Άνοιξη και καραντίνα ήταν ένας συνδυασμός που προκάλεσε πονοκέφαλο σε αρκετούς κατόχους αυτοκινήτων και η αιτία ήταν… οι κουτσουλιές.
Οι κουτσουλιές από πουλιά θεωρούνται γούρι σε πολλές χώρες, ωστόσο οι επιπτώσεις τους στο χρώμα ενός αυτοκίνητου μπορεί να είναι σοβαρές. Γνωρίζοντας, λίγο πολύ, τις διαβρωτικές ιδιότητές τους, οι περισσότεροι σπεύδουν να τις απομακρύνουν άμεσα, πριν καταστρέψουν ανεπανόρθωτα το χρώμα του αυτοκινήτου τους.
Όμως, πριν από το στάδιο αυτό, η Ford έχει ήδη φροντίσει να αυξήσει το επίπεδο προστασίας των εξωτερικών χρωμάτων των οχημάτων της εφαρμόζοντας διάφορες διαδικασίες που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη χρήση εργαστηριακών περιττωμάτων, δοκιμές ελέγχου αντοχής και τεστ θερμικής καταπόνησης.
Ναι, τεχνητές κουτσουλιές!
Η Ford δημιουργεί συνθετικές κουτσουλιές στο εργαστήριο που είναι τόσο ρεαλιστικές ώστε να αντανακλούν με ακρίβεια τη διαφορετική διατροφή – και κατά συνέπεια τη διαφορετική οξύτητα των περιττωμάτων – των περισσοτέρων πτηνών στην Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, οι τεχνητές κουτσουλιές ψεκάζονται σε μεταλλικά στοιχεία (πάνελ) και, στη συνέχεια, κάποια δείγματα υποβάλλονται σε μία διαδικασία θερμικής καταπόνησης σε φούρνο στους 40° C, 50° C και 60° C. Η διαδικασία αυτή προσομοιώνει με τον καλύτερο τρόπο την πραγματική χρήση του οχήματος σε ακραία υψηλές θερμοκρασίες και δοκιμάζει την αντιδιαβρωτική προστασία της βαφής σε οριακές καταστάσεις.
Το «τεστ κουτσουλιών» είναι μία μόνο από τις δοκιμασίες που πρέπει να περάσουν οι βαμμένες επιφάνειες. Τα πάνελ ψεκάζονται επίσης με μίγμα φωσφορικού οξέος και απορρυπαντικού, καθώς και με συνθετική γύρη πριν το τεστ αντοχής, σε θερμοκρασίες 60° C και 80° C για 30 λεπτά μέσα σε φούρνο. Η δοκιμή αυτή διασφαλίζει την προστασία των επιφανειών από αερομεταφερόμενα σωματίδια όπως η γύρη και το κολλώδες ρετσίνι των δέντρων.
Καθαρισμός την άνοιξη
Η άνοιξη και το καλοκαίρι είναι εποχές ιδιαίτερα επικίνδυνες για το χρώμα του αυτοκινήτου, καθώς όχι μόνο κυκλοφορούν περισσότερα πουλιά, αλλά επιπλέον γιατί η βαφή μαλακώνει και διαστέλλεται κάτω από έντονη ηλιακή ακτινοβολία. Όταν ψύχεται, η βαφή συστέλλεται και τυχόν βρομιές, όπως οι κουτσουλιές, κολλάνε πάνω στην επιφάνεια. Εάν παραμείνουν στο όχημα, δίνουν την αίσθηση ότι χρειάζεται ειδική διαδικασία για να αφαιρεθούν.
Βελτιώνοντας τις χρωστικές ουσίες, τις ρητίνες και τα πρόσθετα από τα οποία αποτελείται το λαμπερό προστατευτικό στρώμα της βαφής, οι ειδικοί μπορούν να διασφαλίσουν ότι το χρώμα που χρησιμοποιεί η Ford στα αυτοκίνητά της έχει τη βέλτιστη σύνθεση για να αντέχει «επιθέσεις» από τέτοιους ρύπους, ανεξαρτήτως καιρού.
Η επιστήμη των περιττωμάτων πουλιών
Οι κουτσουλιές έχουν συχνά άσπρο και μαύρο χρώμα, όμως δεν είναι όλες περιττώματα. Το λευκό χρώμα υποδηλώνει το ουρικό οξύ και είναι το αντίστοιχο των ούρων των πουλιών, που σχηματίζεται στο ουροποιητικό σύστημα. Τα περιττώματα δημιουργούνται στο πεπτικό σύστημα και ενώ και τα δύο μπορεί να εκκρίνονται ταυτόχρονα, αυτό γίνεται με τέτοια ταχύτητα που δεν προλαβαίνουν να αναμιχθούν.
Καθαρισμός αυτοκινήτου από κουτσουλιές
Οι κουτσουλιές που μένουν πάνω σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο δεν είναι κάτι το επιθυμητό. Καλό είναι απλά να πλένουμε τακτικά το αυτοκίνητό μας με σφουγγάρι και χλιαρό νερό που περιέχει σαμπουάν με ουδέτερο pH και να αφαιρούμε αμέσως και προσεκτικά φαινομενικά αβλαβείς ουσίες από τη βαφή. Το κέρωμα των βαμμένων επιφανειών μία ή δύο φορές το χρόνο αυξάνει την αντοχή των νέων χρωμάτων σε «δριμείς επιθέσεις», διατηρώντας τη λάμψη τους σε βάθος χρόνου.