Τα αυτοκίνητα που κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) αποτελούν μία βιώσιμη εναλλακτική λύση για τη κάλυψη του κενού μεταξύ των «παραδοσιακών» και των ηλεκτρικών κινητήρων. Αντιπροσωπεύουν τη στρατηγική βάση για την αύξηση της φιλικότητας προς το περιβάλλον, ενώ αποτελούν και ελκυστική πρόταση αγοράς. Στα σημαντικά οφέλη μιας τέτοιας επιλογής περιλαμβάνεται και το ιδιαίτερα χαμηλό λειτουργικό κόστος ανά χιλιόμετρο, επειδή το φυσικό αέριο είναι πιο αποδοτικό από τα άλλα καύσιμα. Απαιτεί μικρότερη ποσότητα καυσίμου για την παραγωγή της ίδιας ενέργειας και επιπλέον το γέμισμα κοστίζει περίπου 15 ευρώ!
Πως λειτουργεί;
Ο ανεφοδιασμός με CNG είναι ίδιος όπως σε ένα βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Το στόμιο πλήρωσης είναι στην ίδια θέση και χρειάζεται τον ίδιο χρόνο για το γέμισμα. Και δεδομένου ότι ο ανεφοδιασμός γίνεται με φυσικό αέριο, δεν μυρίζει, ούτε στάζει τίποτα. Οι δεξαμενές βρίσκονται κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών, εκεί όπου συνήθως υπάρχει ο εφεδρικός τροχός και είναι κατασκευασμένες από χάλυβα υψηλής αντοχής με αντιδιαβρωτική επεξεργασία. Ένα σετ από ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες ασφαλείας σφραγίζουν το αέριο στο εσωτερικό και ανοίγουν μόνο όταν ανάβει η ανάφλεξη. Η κατάσταση τους πιστοποιείται κάθε 4 χρόνια και τα εξαρτήματα έχουν δοκιμαστεί κάτω από ακραίες συνθήκες. Οι δεξαμενές βρίσκονται σε πίεση 200 bars, αλλά αντέχουν περισσότερο από το διπλάσιο, ώστε η ασφάλεια να είναι απολύτως εγγυημένη.
Τα αυτοκίνητα CNG είναι εξοπλισμένα με τελευταίας τεχνολογίας κινητήρα εσωτερικής καύσης, που λειτουργεί με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή βενζίνη. Ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται πότε πραγματοποιείται η αλλαγή αυτή, καθώς η απόδοση του κινητήρα είναι ακριβώς η ίδια και με τους δύο τύπους καυσίμου. Ο κινητήρας διαθέτει πολλά ειδικά ενισχυμένα εξαρτήματα για την καύση του φυσικού αερίου. Συμμορφώνεται με τους πιο αυστηρούς κανονισμούς σχετικά με τις εκπομπές και η ετικέτα ECO της Γενικής Διεύθυνσης Κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο το αποδεικνύει.
Είναι ασφαλές;
Τα οχήματα CNG συμμορφώνονται με τα πιο αυστηρά πρότυπα του κλάδου. Κατά τη διάρκεια του σταδίου ανάπτυξης, υποβάλλονται σε μία σειρά αυστηρών δοκιμών, συμπεριλαμβανομένων δοκιμών σύγκρουσης προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι παραμένουν απόλυτα ασφαλή. Στην ακραία περίπτωση υψηλών θερμοκρασιών που προκαλούνται από πυρκαγιά, το αέριο μπορεί να απελευθερωθεί ελεγχόμενα χάρη στις θερμικές ασφάλειες που βρίσκονται σε κάθε δεξαμενή, αποτρέποντας έτσι τη δημιουργία υπερβολικής πίεσης. Το φυσικό αέριο αποθηκεύεται στις δεξαμενές σε περίπου πίεση 200 bar, αλλά εισάγεται στο κινητήρα με πίεση που δεν υπερβαίνει τα 10 bar. Ένας ρυθμιστής πίεσης δύο σταδίων που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα μειώνει την πίεση και διασφαλίζει τη βέλτιστη παροχή αερίου ενώ η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα παρακολουθεί συνεχώς αυτόν τον ηλεκτρονικό ρυθμιστή.
Κατά τα άλλα, τα αυτοκίνητα CNG είναι ακριβώς όπως τα υπόλοιπα. Σχεδιάζονται, κατασκευάζονται και πιστοποιούνται σύμφωνα με τα υψηλότερα ποιοτικά πρότυπα της βιομηχανίας, ωστόσο ο οδηγός δε θα αντιληφθεί ποτέ τις διαφορές στην οδήγηση και στη χρήση. Με απλά λόγια δεν υπάρχει απολύτως τίποτα ασυνήθιστο για ένα αυτοκίνητο που τροφοδοτείται με CNG και είναι εξίσου ασφαλές και αξιόπιστο με όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα.
Τα σημαντικότερα οφέλη του CNG σε σχέση με το diesel:
- Το CNG είναι πολύ φθηνότερο σε σχέση με άλλα είδη καυσίμου. Λόγω του χαμηλού κόστους του ανά κιλό, και επειδή δεν είναι πετρελαϊκό παράγωγο, δεν επηρεάζεται από τις απρόσμενες διακυμάνσεις στις τιμές του πετρελαίου.
- Το συμπιεσμένο φυσικό αέριο είναι πιο αποδοτικό καύσιμο, καθώς απαιτεί μικρότερη ποσότητα για την παραγωγή της ίδιας ενέργειας. Η ενέργεια που παράγεται από 1 kg CNG και είναι περίπου ισοδύναμη με 2 λίτρα LPG, 1.5 λίτρα diesel ή 1.3 λίτρα βενζίνης.
- Το φυσικό αέριο δε νοθεύεται, καθώς η παροχή στα πρατήρια γίνεται από το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.
- Οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο είναι σημαντικά πιο αθόρυβοι από τους κινητήρες diesel.
- Οι ρύποι που προκύπτουν από την καύση του CNG δεν έχουν σχεδόν καθόλου σωματίδια.
- Τα κοιτάσματα φυσικού αερίου είναι περισσότερα από αυτά του πετρελαίου.
- Κατά τον ανεφοδιασμό δεν υπάρχουν απώλειες εξάτμισης καυσίμου.