιδεύοντας στην… κόλαση! – Εισαγωγή
Στο Nurburgring με το Opel Corsa OPC Nurburgring Edition [+video]
Rush: Το ατύχημα του Νίκι Λάουντα γίνεται ταινία [+trailer]