Μια ακόμη εβδομάδα τελειώνει και εδώ είμαστε για να σχολιάσουμε… “χωρίς πρόσφυση” τα θέματα που μας απασχόλησαν τις τελευταίες ημέρες. Μια εβδομάδα που έφερε στην επικαιρότητα τις αγροτικές κινητοποιήσεις με τα τρακτέρ να κλείνουν τους δρόμους, δημιουργώντας και πάλι τη γνωστή αναστάτωση στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων με ότι αυτό συνεπάγεται για την αγορά και την εργασία άλλων κοινωνικών τάξεων.
Μια άλλη κοινωνική τάξη, αυτή των εταιρειών εμπορίας καυσίμων μπήκε και πάλι στο στόχαστρο, εξ’ αιτίας ορισμένων συναδέλφων τους που “κλέβουν” καύσιμα με τις “πειραγμένες” αντλίες των πρατηρίων τους. Αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, αφού εδώ και χρόνια η κλοπή καυσίμων ζει και βασιλεύει στη χώρα μας, χωρίς να γίνεται κάτι το σοβαρό για την πάταξη του φαινομένου από το επίσημο κράτος. Στο ελεύθερο εμπόριο κυκλοφορούν ηλεκτρονικά συστήματα που τοποθετούνται στις αντλίες καυσίμων και έχουν προορισμό να αλλοιώνουν τις πραγματικές ποσότητες καυσίμου που μπαίνουν στα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων, χωρίς όμως να επηρεάζουν το ποσό των χρημάτων που πληρώνει ο καταναλωτής. Το αρμόδιο Υπουργείο αν και διαθέτει σύγχρονα μηχανήματα για να ελέγχει την ποιότητα και τις εισροές και εκροές καυσίμων στα πρατήρια, αδυνατεί να πάρει δραστικά μέτρα για να σταματήσει αυτό το απαράδεκτο φαινόμενο που βλάπτει την οικονομία της χώρας, αλλά και τη τσέπη των καταναλωτών.
Κι όμως, είναι γεγονός ότι 1 στα 10 πρατήρια καυσίμων κλέβει… |
Τρανή απόδειξη η έρευνα που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών σε πρατήρια καυσίμων, τον Οκτώβριο του 2016 στην Αττική και τον Δεκέμβριο 2016 στη Θεσσαλονίκη, στη Μαγνησία και στην Αχαΐα. Η έρευνα έδειξε ότι 1 στα 10 πρατήρια καυσίμων που ελέγχθηκαν βάζει μέσω της πειραγμένης αντλίας του μέχρι και 9,5% λιγότερο καύσιμο στα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων. Αυτό και αν δεν είναι κλοπή! Και την διαπίστωσε ένας ιδιωτικός φορέας, και μάλιστα το όργανο των ίδιων των πρατηριούχων. Και ο απλός πολίτης , το “θύμα” της περίπτωσης αναρωτιέται τι κάνει το επίσημο κράτος; Γιατί δεν είδαμε ακόμη κανένα πρατήριο που διαπιστώθηκε να κλέβει ή να νοθεύει καύσιμα να αφαιρείται η άδεια λειτουργίας του και ο ιδιοκτήτης να τιμωρείται με πρόστιμο. Υπήρξαν κάποιες περιπτώσεις τιμωρίας (μόνο το 2% των παραβατών) με αφαίρεση άδειας λειτουργίας και πρόστιμα, αλλά το παραθυράκι του νόμου είναι “ορθάνοικτο” και οι αετονύχηδες πρατηριούχοι ξανανοίγουν την επιχείρηση σε άλλο όνομα και το έργο συνεχίζεται, αφού το χρήμα είναι πολύ και… εύκολο.
Αν για παράδειγμα ένα πρατήριο πουλήσει μέσα σε ένα χρόνο 3 εκ. λίτρα καυσίμου (η ποσότητα είναι νορμάλ για ένα πρατήριο σε καλό σημείο), το παράνομο κέρδος ξεπερνά τις 200.000 ευρώ. Προσθέστε και το κανονικό εμπορικό κέρδος και βγάλτε συμπέρασμα. Η παραβατικότητα των πρατηριούχων -ευτυχώς όχι όλων- έχει και άλλο σκέλος. Εκτός από την, κλοπή στην αντλία, υπάρχει και η νόθευση της βενζίνης με αιθανόλη που έχει σαν αποτέλεσμα να δίνει μεγαλύτερο κέρδος στον πρατηριούχο, αλλά το νοθευμένο καύσιμο εγκυμονεί κινδύνους να προκληθούν σοβαρές ζημιές στον κινητήρα του αυτοκινήτου.
Δυστυχώς ζούμε σε μια χώρα της “επιφάνειας” όπου αποφάσεις και πράξεις έχουν επιφανειακό χαρακτήρα (βλέπε μείωση προστίμων). Με τις διαπιστώσεις, τα πορίσματα… και τους αφορισμούς δεν πρόκειται να πάμε μπροστά, αν δεν εφαρμοστούν κατά γράμμα οι Νόμοι και αν δεν υπάρξει η ισονομία για όλους. χωρίς εξαιρέσεις και μεροληψίες. Η Ελλάδα έχει τους καλύτερους Νόμους, αλλά δυστυχώς αυτοί στο μεγαλύτερο μέρος τους δεν εφαρμόζονται, αλλά και όποιοι εφαρμόζονται είναι εμπλουτισμένοι με πολλά “παραθυράκια” για να γλιτώνουν κάποιοι από την τσιμπίδα τους. Και εδώ το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης το έχουν οι κυβερνήσεις και το πολιτικό πελατειακό σύστημα.