Η Opel είναι από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με την πλουσιότερη παράδοση στον κόσμο. Του χρόνου, η μάρκα θα γιορτάσει τα 120 χρόνια της στο χώρο της αυτοκίνησης. Ακολουθώντας τις συμβουλές των παιδιών της Carl, Wilhelm και Friedrich, η Sophie Opel αποφάσισε να ξεκινήσει την παραγωγή αυτοκινήτων το 1899. Τέσσερα χρόνια μετά το θάνατο του ιδρυτή της εταιρίας Adam Opel. Όταν ξεκίνησε η παραγωγή σε ένα γκαράζ στο Rüsselsheim am Main με 65 χειροποίητα Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann”, κανείς δεν περίμενε ότι σήμερα θα ξεπερνούσε τα 70 εκατομμύρια οχήματα.

1899 Opel System Lutzmann
1899 Opel System Lutzmann

Από την αρχή, η Opel ήταν υπέρμαχος της άποψης ότι το κόστος παραγωγής έπρεπε να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερο, κάνοντας τα αυτοκίνητα προσιτά σε ένα ευρύ κοινό. Για παράδειγμα, η Opel ήταν η πρώτη Γερμανική κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων που εισήγαγε το 1924 τη γραμμή συναρμολόγησης, μειώνοντας το κόστος παραγωγής. Αυτό βοήθησε το Opel 4/12 PS “Laubfrosch” και όλες τις μετέπειτα εκδόσεις του Opel 4 PS να γίνουν bestseller. Η Γερμανική εταιρία ήδη κατασκεύαζε τεχνολογικά προηγμένα οχήματα για το ευρύ κοινό με το Opel P4 και το Kadett (ήδη με αυτοφερόμενο αμάξωμα) τη δεκαετία του 1930. Προϊόντα γερμανικής μηχανολογίας και παραγωγής, προσιτά στο ευρύ κοινό. Η Opel έμεινε πιστή στο δόγμα της για τον εκδημοκρατισμό των τεχνολογιών και στην εξέλιξη ενός σπορ αυτοκινήτου: Ένα προσιτό ‘dream car’ κυκλοφόρησε το 1968 με τη μορφή του Opel GT.

1968 Opel GT
1968 Opel GT

Η μάρκα έδωσε ηχηρό παρών σε όλες τις κατηγορίες – μοντέλα όπως τα Opel Kadett, Rekord και Kapitän σηματοδότησαν την περίοδο της ανασυγκρότησης και του ‘οικονομικού θαύματος’. Ακολούθησαν μοντέλα που έγραψαν ιστορία με το στυλ τους, όπως τα Opel GT, Manta και Monza. Τις δεκαετίες του 1980 και 1990, τα Corsa, Astra και Zafira έγιναν bestsellers και σύμβολα της επανένωσης. Μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου στο Eisenach, η Opel έγινε πιο δημοφιλής από ποτέ. Η παραγωγή της πρώτης γενιάς Astra έφτασε τα 4,2 εκατομμύρια μεταξύ 1991 και 1998 – ρεκόρ στη γκάμα της Opel. Μέχρι σήμερα, η εταιρία βρίσκεται στην καρδιά της κοινωνίας και προσφέρει τεχνολογίες που συνήθως συναντάμε σε ακριβά, πολυτελή αυτοκίνητα. Καινοτόμες λύσεις όπως το σύστημα φωτισμού IntelliLux LED matrix στο συμπαγές Astra (Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016) και στη ναυαρχίδα Insignia, τα ενεργά, εργονομικά καθίσματα με πιστοποίηση AGR (διατίθενται σε πολλές σειρές μοντέλων) ή η εκτενής γκάμα συστημάτων υποστήριξης για περισσότερη ασφάλεια και άνεση (σε όλες τις σειρές μοντέλων) είναι τυπικά χαρακτηριστικά της Opel.

Από το Lutzmann στο Doktorwagen: Τα χρόνια της πρωτοπορίας

Η Opel προσχωρεί στο κλαμπ των πρωτοπόρων της αυτοκίνησης στα τέλη του 19ου αιώνα, πλαισιώνοντας τις Daimler, Benz και Peugeot, αγοράζοντας το εργοστάσιο αυτοκινήτων του Friedrich Lutzmann. Την άνοιξη του 1899, το πρώτο Opel patent motor car “System Lutzmann” κατασκευάζεται στο Rüsselsheim. Δύο χρόνια αργότερα, ένα τροποποιημένο Lutzmann κερδίζει στην ανάβαση Heidelberg-Königstuhl κατατροπώνοντας “16 άλλα οχήματα διάσημων Γερμανών κατασκευαστών”. Γενικά, η εξέλιξη στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ασύλληπτη. Ενώ τα πρώτα μοντέλα προέρχονταν απευθείας από άμαξες που έσερναν άλογα, η Opel δημιουργεί ένα υπερσύγχρονο μικρό αυτοκίνητο με ανταγωνιστική τιμή το 1909. Το 4/8 PS Opel Doktorwagen διαθέτει ήδη έναν 4κύλινδρο εν σειρά κινητήρα με την υπογραφή εξέλιξης και παραγωγής της Opel. Στις διαφημίσεις, η Opel υπόσχεται ότι είναι ιδανικό για “Γιατρούς, κτηνίατρους και δικηγόρους”. Οι τιμές για το Doktorwagen κυμαίνονται μεταξύ 4.000 και 5.000 Mark, ενώ πολλά άλλα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν το διάστημα αυτό κοστίζουν 20.000 Mark. Αυτό μεταμορφώνει το αυτοκίνητο από πολυπόθητο παιχνίδι για τους πλούσιους και διάσημους σε μία προσιτή λύση μετακίνησης για το ευρύ κοινό.

1909 Opel Doktorwagen
1909 Opel Doktorwagen

Από το Laubfrosch στο Kadett: Μαζική παραγωγή

Ο Friedrich – ο οποίος από τότε είχε προαχθεί σε αρχιμηχανικό – και ο αδερφός του Wilhelm εισάγουν τη γραμμή συναρμολόγησης στην παραγωγή Opel το 1924. Η Ford ήταν η πρώτη εταιρία που λανσάρισε αυτή την οικονομική μέθοδο στην Αμερική 1913. Η Opel ανέκαθεν παρακολουθούσε τις εξελίξεις σε άλλες χώρες. Ο Adam Opel είχε γοητευθεί από την ραπτομηχανή όταν ταξίδεψε στη Γαλλία και αργότερα, το System Darracq τόνωσε σημαντικά την παραγωγή αυτοκινήτων στο Rüsselsheim. Στη συνέχεια, οι αδελφοί Opel λανσάρουν το καινοτόμο 4/12 PS “Laubfrosch”. Το διθέσιο με τελική ταχύτητα 60 km/h διατίθεται στην τιμή των 3.900 Goldmark χάρη στην παραγωγή σε γραμμή συναρμολόγησης. Αργότερα, το “αυτοκίνητο για όλους” διατίθεται αντί 1.930 Reichsmark. Τα επόμενα χρόνια, μία ολόκληρη οικογένεια αυτοκινήτων δημιουργείται βασισμένη στην τεχνολογία του Laubfrosch. Συνολικά, 119.484 οχήματα Opel 4 PS κατασκευάζονται μέχρι το 1931.

1936 Opel Kadett
1936 Opel Kadett

Ό,τι ήταν αυτά τα επαναστατικά αυτοκίνητα για τη δεκαετία του 1920, είναι το Kadett για τη δεκαετία του 1930. Η εξέλιξη στο χώρο του αυτοκινήτου κάνει άλματα. Το Kadett αντικαθιστά το επιτυχημένο Opel P4 και γιορτάζει το ντεμπούτο του με ένα αυτοφερόμενο, ατσάλινο αμάξωμα, ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, 4κύλινδρο, τετράχρονο κινητήρα και υδραυλικά φρένα (ταμπούρα). Οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές του άμεσου ανταγωνισμού. Το 1938, το “απλό” Opel Kadett διατίθεται στην τιμή των 1.795 Mark.

Το όνομα Kadett ξαναζωντανεύει το 1962 και η Opel ανεβάζει ακόμα ψηλότερα τον πήχη με το Kadett A. Ενώ πολλοί ανταγωνιστές εξακολουθούν να χρησιμοποιούν δίχρονο ή αερόψυκτο, πίσω τοποθετημένο κινητήρα, τα νέα μοντέλα εντυπωσιάζουν με την άνεση ενός υδρόψυκτου, 4κύλινδρου κινητήρα, ενός αθόρυβου κιβωτίου 4 σχέσεων και τύπους αμαξώματος από coupé έως Caravan.

Από το Olympia Rekord στα μοντέλα “KAD”: Η ευημερία αυξάνεται

Το πρώτο νέο Opel της μεταπολεμικής περιόδου είναι το Olympia Rekord και σηματοδοτεί μία νέα εποχή με αμάξωμα τύπου ponton και χρωμιωμένο ‘στόμα καρχαρία’. Η σχεδίαση είναι εμπνευσμένη από μεγάλες, Αμερικάνικες λιμουζίνες – και είναι τέλεια για το οικονομικό θαύμα που μόλις ξεκινά. Όσοι είναι επιτυχημένοι θέλουν να το προβάλλουν. Παράλληλα ένας νέος τύπος οχήματος κάνει το ντεμπούτο του με τη μορφή του Olympia Rekord Caravan – ένα lifestyle station wagon για όλη την οικογένεια.

Το νέο Opel Kapitän φτάνει το 1954, το Opel Rekord P2 λανσάρεται το 1960 και το Rekord A ακολουθεί το 1963 με δισκόφρενα και αμέσως μετά με 6 κυλίνδρους. Ανεξάρτητα αν είναι coupé, station ή sedan – το μεσαίο Rekord γίνεται συνώνυμο της νέας μεσαίας τάξης στη νέα Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας. Η Opel παράγει 882.433 Rekord A μέχρι το 1965. Αυτή η επιτυχία ανοίγει την πόρτα για το “μεγάλο τρίδυμο” και το 1964 τα μοντέλα “KAD” – Kapitän, Admiral και Diplomat – πλαισιώνουν την πολυτελή κατηγορία. Η δεύτερη γενιά των KAD μπορεί να αυξήσει σημαντικά το επίπεδο οδηγικής άνεσης χάρη στον θρυλικό πίσω άξονα de Dion. Η Opel εισάγει την κολώνα τιμονιού ασφαλείας με το Rekord C το 1968. Καινοτομίες βοηθούν στην αντιμετώπιση της αυξανόμενης κυκλοφορίας.

1953 Opel Olympia Rekord
1953 Opel Olympia Rekord

Από το Opel GT στο Calibra: Νέος ορισμός του σπορ στυλ

Η Opel γίνεται ο πρώτος Ευρωπαίος κατασκευαστής που ανοίγει ένα γνήσιο, σύγχρονο στούντιο σχεδίασης τον Ιούνιο του 1964. Και μόλις ένα χρόνο αργότερα, το πρώτο πρωτότυπο αυτοκίνητο από Ευρωπαίο κατασκευαστή, το Experimental GT, γιορτάζει το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης 1965. Μετά από 36 μήνες, το Opel GT μαζικής παραγωγής διατίθεται από τους διανομείς της Opel και σηματοδοτεί τη γέννηση ενός θρυλικού, σπορ αυτοκινήτου. Το εμβληματικό μοντέλο είναι προσιτό σε ένα ευρύ κοινό χάρη στην τεχνολογία μαζικής παραγωγής και γίνεται η επόμενη μεγάλη επιτυχία από το Rüsselsheim. Η εταιρία παραμένει πιστή στη φιλοσοφία της και τα επόμενα χρόνια. Το Manta μοιράζεται την τεχνολογία του με το Ascona όταν λανσάρεται το 1970, ενώ το Calibra “δανείζεται” την τεχνολογία του Vectra από το 1989. Η κορυφαία έκδοση του παγκόσμιου πρωταθλητή αεροδυναμικής (Cd: 0.26), το Calibra Turbo 4×4 αποδίδει 204 hp και προσφέρει οδηγικές επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου διπλάσιες σε σχέση με την τιμή του.

1972 Opel Ascona A
1972 Opel Ascona

Από το Corsa στο Ampera: Δημιουργοί νέων τάσεων

Το 1982, η Opel έκανε τεράστια εντύπωση με ένα μικρό αυτοκίνητο. Η γκάμα της εταιρίας ολοκληρώθηκε με το Corsa A να τοποθετείται πριν το Kadett. Το Corsa ήταν πρότυπο αξιοποίησης ενός μικρού χώρου, χωρίς θυσίες στην οδηγική απόλαυσή ή την τιμή. Η κάθε γενιά του Corsa (A – E) συνέχισε να υπηρετεί το δόγμα της Opel, για τον εκδημοκρατισμό της προσωπικής μετακίνησης. Μέχρι σήμερα, έχουν ταξινομηθεί σχεδόν 14 εκατομμύρια Corsa. Και του χρόνου, η επόμενη γενιά θα προσθέσει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία – με μία πλήρως ηλεκτρική έκδοση του Corsa.

1988 Opel Corsa GSi
1988 Opel Corsa GSi

Όπως ακριβώς το Corsa διαμόρφωσε τη μικρή κατηγορία, έτσι και το Zafira το 1999 ήταν ο ιδρυτής της κατηγορίας των συμπαγών πολυμορφικών με χώρο για επτά άτομα. Η τρίτη σειρά καθισμάτων που εξαφανίζεται πλήρως κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών υποδηλώνει σχεδιαστική ευφυία. Οι ιδιοκτήτες μοντέλων του ανταγωνισμού πρέπει να μπαίνουν στον κόπο να αφαιρούν τα πρόσθετα βαριά καθίσματα, όταν απαιτείται πρόσθετος χώρος αποσκευών. Επτά άτομα ταξιδεύουν άνετα στο Zafira μήκους 4.32 m. Εναλλακτικά, το συμπαγές πολυμορφικό μπορεί να μεταμορφώνεται σε όχημα μεταφορών μέσα σε δευτερόλεπτα, με την αναδίπλωση των καθισμάτων και τη δημιουργία μας επιφάνειας φόρτωσης 1,56 x 1,15 m με συνολική χωρητικότητα 1.700 L. Το τρέχον Zafira είναι επίσης πρωταθλητής ευελιξίας αφού μπορεί να λειτουργεί σαν όχημα μεταφορών και σαν σαλόνι πάνω σε τροχούς, χάρη στο σύστημα καθισμάτων Flex7 Plus.

Ένα ακόμα καινοτόμο μοντέλο ακολουθεί τα βήματα των Corsa και Zafira, έχοντας γιορτάσει την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2009: Το Opel Ampera έρχεται να επαναπροσδιορίσει την ηλεκτροκίνηση. Το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2012» κινείται ηλεκτρικά και έχει δική του πηγή ενέργειας με σύστημα επέκτασης αυτονομίας (range extender). Αυτό καταργεί την εξάρτηση του Ampera από τους σταθμούς φόρτισης, χαρίζοντάς του την ελευθερία κινήσεων ενός συμβατικού, επιβατικού αυτοκινήτου. Η Opel παρουσιάζει την επόμενη γενιά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού 2016. Το Ampera-e έχει πλήρως ηλεκτρική αυτονομία NEDC 520 km, χάρη στην προηγμένη μπαταρία ιόντων λιθίου 60 kWh. Και ο ηλεκτροκινητήρας 150 kW/204 hp του χαρίζει επιτάχυνση σπορ αυτοκινήτου. Το επόμενο, ηλεκτρικό αυτοκίνητο από το Rüsselsheim θα ακολουθήσει του χρόνου, προάγοντας την ηλεκτροκίνηση με το Corsa-e.

Από το Astra στο Insignia: Επαναπροσδιορισμός της απόδοσης

Η Opel ανακαλύπτει τα πλεονεκτήματα μείωσης βάρους με το λανσάρισμα της τρέχουσας γενιάς Astra το 2015. Το συμπαγές όχημα ζυγίζει μέχρι 200 kg λιγότερο από τον προκάτοχο του. Η γκάμα κινητήρων ακολουθεί τη στρατηγική downsizing: με μικρότερο κυβισμό και υπερσυμπίεση, χαμηλότερη κατανάλωση και υψηλότερη απόδοση. Για πρώτη φορά, το Astra διατίθεται με ένα πολύ αποδοτικό, τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού και επαναστατικό σύστημα φωτισμού IntelliLux LED matrix. Το καινοτόμο σύστημα κάνει τη νύχτα μέρα, χωρίς να προβληματίζει τους άλλους οδηγούς – μοναδικό χαρακτηριστικό στη συμπαγή κατηγορία! Το Astra πείθει πελάτες και ειδικούς και ψηφίζεται “Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016”.

Το Insignia A είναι το πρώτο Opel που μπορεί να αναγνωρίζει σήματα οδικής κυκλοφορίας το 2008 και προσφέρει το ευφυές σύστημα φωτισμού AFL+. Όπως το Astra, η δεύτερη γενιά της ναυαρχίδας της Opel έχει βελτιωθεί με γνώμονα την απόδοση. Η νέα γενιά του Insignia είναι ελαφρύτερη, πιο οικονομική και ταυτόχρονα πολύ πιο ευρύχωρη. Αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό των Insignia GSi, Country Tourer, Grand Sport και Sports Tourer είναι το προσαρμοζόμενο σύστημα τετρακίνησης με torque vectoring που μπορεί να επιταχύνει τους πίσω τροχούς μεμονωμένα σε κλάσματα δευτερολέπτου, ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες. Το Opel Insignia είναι το πρώτο όχημα μαζικής παραγωγής που προσφέρει αυτή την τεχνολογία στη μεσαία κατηγορία.

1991 Opel Astra
1991 Opel Astra

Από το Mokka στο Grandland X: Το φαινόμενο SUV

Τα SUV είναι «η τελευταία λέξη της μόδας» στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Οι πελάτες θέλουν να κάθονται λίγο ψηλότερα, να έχουν καλύτερη ορατότητα και να απολαμβάνουν τη μαγεία των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων και τη χαρά της περιπέτειας. Η Opel αναγνώρισε αυτή την τάση από τα πρώτα στάδια και έφερε μία μοναδική πρόταση στην κατηγορία B. Το μοντέρνο, μικρό SUV Mokka διατίθεται και με τετρακίνηση, ενώ από την πρώτη στιγμή η δημοτικότητά του εκτοξεύεται στα ύψη. Το 2017, δύο νέα, μεγαλύτερα μοντέλα, τα Crossland X και Grandland X πλαισιώνουν το δημοφιλές SUV της Opel. Όλα τα μέλη της X-Family διατίθενται με ενεργά καθίσματα πιστοποιημένα από το AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). Τα εργονομικά και άνετα καθίσματα αποτελούν τμήμα του DNA της Opel εδώ και αρκετό καιρό – πριν από 120 χρόνια, το Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann” διέθετε ήδη δερμάτινη ταπετσαρία.

Opel Grandland X
Opel Grandland X