Το φαινόμενο της μαζικής εξόδου εκδρομέων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Στις περιπτώσεις αυτές συμβαίνουν τα λεγόμενα μποτιλιαρίσματα “φαντάσματα”, ξαφνικά και από το πουθενά. Αυτά τα δυσάρεστα μποτιλιαρίσματα συχνά προκαλούνται από ανθρώπινους παράγοντες. Όπως οδηγοί που κάνουν σφήνες χωρίς φλας, οδηγούν αφηρημένα, υιοθετούν κακές οδηγικές συνήθειες, υστερούν σε ταχύτητα αντίδρασης, ή φρενάρουν χωρίς λόγο. Όταν ένας οδηγός φρενάρει, μπορεί να προκαλέσει μία αλυσιδωτή αντίδραση καθώς και οι άλλοι οδηγοί επιβραδύνουν. Το αποτέλεσμα είναι προοδευτικά να σταματά η ροή της κυκλοφορίας.
Η Ford και οι ερευνητές του Vanderbilt University, ενός ιδιωτικού ερευνητικού πανεπιστημιακού ιδρύματος στο Tennessee, ΗΠΑ, έχουν αποδείξει ότι τέτοιες καθυστερήσεις θα μπορούσαν να ελαχιστοποιηθούν με την ευρεία χρήση της τεχνολογίας που ήδη προσφέρεται σε μοντέλα Ford, αλλά και μοντέλα άλλων κατασκευαστών. Η τεχνολογία Adaptive Cruise Control (ACC) μπορεί αυτόματα να επιβραδύνει και να επιταχύνει το αυτοκίνητο, ώστε να εναρμονιστεί με την ταχύτητα του προπορευόμενοι οχήματος, χωρίς προσπάθεια ή διάσπαση της προσοχής του οδηγού.
Δοκιμή με και χωρίς ACC
Σε μία κλειστή πίστα δοκιμών της Ford, 36 οδηγοί προσομοίωσαν τη συνήθη κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο χρησιμοποιώντας τεχνολογία ACC. Στη συνέχεια, οδήγησαν την ίδια διαδρομή, αλλά χωρίς την τεχνολογία ACC. Κάτι που σημαίνει ότι έπρεπε οι ίδιοι να φρενάρουν και να επιταχύνουν το όχημα. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Οχήματα με ενεργοποιημένο το ACC μείωσαν τις επιπτώσεις του φρεναρίσματος περισσότερο σε σχέση με εκείνα που δεν το είχαν ενεργοποιήσει. Ακόμα και με χρήση του ACC από το ένα στα τρία οχήματα, η δοκιμή εμφάνισε παρόμοια οφέλη για τη ροή της κυκλοφορίας.
Συμπέρασμα
Ένα προηγούμενο ερευνητικό συνεργατικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση από την Ε.Ε., υπό τη διεύθυνση του Κέντρου Έρευνας & Καινοτομίας της Ford στο Άαχεν, της Γερμανίας, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οχήματα εξοπλισμένα με ACC και τεχνολογία Forward Collision Warning μπορεί να αποτρέψει ή να μετριάσει τις επιπτώσεις σε περισσότερα από το 5% των τροχαίων οχημάτων που επιφέρουν τραυματισμούς, να γλιτώνει για τους οδηγούς πάνω από 3 εκατομμύρια ώρες εγκλωβισμού στην κυκλοφορία, αλλά και να μειώσει την κατανάλωση από τα επιβατικά οχήματα κατά 3%.