Αυτό είναι το ανανεωμένο Tesla Model 3 το οποίο πλέον με το προσωνύμιο Highland επανατοποθετείται στην κατηγορία χαράζοντας για μια ακόμη φορά το δρόμο στα 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το ολοκαίνουριο Model 3 είναι το εισαγωγικό μοντέλο της Tesla. Αυτό είναι το μικρότερο αυτοκίνητο στη γκάμα και ως μέγεθος αλλά και ως προς τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. τουλάχιστον προς το παρόν. Είναι βεβαίως 100% ηλεκτρικό – όλα τα Tesla είναι ηλεκτρικά – και το entry level Model 3 αποδίδει 283 ίππους, όντας και το πιο αργό μοντέλο στη γκάμα.
Το Tesla Model 3 είναι ένα αυτοκίνητο που έβαλε πολλούς Έλληνες στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης. Και όχι μόνο Έλληνες, αφού εδώ και χρόνια είναι ένα από τα δημοφιλέστερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη και ένα από τα κορυφαία σε πωλήσεις, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Πάντως για το 2023, το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη, ασχέτως κινητήρα και κατηγορίας, ήταν πάλι ένα Tesla, το Model Y, το SUV αδελφάκι του Model 3.
Τι άλλαξε σχεδιαστικά;
Το ανανεωμένο Model 3 φέρνει αρκετές και σημαντικές αλλαγές στο μοντέλο που κυκλοφορεί από το 2017 και ήδη έκανε ένα ανεπαίσθητο facelift το 2020. Αυτή τη φορά όμως οι αλλαγές που έγιναν είναι πολύ περισσότερες και ουσιαστικότερες, περιλαμβάνοντας πέρα από τη νέα σχεδίαση και σημαντικές αναβαθμίσεις στην αυτονομία, στην αεροδυναμική, στην ποιότητα και στην οδική συμπεριφορά. Εκ πρώτης το ανανεωμένο Model 3 απέκτησε μια πιο φρέσκια εμφάνιση και ένα εντελώς νέο πρόσωπο. Νέοι και πιο λεπτοί είναι οι προβολείς, με χαρακτηριστικά LED ημέρας, νέο είναι το καπό, ενώ ολοκαίνουριος είναι και ο προφυλακτήρας χωρίς καμία περιττή οπή ή στοιχείο εντυπωσιασμού.
Από το πλάι, προηγούμενο και νέο Model 3 είναι ακριβώς τα ίδια και ο μόνος τρόπος για να καταλάβει κανείς ότι βλέπει το καινούριο είναι αν προσέξει τα νέα σχέδια ζαντών αλουμινίου 18 ιντσών ως στάνταρ ή 19 ιντσών προαιρετικά. Στο πίσω μέρος, το ανανεωμένο Model 3 έχει καινούρια φώτα, τα οποία σε αντίθεση με πριν πλέον ανοίγουν μαζί με την πόρτα του χώρου αποσκευών και δεν χωρίζονται στη μέση. Γενικά το πίσω μέρος είναι και αυτό πλήρως επανασχεδιασμένο και πέρα από τα φώτα έχουμε εντελώς νέο προφυλακτήρα με διάχυτη στο κάτω μέρος, ενώ το λογότυπο έχει φύγει και πλέον στη θέση του βρίσκουμε τη λέξη T E S L A ολογράφως.
Μεγαλύτερες αλλαγές στο εσωτερικό
Στο εσωτερικό η εικόνα είναι επίσης εντελώς καινούρια, αν και ως γενικότερη σχεδίαση βασίζεται εξ ολοκλήρου στη λογική που γνωρίζουμε σε όλα τα Tesla. Έτσι λοιπόν έχουμε μινιμαλιστική σχεδίαση και το μοναδικό που ξεχωρίζει στην καμπίνα είναι η μεγάλη οθόνη αφής από όπου ο οδηγός χειρίζεται τα πάντα. Πάντως για τους πιο προσεκτικούς, το ταμπλό στο ανανεωμένο Model 3 είναι επανασχεδιασμένο πλήρως και στο πάνω μέρος υπάρχει φωτισμός LED που επεκτείνεται και στις πόρτες, ακόμη και στις πίσω. Μπορούμε να επιλέξουμε φυσικά και το χρώμα του φωτισμού, ενώ υπάρχει και ένας μεγάλος αεραγωγός από άκρη σε άκρη στο ταμπλό για το κλιματιστικό. Τα υλικά είναι μαλακά και εξαιρετικά στην υφή, όπως αρμόζει σε ένα μοντέλο της premium κατηγορίας. Κάτι που επίσης ξεχωρίζει είναι το νέο τιμόνι, επίσης με το όνομα TESLA ολογράφως αντί για το λογότυπο.
Ένα νέο χαρακτηριστικό είναι πως έχουν εξαφανιστεί πλέον οι διακόπτες από την κολόνα του τιμονιού. Έτσι φώτα, φλας και πλύση παρμπρίζ πλέον βρίσκονται σε μπουτόν αφής πάνω στο τιμόνι, αφήνοντας εντελώς άδεια την κολόνα. Γενικά περίεργο συναίσθημα η απουσία των αυτονόητων πίσω από το τιμόνι, αφού το Model 3 δεν έχει ούτε διακόπτες, ούτε βεβαίως πίνακα οργάνων!
Υπάρχει όμως μια φαρδιά κεντρική κονσόλα που εκτείνεται από το ταμπλό μέχρι και τα εμπρός καθίσματα, όπου συναντούμε κρυφές θήκες αλλά και δύο θέσεις για μεγάλα smartphone και μάλιστα με ασύρματη φόρτιση. Ωστόσο, το highlight της καμπίνας είναι δίχως αμφιβολία η οθόνη των 15,4’’, η οποία αν και δεν είναι νέα, είναι τώρα πιο φωτεινή, με μικρότερα bezels και πιο γρήγορη στην απόκριση. Εδώ προβάλλονται όλες οι πληροφορίες και από εδώ ελέγχονται όλες οι λειτουργίες του οχήματος, από τον κλιματισμό μέχρι και όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, την επιλογή κίνησης εμπρός και πίσω, τα προγράμματα οδήγησης, το άνοιγμα του καπό, ακόμη και το ντουλαπάκι του συνοδηγού. Και φυσικά παρέχει αψεγάδιαστη συνδεσιμότητα με ένα smartphone, αλλά δεν έχει Android Auto ή Apple CarPlay. Αντιθέτως έχει video games, wallpapers, Netflix, YouTube αλλά και ένα έξυπνο σύστημα παρακολούθησης του δρόμου που εμφανίζει με γραφικά και όλα τα υπόλοιπα οχήματα, φανάρια ακόμη και πεζούς στο δρόμο γύρω σου. Όσο για τις θύρες, αυτές τρεις USB-C και έχουν ισχύ 65Watt που σημαίνει ότι θα φορτίσουν άνετα ακόμη και έναν φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Χώροι
Η άνεση στις πίσω θέσεις είναι παραπάνω από ικανοποιητική για σεντάν αυτοκίνητο, με άφθονο χώρο στα πόδια και ένα πλήρως επίπεδο δάπεδο. Μοναδικό αρνητικό είναι το ανασηκωμένο δάπεδο που θα κάνει τους ψηλότερους επιβάτες να νιώθουν λίγο πιο διπλωμένοι. Το νέο μοντέλο έχει και μια ακόμη οθόνη αφής 8’’ για τους πίσω επιβάτες, όπου όχι μόνο επιτρέπει το χειρισμό του κλιματιστικού αλλά παρέχει υποστήριξη για video games αλλά και παρακολούθηση Netflix, Disney+ και φυσικά YouTube.
Ο χώρος αποσκευών ανοίγει βεβαίως ηλεκτρικά και δεν έχει αλλάξει σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο, παραμένοντας στα 594 λίτρα. Είναι από τους μεγαλύτερους που θα βρει κανείς σε σεντάν αυτοκίνητο, αλλά δεν έχει τόσο πρακτικό άνοιγμα αφού το πίσω παρμπρίζ μένει σταθερό περιορίζοντας την πρόσβαση. Πολύ πρακτική πάντως είναι η θήκη κάτω από το δάπεδο που θα χωρέσει τα καλώδια για τη φόρτιση, ενώ έξτρα χώρος 88 λίτρων υπάρχει και κάτω από το εμπρός καπό που επίσης θα χωρέσει τα καλώδια και δυο μικρά σακίδια πλάτης.
Οδική συμπεριφορά
Αν οδηγήσει κάποιος το προηγούμενο Model 3 και στη συνέχεια μπει μέσα στο Highland, η διαφορά στην ποιότητα κύλισης είναι παραπάνω από αισθητή. Το αυτοκίνητο παρέχει μια πιο premium αίσθηση συνολικά, ενώ είναι και πιο αθόρυβο χάρη σε μια σειρά αλλαγών που έχουν γίνει. Έτσι, πέρα από μικρές αεροδυναμικές βελτιώσεις σε κάποια σημεία στο αμάξωμα, πλέον υπάρχουν πιο χοντρά και ηχοαπορροφητικά κρύσταλλα παντού, εμπρός, πίσω και στο πλάι, όταν πριν το facelift – αλλά μετά τις αναβαθμίσεις του 2020 – είχαμε ηχοαπορροφητικά κρύσταλλα στο εμπρός παρμπρίζ και στα παράθυρα οδηγού-συνοδηγού. Η μεγαλύτερη από όλες τις αλλαγές στην οδήγηση έχει να κάνει με την ανάρτηση, η οποία αν και ήδη πολύ καλή, πλέον έχει νέα ελατήρια και αμορτισέρ αλλά και περισσότερα σημεία στήριξης στο αμάξωμα για καλύτερη συμπεριφορά σε λακκούβες και κακοτεχνίες γενικότερα.
Πάντως στην οδήγηση το Model 3 δε θυμίζει σε τίποτα συμβατικό αυτοκίνητο. Τα πάντα είναι απλοποιημένα και διαφορετικά. Καταρχάς δεν υπάρχει πίνακας οργάνων, ούτε καν ψηφιακός. Η ταχύτητα αναγράφεται αριστερά στην κεντρική – και μοναδική – οθόνη του ταμπλό, όπως στο πλάι αναγράφεται ότι έχουμε επιλέξει κίνηση προς τα εμπρός με ένα αυτοκίνητο και το βελάκι προς πάνω. Τα γράμματα P, R, N, D υπάρχουν, αλλά μικρά σαν δευτερεύουσα πληροφορία.
Το πιο ιδιαίτερο από όλα όμως και ίσως αυτό που απαιτεί τη μεγαλύτερη εξοικείωση, είναι οι διακόπτες στο τιμόνι. Ή καλύτερα η απουσία των τυπικών διακοπτών από την κολόνα, ειδικά όταν θα φτάσει η στιγμή που θα χρησιμοποιήσουμε τα φλας. Αυτά πλέον είναι με μπουτόν αφής στο τιμόνι, από την αριστερή πλευρά και τα δυο. Αυτό σημαίνει πως σχεδόν πάντα απαιτείται οπτική επαφή (τουλάχιστον στην αρχή), ενώ με στριμμένο το τιμόνι θα πρέπει και ο οδηγός να σκέφτεται που βρίσκεται ποιος διακόπτης!
Φόρτιση και μπαταρία
Το νέο Model 3 διατίθεται, προς το παρόν, σε δύο εκδόσεις. Η βασική, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, έχει μπαταρία 60 kWh και έναν ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς αποδίδοντας 283 ίππους και 420 Nm ροπής. Σε κάθε περίπτωση εντυπωσιακά νούμερα! Η έκδοση αυτή, η Highland Standard Range, με τις τελευταίες αλλαγές έχει αποκτήσει μεγαλύτερη αυτονομία που σύμφωνα με την Tesla φτάνει στα 554 χλμ. με 18άρες ζάντες ή στα 513 με 19άρες ζάντες.
Η δεύτερη έκδοση του Model 3 είναι η Long Range. Θα την ακούσετε και ως Dual Motor και αυτό γιατί έχει δύο μοτέρ, ένα που κινεί τους πίσω τροχούς και ένα που κινεί τους εμπρός, κάνοντας πρακτικά το αυτοκίνητο τετρακίνητο. Το Long Range, όπως δηλώνει και η ονομασία έχει μεγαλύτερη αυτονομία, φτάνοντας στα 678 χλμ. σύμφωνα με την Tesla. Και με δύο μοτέρ είναι βεβαίως και ισχυρότερο, όχι δύο φορές, αλλά και πάλι αρκετά ισχυρότερο, αποδίδοντας έξτρα 215 ίππους χάρη στον εμπρός ηλεκτροκινητήρα. Άρα έχουμε 215 ίππους εμπρός και 283 πίσω, σύνολο 498 ίπποι. Εντυπωσιακό! Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το πως το αυτοκίνητο επιταχύνει, με την Tesla να δηλώνει χρόνο 0-100 στα 4,4 δευτερόλεπτα! Το Highland Standard range της δοκιμής πάντως, ολοκληρώνει τη διαδικασία 0-100 σε 6,1 δευτερόλεπτα.
Όσον αφορά στη ρεαλιστική αυτονομία, είναι σίγουρα κάτι που απασχολεί πολύ κόσμο, αφού τα εργοστασιακά 554 χλμ γι αυτό εδώ το βασικό μοντέλο ακούγονται πολύ καλά. Η αλήθεια είναι πως δεν είχαμε για πολύ καιρό το αυτοκίνητο στα χέρια μας ώστε να δημιουργήσουμε ξεκάθαρη εικόνα, αλλά σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας και σύμφωνα με την κατανάλωση που γράψαμε τις ημέρες της δοκιμής, εκτιμούμε ότι μια ρεαλιστική μικτή αυτονομία θα είναι κοντά στα 480 χλμ. Στο οικονομικό πρόγραμμα οδήγησης, με μια στοιχειώδη προσοχή και βεβαίως ανοιξιάτικο καιρό, αφού στο κρύο ως γνωστόν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποδίδουν λιγότερο.
Όσο γι ατην τιμή, το Model 3 Highland με τη στάνταρ μπαταρία των 60 kWh και τους 283 ίππους ξεκινά από τις 41.990€, ενώ η ισχυρότερη τετρακίνητη έκδοση με μπαταρία 82 kWh κοστίζει 49.990€. Όλα τα μοντέλα έρχονται με υπερπλήρη στανταρ εξοπλισμό, δερμάτινο σαλόνι, ηλιοροφή και ένα κορυφαίο ηχοσύστημα με έως 17 ηχεία.
Τεχνικά χαρακτηριστικά TESLA Model 3 Highland 60kWh
- Iσχύς: 283 ps
- Ροπή: 420 Nm
- 0-100 km/h: 6,1 sec
- Τελική ταχύτητα: 201 km/h
- Μικτή κατανάλωση*: 13,0 kWh/100km
- Χωρητικότητα μπαταρίας: 60 kWh (ωφέλιμη 57,5 kWh)
- Αυτονομία*: 513-554 km
- Εκπομπές CO2*: 0 g/km
- Βάρος: 1.836 kg
- Χώρος αποσκευών: 594 lt
- Εργοστάσιο κατασκευής: Σανγκάη, Κίνα
*εργοστασιακή μέτρηση κατά WLTP
Αρχική τιμή TESLA Model 3 60 kWh: 41.990€
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής: 41.990€
(Δεν υπολογίζεται η κρατική επιδότηση του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά”)