Με εξαίρεση τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το φυσικό αέριο CNG αποτελεί σήμερα μακράν την πιο οικονομική και οικολογική επιλογή σε καύσιμο. Προσοχή, δεν αναφέρομαστε σε υγραέριο, αλλά σε φυσικό αέριο, ίδιο με αυτό που έχουμε και στο σπίτι μας! Τα τα οφέλη που μπορεί να απολαύσει κανείς με ένα τέτοιο αυτοκίνητο είναι πολλαπλά. Το κόστος του CNG σήμερα είναι 0,83 ευρώ το κιλό! Είναι δηλαδή κατά τουλάχιστον 40% χαμηλότερο σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο ορυκτό καύσιμο, συμπεριλαμβανομένου και του υγραερίου (LPG). Και αυτό σημαίνει ότι το Fiat Panda CNG μπορεί να γεμίσει τις δεξαμενές του με λιγότερο από 10 ευρώ!

Οι δεξαμενές φυσικού αερίου έχουν χωρητικότητα 12 kg. Βρίσκονται κάτω από το χώρο φόρτωσης και απαιτείται η αλλαγή τους μετά από 20 χρόνια σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πρακτικά δεν πιάνουν χώρο απο το πορτ μπαγκάζ, το οποίο παραμένει αρκετά καλό για το μέγεθος του αυτοκινήτου.

Τα οφέλη

Για αρχή, το φυσικό αέριο διανέμεται μέσω αγωγών και αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να νοθευτεί. Επίσης, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά έτος, είναι έως και 600 κιλά μειωμένες σε συγκριση με τη βενζίνη και κατά 270 κιλά σε σύγκριση με το πετρέλαιο. Αν υποθέσουμε ότι κάποιος κάνει περίπου 15.000 χλμ/έτος. Οι εκπομπές μικροσωματιδίων ενός αυτοκινήτου CNG είναι μηδενικές, ενώ οι εκπομπές υδρογονανθράκων είναι κατά 95% μειωμένες σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες. Ακόμη, ελάχιστη είναι η εκπομπή οξειδίων του αζώτου χωρίς να απαιτείται η προσθήκη ειδικού φίλτρου όπως στους κινητήρες πετρελαίου. Τέλος, η θερμοκρασία που απαιτείται για να αναφλεγεί το φυσικό αέριο σε σχέση με τους ατμούς της βενζίνης είναι κατά 100% αυξημένη. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο του αέρα το καθιστούν πολύ ασφαλές στη χρήση.

Fiat Panda CNG

Η οικονομία στην πράξη

Σύμφωνα με τη Fiat, το Panda CNG μπορεί να καλύψει έως και 300 χλμ. με ένα φουλάρισμα σε φυσικό αέριο. Στην πράξη, και κατά τη διάρκεια των ημερών που το είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή διαπιστώσαμε δύο πράγματα. Αν κινείσαι προσεκτικά στην πόλη, η αυτονομία μπορεί να φτάσει σε αληθινές συνθήκες στα 220-240 χλμ, που είναι παραπάνω από ικανοποιητική, αν αναλογιστούμε ότι θα γεμίσει και πάλι με σχεδόν 9 ευρώ. Από την άλλη, κινούμενοι σε ορεινό επαρχιακό δίκτυο και πιέζοντας τον κινητήρα, με το air condition ανοιχτό, το αυτοκίνητο εδειξε πως σε αυτούς τους ρυθμούς θα άδειαζε τις δεξαμενές του σε περίπου 140 χλμ. Και είναι λογικό αφού υπό πίεση, οποιοδήποτε καύσιμο μπορεί να καταναλωθεί ακόμη και με το διπλάσιο ρυθμό.

Τι αλλάζει στο Panda CNG;

Εκτός από τις δεξαμενές για το φυσικό αέριο και το διπλό στόμιο ανεφοδιασμού, το Panda CNG ξεχωρίζει από τις εξής διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα μοντέλα:

  • η ανάρτηση του προέρχεται από το Panda 4X4, κάνοντας έτσι το αυτοκίνητο αισθητά ψηλότερο, για να υπάρχει αυξημένη απόσταση της δεξαμενής CNG από το δρόμο, αφού αυτή βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ.
  • Στο εσωτερικό υπάρχει και 2ος δείκτης καυσίμου, δείχνοντας το πόσο CNG απομένει. Ωστόσο περιορίζει το χώρο στην οθόνη του πίνακα οργάνων, “κόβοντας” έτσι άλλες πληροφορίες, όπως ο υπολογιστής ταξιδίου.
  • Στο ταμπλό υπάρχει ένας διακόπτης τον οποίο πατώντας τον ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τη βενζίνη ως καύσιμο. Σε διαφορετική περίπτωση το αυτοκίνητο λειτουργεί με προτεραιότητα στο φυσικό αέριο, πέρα από ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα μέχρι το σύστημα να έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Το καλοκαίρι ο χρόνος αυτός είναι μόνο κάποια δευτερόλεπτα.
  • Κάτω από το καπό βρίσκεται ο γνώριμος κινητήρας βενζίνης, 900 κ.εκ. με turbo. Ωστόσο, στο Panda CNG έχει μειωμένη απόδοση στους 80 ίππους και 140 Nm ροπής όταν λειτουργεί με φυσικό αέριο, αντί για 85 ίππους και 145 Nm όταν λειτουργεί με βενζίνη. Το αυτοκίνητο δίνει προτεραιότητα κίνησης στο CNG, ωστόσο ο οδηγός μπορεί πάντα να το γυρίσει σε βενζίνη από ένα μπουτόν στο ταμπλό.

Αξίζει;

Σε γενικές γραμμές το Panda CNG 0.9T είναι ένα παραπάνω από τίμιο αυτοκίνητο. Κοστίζει 11.990 ευρώ σε μια καλά εξοπλισμένη έκδοση και αποτελεί σήμερα την πιο οικονομική και οικολογική επιλογή μετακίνησης. Με μοναδική εξαίρεση τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το μοναδικό του σοβαρό μειονέκτημα είναι το δίκτυο ανεφοδιασμού, αφού πρακτικά θα πρέπει να ζει και να κινείται κανείς σε περιοχή όπου υπάρχει πρατήριο CNG. Και αυτή τη στιγμή, στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν μόλις δύο πρατήρια, ενώ στην Αθήνα οκτώ πρατήρια, με μερικά ακόμη διάσπαρτα στην υπόλοιπη Ελλάδα. Δείτε αναλυτικά το δίκτυο πρατηρίων εδώ.

Δείτε ακόμη:

ΣΥΝΟΨΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
Εμφάνιση
7
Ποιότητα
7
Εσωτερικό
7.5
Επιδόσεις
8
Οδική συμπεριφορά
8
Σχέση ποιότητας - τιμής
9.5