Τα αυτοκίνητα που προέκυψαν από τη διαδικασία homologation για τους αγώνες ράλλυ είναι αυτά που ακόμη και σήμερα μιλούν απευθείας στην καρδιά ενός petrolhead. Είναι σπάνια, τρελά με όλη τη σημασία της έννοιας και είναι τόσο-όσο νόμιμα ώστε να κυκλοφορούν σε δημόσιους δρόμους. Γι αυτό και το Peugeot 205 T16 (Turbo 16) του 1984 ανήκει χωρίς αμφιβολία στο γκαράζ των ονείρων μας.
Το T16 προέκυψε εξαιτίας των κανόνων της FIA για το περιβόητο και θρυλικό Group B. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η FIA ανανέωσε τις κατηγορίες των αγωνιστικών αυτοκινήτων. Οι ομάδες N, A, B και C αντικατέστησαν τις πλέον ξεπερασμένες ομάδες 1-6. Και ενώ οι ομάδες N και A, όσον αφορά στους αγώνες, επικεντρώνονταν περισσότερο στα αυτοκίνητα παραγωγής, το Group Β ήταν ακριβώς το αντίθετο.
Τα περιβόητα Group B Homologation
Για να πληρούνται οι κανονισμοί του Group B, ένας κατασκευαστής που συμμετείχε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλλυ με ένα αγωνιστικό, έπρεπε να παράγει τουλάχιστον 200 αντίστοιχα αυτοκίνητα δρόμου, σε διάστημα 12 μηνών. Επιπλέον, οι κανόνες επέτρεπαν πρόσθετα 20 αυτοκίνητα εξέλιξης κάθε χρόνο. Τα λεγόμενα evolution. Γι αυτά τα αυτοκίνητα εξέλιξης, επιτρεπόταν τροποποιήσεις όπως η αύξηση του κυβισμού στον κινητήρα και η βελτίωση του αεροδυναμικού πακέτου.
Αγωνιστικά χωρίς περιορισμούς. Ουσιαστικούς τουλάχιστον…
Πέρα από τον μικρό όγκο των απαιτούμενων αυτοκινήτων “παραγωγής”, οι κανονισμοί του Group B ήταν πολύ χαλαροί, όσον αφορά στο σχεδιασμό και στην τεχνολογία. Σχεδόν τίποτα δεν ήταν εκτός ορίων. Ουσιαστικά όλα τα αυτοκίνητα ράλλυ στην εποχή του Group B έγιναν σύμφωνα με έναν πίνακα προδιαγραφών της FIA, γνωστό και ως “Παράρτημα J”. Καθώς το μέγεθος του κινητήρα ανέβαινε, αυξανόταν και η ελάχιστη απαίτηση του βάρους. Επιπλέον, υπήρχε ένας πίνακας που καθόριζε έναν τύπο πλάτους των τροχών εμπρός και πίσω. Αυτοί ήταν οι κανόνες! Από εκεί και πέρα, οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε υλικό ήθελαν και να κάνουν τους κινητήρες τους όσο δυνατούς θέλουν! Ωστόσο, σε αντίθεση με την έκδοση των αγωνιστικών αυτοκινήτων, οι εκδόσεις δρόμου ήταν αισθητά πιο… ταπεινές.
Το Peugeot 205 T16 του Group B στο δρόμο
Σε αντίθεση λοιπόν με το rally-ready αδελφάκι του, το 205 T16 για το δρόμο απέδιδε 197hp αντί για 350hp. Ωστόσο, στο T16 δρόμου ο turbo 1,8 λίτρων κινητήρας παρέμενε τοποθετημένος στο κέντρο. Επίσης το αυτοκίνητο έχει σύστημα AWD και το ατσάλινο σωληνωτό σασί της αγωνιστικής έκδοσης. Κι αυτό είναι που κάνει το T16 ακόμη πιο ξεχωριστό και εντυπωσιακό από το ήδη hot hatch 205 GTI.
Λόγω του κεντρικά τοποθετημένου κινητήρα, ολόκληρη η μεσαία περιοχή αυτοκινήτου, καθώς και τα πίσω καθίσματα, αποτελούν το χώρο του κινητήρα. Από τις μεσαίες κολόνες και πίσω είναι όλο αυτό που λέμε σε άλλες περιπτώσεις “κάτω από το καπό”. Γεγονός που αυτομάτως καθιστά το 205 T16 ως διθέσιο αυτοκίνητο, χωρίς πολλές επιλογές για εξορμήσεις του Σαββατοκύριακου. Το σύστημα μετάδοσης κίνησης και η έλλειψη χώρου είναι και τα τελευταία κοινά στοιχεία όμως με την αγωνιστική εκδοχή του μοντέλου. Ωστόσο, με τα πολύ φαρδιά φτερά, τους αεραγωγούς για την ψύξη του κινητήρα και το “επιθετικό” εμπρός καπό, δύσκολα το περνούσε κανείς για ένα απλό GTI.
Αυτοκίνητα σαν και αυτό πλέον τα βρίσκει κανείς μόνο μέσα από δημοπρασίες. Είναι ελάχιστα κομμάτια σε όλο τον κόσμο και δύσκολα θα πουληθούν σε τιμές κάτω των 170.000 ευρώ. Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου μπορούν να φτάσουν στις 240.000 ευρώ! Όταν όμως έχεις ζήσει έστω και για λίγο τη μαγεία του Group B στα ράλλυ, ένα τέτοιο αυτοκίνητο έχει άλλη αξία στα μάτια αυτών που τα αναζητούν.