Το 2022 το Renault 5 κλείνει μισό αιώνα ζωής. Το μοντέλο αποτελεί ορόσημο για τη μάρκα, καθώς έχει αφήσει το στίγμα του όχι μόνο στη Renault αλλά και σε ολόκληρη την αυτοκίνηση.

Όταν δημιουργήθηκε το Renault 5, η μάρκα έδωσε στην κοινωνία ακριβώς αυτό που έψαχνε. Το 1972, το μοντέλο ήταν πολύ μπροστά από τα περισσότερα αυτοκίνητα της εποχής του. Και κυρίως ήταν απόλυτα προσαρμοσμένο  στις ολοένα και πιο αναβαθμισμένες απαιτήσεις της κοινωνίας. Με την αστική τάξη να αναδύεται, τα προάστια των πόλεων να γίνονται πολυπληθέστερα, τα supermarkets να αυξάνονται και μαζί και η γυναικεία χειραφέτηση, η Renault έκανε μια πολύ γενναία κίνηση παρουσιάζοντας ένα 3θυρο hatch μαζικής παραγωγής.

Σχεδιασμένο σαν ένα ευέλικτο μοντέλο, ικανό στην πόλη αλλά και στον ανοιχτό δρόμο, το Renault 5 είχε απήχηση σε όλα τα είδη αγοραστών. Είχε στρογγυλεμένη σχεδίαση, ήπιες γραμμές και ένα πρακτικό πίσω μέρος του. Μάλιστα η συνολική του σχεδίαση το έβαλε στο ραντάρ κυρίως των νέων σε ηλικία αγοραστών αλλά και των γυναικών. Το στυλ και η οδική του συμπεριφορά το έκαναν άμεσα αγαπητό.

Το Renault 5 κατασκευαζόταν κατά κύριο λόγο στη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Αργότερα άρχισε η συναρμολόγησή του και σε διάφορα άλλα μέρη, από το Ιράν και το Μεξικό, μέχρι την Τυνησία, την Πορτογαλία και τη Ν. Αφρική. Περισσότερες από 5,5 εκ. μονάδες  πουλήθηκαν μεταξύ του 1972 – 1985, σε 5 ηπείρους (ή περισσότερες από 9 εκ. μονάδες αν υπολογίσει κανείς και το Supercinq – Super 5 – που λανσαρίστηκε αμέσως μετά). Το 1980 ήταν Νο 2 σε πωλήσεις σε παγκόσμια κλίμακα. Στη Γαλλία είχε το τίτλο του best seller μοντέλου της 10ετίας, από το 1974 έως το 1983.

Renault 5L και TL

Το πρώτο Renault 5 πουλήθηκε το 1972. Κυκλοφόρησαν δύο εκδόσεις. Το L ήταν εξοπλισμένο με κινητήρα 782 κ.εκ και έπειτα με κινητήρα 845 κ.εκ. Το TL είχε κινητήρα 956 κ.εκ. που το έκανε πιο ευέλικτο στην καθημερινή χρήση και συνολικά ένα καλύτερο αυτοκίνητο.

Renault 5 TL, 1974
Renault 5 TL, 1974

Renault 5 Super Production

Αυτή η μοναδική έκδοση του Renault 5 δεν πρόδωσε το όνομά της. Κατασκευασμένη για τους αγώνες εν έτει 1987, είχε 4-κύλινδρο turbo κινητήρα με 370 άλογα. Κατά τη δεκαετία του 80’, οι αγώνες αυτοκινήτου στις γαλλικές πίστες ήταν πολύ διαδεδομένοι. Ιδιαίτερα χάρη στο Renault Alpine Cup και το French Formula Renault Championship που έγιναν οι αυτόπτες μάρτυρες της γέννησης πολλών πρωταθλητών. Το 1984, η Renault Sport έφτιαξε το Renault 5 Turbo για δύο ταλαντούχους οδηγούς, τους Jean Ragnotti και Jean-Louis Bousquet. Με δύο νίκες το 1986, η Renault κατέκτησε τη δεύτερη θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, στο φινάλε της σεζόν. Επρόκειτο για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα που ενθάρρυνε τη Renault Sport να εμπιστευτεί ένα τρίτο αυτοκίνητο στο νεαρό φέρελπι οδηγό της F1, τον Aric Comas, την αμέσως επόμενη χρονιά. Έτσι, η τριάδα της Renault κέρδισε συνολικά 6 νίκες.

Renault 5 Super Production, 1987

Renault 5 Alpine

Το 1976, η Renault παρουσίασε το σπορ μοντέλο 5 Alpine. Συνδυάζοντας κομψότητα και αθλητικό χαρακτήρα, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Alpine, στη Διέππη της Γαλλίας. Το εσωτερικό του ήταν εμπνευσμένο από το μοντέλο TS, όσον αφορά στα καθίσματα και στο ταμπλό. Το εξωτερικό του όμως διέθετε ένα spoiler ενσωματωμένο στον προφυλακτήρα, φώτα μεγάλης εμβέλειας, ζάντες Renault Gordini και αυτοκόλλητα “A5” στα πλαϊνά τμήματα και το μπροστινό μέρος. Τα χρώματα του μοντέλου ήταν επίσης μοναδικά και διαθέσιμα κατά παραγγελία: μπλε, γκρι, κόκκινο, μαύρο και πράσινο.

Εξοπλισμένο με έναν πλήρως ανασχεδιασμένο κινητήρα TS (με κυβισμό έως και 1.397 κ.εκ. και κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων), σχεδιάστηκε για χρήση από ιδιώτες, σε ανταγωνιστική τιμή. Παράλληλα, κυκλοφόρησε και ένα μοντέλο «Coupé» για εκπαιδευόμενους οδηγούς-πιλότους που επιθυμούσαν να λάβουν μέρος στο Renault Elf Cup.

Renault 5 Alpine, 1979
Renault 5 Alpine, 1979

Renault 5 Le Car Van

Τον Ιανουάριο του 1979, η Heuliez κυκλοφόρησε την έκδοση περιορισμένης παραγωγής «Le Car Van» ως φόρο τιμής στο εμβληματικό αμερικανικό βαν. Βασισμένο στο Renault 5 TS, ήταν περισσότερο ένα διθέσιο μοντέλο, ενώ τα πίσω παράθυρά του είχαν αντικατασταθεί από ένα πολυεστερικό πάνελ με φινιστρίνι από φιμέ γυαλί και επένδυση αλουμινίου. Ένας εφεδρικός τροχός ήταν τοποθετημένος στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, στο πίσω μέρος του. Ντυμένο σε μαύρο φινίρισμα λάκας στο εξωτερικό και με εσωτερικό επενδυμένο με κόκκινη μοκέτα, είχε ρίγες στο χρώμα του ουράνιου τόξου και έντονες επιγραφές κατά μήκος της βάσης του αμαξώματος και του καπό. Η παραγωγή του τελείωσε το 1983, με συνολικά περίπου 450 πωληθέντα αντίτυπα.

Renault 5 Le Car Van, 1983

Renault 5 Turbo

Προς τα τέλη της δεκαετίας του ‘70 η μάρκα έκανε την είσοδο της και στον κόσμο των ράλι με μια σειρά υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων. Αποτελώντας μια σύλληψη του Jean Terramorsi και σχεδιασμένο από τον Yves Legal, το Renault 5 Turbo κατασκευάστηκε ειδικά για οδήγηση σε ράλι. Η πρώτη έκδοση του μοντέλου το 1978, με πιστοποίηση που δόθηκε σε συνολικά 400 μονάδες. Κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο της Alpine στη Διέππη (σε 4.857 μονάδες συνολικά). Γρήγορα βρήκε αρκετά τολμηρούς οδηγούς που θέλησαν να δαμάσουν τους 160 ίππους του 4-κύλινδρου Turbo κινητήρα των 1.397 κ.εκ., ο οποίος μάλιστα ήταν τοποθετημένος στο κέντρο.

Renault 5 Turbo 1, 1981
Renault 5 Turbo 1, 1981

Το μοντέλο αρχικά είχε πόρτες και οροφή από αλουμίνιο, ενώ είχε και μία εντελώς μοναδική εσωτερική σχεδίαση, καθώς ο κινητήρας ήταν πρακτικά πίσω από τα δύο καθίσματα. Από το 1983 άρχισε να διατίθεται ως «Turbo 2». Το μεταγενέστερο μοντέλο είχε τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά, ωστόσο το εσωτερικό του βασίστηκε στο 5 Alpine Turbo. Καθώς δεν είχε αμάξωμα από αλουμίνιο, είχε χαμηλότερη τιμή από το αρχικό.

Πίσω από το τιμόνι του κάθισαν γνωστοί πρωταθλητές αγώνων, όπως οι Didier Auriol, François Chatriot, Dominique de Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier και πολλοί άλλοι. Αλλά η καριέρα του απογειώθηκε όταν οδηγήθηκε σε ράλι από τον σπουδαίο Jean Ragnotti.

Ο Jean Ragnotti με το αγωνιστικό Renault 5 Turbo.

Renault 5 GTL

Το 5 GTL ήταν εύκολα αναγνωρίσιμο από τα πλαστικά πλαϊνά προστατευτικά του που εκτείνονταν μέχρι τον προφυλακτήρα, τους κομψούς τροχούς και τα φώτα όπισθεν. Το 1978 εξοπλίστηκε με πίσω παράθυρα που μπορούσαν να ανοίξουν όπως αυτά του 5 TS. Το 5 GTL έγινε το R5 με τις περισσότερες πωλήσεις. Το κύριο χαρακτηριστικό του μοντέλου ήταν ότι είχε μακριές σχέσεις μετάδοσης που συνέβαλαν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Η επιθυμία για ένα πιο οικολογικό μοντέλο γεννήθηκε λόγω της πετρελαϊκής κρίσης του 1978.

Renault 5 GTL,1980
Renault 5 GTL,1980

Renault 5 Electric

Το πρώτο ηλεκτρικό Renault 5 παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1972 ως μέρος της συνεργασίας με την EDF. Λέγεται ότι έχουν κατασκευαστεί περίπου 100 μονάδες. Ήταν διθέσιο και είχε αυτονομία 60 χλμ.

Renault 5 electrique, 1974

Renault Supercinq GT Turbo

Τον Ιανουάριο του 1985, τέσσερις μόλις μήνες μετά το λανσάρισμα του Supercinq, παρουσιάστηκε η έκδοση GT Turbo. Το στυλ του ήταν μοντέρνο, διέθετε καινοτόμο εσωτερικό και πολύ δυνατές επιδόσεις. Είχε 4κύλινδρο κινητήρα 1.400 κ.εκ., αλλά ήταν εξοπλισμένο με έναν στροβιλοσυμπιεστή Garrett T2. Αυτό βοήθησε στην αύξηση της ισχύος στους 115 ίππους, η οποία και βελτίωσε σημαντικά την επιτάχυνση.

Το μοντέλο χρίστηκε «Βασίλισσα των circuit» του R5 GT Cup, συνεχίζοντας μια λαμπρή καριέρα σε ράλι και πρωταθλήματα στη Γαλλία και σε όλο τον κόσμο. 160.000 μονάδες GT ​​Turbo κατασκευάστηκαν μεταξύ του 1985 και του 1987 (φάση 1), και από το 1987 έως το 1990 (φάση 2).

Renault 5 Supercinq GT Turbo, 1986

Renault Supercinq Baccara

Το Baccara ήταν μια υπερ-εκλεπτυσμένη έκδοση του Renault Supercinq. Είχε δερμάτινα καθίσματα και τιμόνι, μπεζ εσωτερικό, μαύρο δερμάτινο μοχλό ταχυτήτων, παχιά μοκέτα στο πάτωμα της καμπίνας επιβατών και σε όλο το πορτμπαγκάζ, αλλά και το διάσημο κάλυμμα ενδυμάτων που τοποθετούταν κάτω από την εταζέρα του χώρου αποσκευών. Τα μπροστινά ηλεκτρικά παράθυρα και το κεντρικό κλείδωμα συμπλήρωναν το πλήρες πακέτο εξοπλισμού της έκδοσης παραγωγής. Ήταν διαθέσιμο σε τρία χρώματα αμαξώματος (καφέ arabica, πρασινωπό & μαύρο).

Renault 5 Supercinq Baccara, 1990
Renault 5 Supercinq Baccara, 1990

Renault 5 Prototype 2024

Το σύγχρονο πρωτότυπο του Renault 5 αντικατοπτρίζει τη φιλοδοξία της Renault για τη δημιουργία ενός προσιτού ηλεκτρικού αυτοκίνητου. Μάλιστα το σύγχρονο αυτό 5άρι θα αρχίσει να πωλείται το 2024. Όλα τα στιλιστικά στοιχεία που προέρχονται από το original R5, είναι κάτι περισσότερο από μία αναφορά στο παλιό σχέδιο. Έχουν δουλευτεί από την αρχή προκειμένου να ενσωματώσουν πολλά νέα στοιχεία, όπως είναι οι αεραγωγοί του καπό που κρύβουν από κάτω την πρίζα φόρτισης, τα πίσω φώτα που ενσωματώνουν αεροδυναμικούς διαχύτες, αλλά και τα εμπρός φώτα ομίχλης που έχουν αντικατασταθεί από φώτα ημέρας LED.

Τα λογότυπα του αυτοκινήτου, εμπρός και πίσω, φωτίζουν, ζωντανεύοντας το αυτοκίνητο, ενώ η λεπτομέρεια με την γαλλική σημαία πάνω τους εξωτερικούς καθρέπτες κάνει σαφή αναφορά στη γαλλική καταγωγή του. Το σύγχρονο design του πρωτότυπου R5 βασίζεται στα Renault 5, Supercinq και R5 Turbo, με τα χαρακτηριστικά φαρδιά πίσω φτερά του. Όλα τα δομικά στοιχεία, από τη μπαταρία μέχρι τον κινητήρα του και τη νέα πλατφόρμα CFM-BEV στην οποία βασίζεται, θα κατασκευάζονται στο Renault Electricity Hub, στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Douai της Β. Γαλλίας.

Renault 5 Prototype, 2021
Renault 5 Prototype, 2021

Διαβάστε ακόμη:

Renault: Η επανάσταση των hatchback ξεκίνησε με το 4L