Η Xantia πρωτοκυκλοφόρησε την άνοιξη του 1993, ακριβώς πριν 30 χρόνια, και δικαίως θεωρείται ένα εμβληματικό μοντέλο στη γκάμα της Citroen.

Ίσως το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα της Citroen Xantia είναι η ανάρτησή της. Πρακτικά με αυτό το μοντέλο η γαλλική φίρμα επανέφερε τη υδροπνευματική ανάρτηση στο προσκήνιο, παρέχοντας πέρα από καλή οδική συμπεριφορά και μια κορυφαία άνεση για τα δεδομένα της εποχής.

Το παγκόσμιο ντεμπούτο της Xantia έγινε τον Μάρτιο του 1993 στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης. Είναι ένα μοντέλο που σχεδιαστικά ολοκληρώθηκε από τον Daniel Abramson στο κέντρο σχεδιασμού της Citroën, με βάση τη δημιουργία που πρότεινε ο ιταλικός οίκος Bertone ως τον διάδοχο της BX. Με ρευστή και αεροδυναμική γραμμή, αυτό το ιδιαίτερο sedan υιοθέτησε πολλά στοιχεία από τη ναυαρχίδα της εποχής XM και ταυτόχρονα επέβαλλε μια νέα σιλουέτα στη γκάμα της Citroen. Μάλιστα το 1993, η Xantia ψηφίστηκε ως το «αυτοκίνητο της χρονιάς».

Citroen XantiaΚατά τη διάρκεια των 9 ετών της παραγωγής της, η Xantia εξελίχθηκε σε πολλά σημεία. Αρχικά, ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, με τρεις διαφορετικούς κινητήρες. Οι κορυφαίες εκδόσεις ήταν εξοπλισμένες με το υδροπνευματικό σύστημα “Hydractive II”, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ανάρτησης, το οποίο επέτρεπε τον περιορισμό των κλίσεων στις στροφές και τη βελτίωση της ακρίβειας του τιμονιού, χωρίς να γίνονται παραχωρήσεις σε επίπεδο άνεσης. Το 1994, κυκλοφόρησε η έκδοση Activa η οποία ενσωμάτωσε στο σύστημα Hydractive II, δύο κυλίνδρους που εμπόδιζαν τις κλίσεις να ξεπεράσουν τη… μισή μοίρα (0,5°), αυξάνοντας τον αριθμό των σφαιρών της ανάρτησης σε 10 συνολικά. Με αυτή την ανάρτηση, η Xantia μπορούσε να στρίψει χωρίς καθόλου κλίσεις. Η τεχνολογία αυτή, οδήγησε και στην ανάπτυξη ειδικής σειράς ελαστικών από την Michelin. Το 1995, παρουσιάστηκε η Xantia Break στην αγορά, ενώ το 1997 η Xantia ανανεώθηκε. Η τελευταία αναβάθμιση της ήρθε το 1998, όταν η γκάμα απέκτησε τον ολοκαίνουργιο τότε diesel κινητήρα 2.0 HDi, υψηλής πίεσης με κοινή γραμμή τροφοδοσίας. Τεχνολογίες αιχμής για την εποχή.

Κορυφαία ανάρτηση Hydractive II

Το σύστημα Hydractive II ήταν μια τεχνολογία που συνδύαζε τη δύναμη του υδραυλικού κυκλώματος και την ταχύτητα των ηλεκτρονικών. Η συμβατική υδροπνευματική ανάρτηση ήταν εξοπλισμένη με μια πρόσθετη σφαίρα ανά άξονα, η οποία μπορούσε να ενεργοποιηθεί μέσω ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων στο κανονικό κύκλωμα, έχοντας μια σφαίρα ανά κύλινδρο ανάρτησης. Αυτό επέτρεπε τον καθορισμό δύο καταστάσεων ευελιξίας και απόσβεσης της ανάρτησης: μια άνετη και μια σπορ. Οι αισθητήρες επέτρεπαν στην κεντρική μονάδα ελέγχου να επιλέξει ανάμεσα στις δύο λειτουργίες ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Και στις δύο περιπτώσεις, αυτή η τεχνολογία πρόσφερε σε οδηγούς και επιβάτες να ταξιδεύουν με μεγάλη άνεση, αλλά κυρίως με περισσότερη γαλήνη.

Άξιο αναφοράς, σε όσους θυμούνται, αλλά και στους νέους, η εκπληκτική επίδοση της Citroen Xantia σε δοκιμασία αποφυγής Ταράνδου το 1999, με την ταχύτητα εισόδου να μην έχει ξεπεραστεί ακόμα και από αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων (όχι μόνο οικογενειακά).