5 κοινά λάθη κατά την οδήγηση στο χιόνι

Στην Ελλάδα το χιόνι δεν αποτελεί μέρος της καθημερινής μας ζωής τώρα το χειμώνα. Ωστόσο, καλό είναι να έχουμε κατά νου μερικά πολύ απλά πράγματα που θα κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη και πιο ασφαλή.

1. Δεν προετοιμαζόμαστε σωστά

Οι Έλληνες είναι γεγονός ότι είμαστε αυτό που λέμε “της τελευταίας στιγμής” και γι αυτό θα πρέπει να έχουμε το αυτοκίνητο -και τους εαυτούς μας- έτοιμους για το ενδεχόμενο μιας χιονόπτωσης. Άλλωστε χειμώνας είναι, καλό είναι να μπούμε στο κλίμα. Έτσι λοιπόν θα πρέπει να έχουμε προνοήσει ώστε τα ελαστικά στο αυτοκίνητο μας να μην είναι φαγωμένα ή να έχουμε προμηθευτεί τις λεγόμενες αλυσίδες χιονιού. Γιατί την τελευταία στιγμή θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να πάμε και να αγοράσουμε αλυσίδες, δεδομένου ότι χιονίζει και μας πιάνει κυριολεκτικά στον ύπνο. Αλλά και είναι πιθανό και άλλοι οδηγοί να είναι στην ίδια κατάσταση με εμάς.

Έτσι η εύρεση αλυσίδων ίσως είναι το ίδιο δύσκολο με την εύρεση εξωγήινης ζωής σε άλλο πλανήτη. Πολύ πιθανόν να υπάρχει, αλλά θα μας κοστίσει χρόνο και χρήμα για να την ανακαλύψουμε! Τέλος καλό θα είναι να έχουμε αντιψυκτικό στο πλυστικό υγρό και μια ξύστρα πάγου για να καθαρίσουμε τα τζάμια μας εύκολα και γρήγορα.

2. Οδηγούμε κοντά στα υπόλοιπα αυτοκίνητα

Ένα πολύ κοινό λάθος είναι να πηγαίνουμε πολύ κοντά στα υπόλοιπα αυτοκίνητα, γιατί πολύ απλά είμαστε άμαθοι στο χιόνι. Αυτό είναι το ίδιο ανόητο και επικίνδυνο με το να μην τηρούμε αποστάσεις ασφαλείας στις πολύ υψηλές ταχύτητες. Στο χιόνι όσο γρήγορα και να αντιδράσουμε, το αυτοκίνητο δεν είναι σε θέση να ακολουθήσει τις εντολές μας όπως στο στεγνό. Το φρενάρισμα ακόμη και το στρίψιμο απαιτούν πολύ χώρο, οπότε καλό θα είναι να έχουμε άφθονο. Έτσι λοιπόν έχουμε κατά νου ότι οι νορμάλ αποστάσεις ασφαλείας θα πρέπει να είναι τουλάχιστον διπλάσιες με το χιόνι, αν όχι τριπλάσιες, παρέχοντας μας μια ελάχιστη απόσταση φρεναρίσματος της τάξεως των 6 δευτερολέπτων!

Για να το δούμε λίγο πρακτικά, για κάθε 15 km/h ταχύτητας που αναπτύσσουμε θα πρέπει να έχουμε απόσταση τουλάχιστον 4 αυτοκινήτων σε μήκος. Δηλαδή στα 45 km/h θα πρέπει να έχουμε κενό 12 αυτοκινήτων από τον μπροστινό μας. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά για φανάρια, σήματα STOP, ακόμη και ανοιχτές καμπές στη διαδρομή μας, υπολογίζοντας το χώρο και το χρόνο που απαιτεί η κάθε μας ενέργεια.

3. Φοράμε τις αλυσίδες με την πρώτη νιφάδα χιονιού

Αυτό που κάνουν οι αλυσίδες χιονιού σε ένα όχημα είναι να προσφέρουν πρόσφυση όταν πατάνε επάνω στο μαλακό χιόνι. Συνεπώς και θα πρέπει να τις τοποθετούμε (στους κινητήριους τροχούς) μόνο όταν ο δρόμος μπροστά μας είναι καλυμμένος με χιόνι. Όχι σε βρεγμένο δρόμο, όχι σε στεγνό. Γιατί εκτός του ότι θα καταστρέψουμε τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας, δε θα έχουμε κανένα απολύτως όφελος σε πρόσφυση και θα ακουγόμαστε σαν τα άρματα με τις ερπύστριες που περνούν στη στρατιωτική παρέλαση.

4. Τρέχουμε και οδηγούμε όπως κάθε μέρα

Το ότι έχουμε τοποθετήσαμε αλυσίδες χιονιού στο αυτοκίνητό μας δε σημαίνει αυτομάτως και ότι δε μπορούμε να βγούμε από το δρόμο. Οι αλυσίδες αποτελούν μόνο ένα μικρό βοήθημα πρόσφυσης. Αν δεν προσέχουμε και αναπτύσσουμε υπερβολικές ταχύτητες -σε ένα δρόμο καλυμμένο με χιόνι ακόμη και τα 50 km/h μπορούν να θεωρηθούν υπερβολική ταχύτητα- είναι πολύ πιθανό να καταλήξουμε στο χαντάκι. Και δε θα είναι ευχάριστο!

Επίσης δεν πατάμε δυνατά ή απότομα το φρένο και αντίστοιχα δεν κάνουμε απότομες κινήσεις στο τιμόνι. Έτσι “σπάει” η λεπτή ισορροπία της πρόσφυσης που πασχίζουν να διατηρήσουν τα ελαστικά ή οι αλυσίδες. Ένα απότομο φρενάρισμα ή μια απότομη τιμονιά, στο χιόνι μπορεί να μεταφραστεί σαν καθόλου φρενάρισμαή καθόλου τιμονιά. Έτσι απλά…

5. Έχουμε “τζίπ” άρα είμαστε ανίκητοι!

Πολλοί είναι αυτοί που οδηγώντας ένα SUV, νομίζουν πως δε χρειάζονται αλυσίδες και μπορούν να οδηγήσουν στο χιόνι σα να μη συμβαίνει τίποτε. Σήμερα η πλειοψηφία των SUV και Crossover μοντέλων είναι με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς. Συνεπώς και έχουν τις ίδιες ακριβώς ικανότητες στο χιόνι με ένα οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο. Ακόμη όμως και στα τετρακίνητα μοντέλα της αγοράς, οι αλυσίδες είναι απαραίτητες όταν ο δρόμος εμπρός είναι χιονισμένος.

Σαφώς και η τετρακίνηση είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα απέναντι σε ένα συμβατικό δικίνητο όχημα και θα βοηθήσει στο να ξεκολλήσουμε ή να βγάλουμε μια ανηφόρα. Ας σκεφτούμε όμως ότι κάποια στιγμή θα πρέπει και να φρενάρουμε, οπότε και η σούπερ-τετρακίνησή μας δε θα κάνει καμία απολύτως διαφορά! Το βιβλίο του κατασκευαστή στα τετρακίνητα αυτοκίνητα αναφέρει που θα πρέπει να μπαίνουν οι αντιολισθητικές αλυσίδες, αν και το ιδανικότερο σενάριο είναι τα ελαστικά παντός καιρού ή ακόμη καλύτερα τα χιονολάστιχα.