Οι άγιες μέρες του Πάσχα πλησιάζουν και μαζί τους η καθιερωμένη πασχαλινή έξοδος προς κάθε κατεύθυνση, κυρίως προς την επαρχία. Είναι μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για να ξεφύγουμε από το άγχος της καθημερινότητας, που θα συνοδεύεται και με τα παραδοσιακά πασχαλινά εδέσματα. Και όπως είναι φυσικό τέτοιες ημέρες οι δρόμοι θα γεμίσουν αυτοκίνητα…
Εκδρομή όμως σημαίνει ταξίδι και αυτό απαιτεί προετοιμασία.
Μαζί με τη φροντίδα της βαλίτσας μας, καλό είναι να έχουμε προετοιμάσει και το αυτοκίνητό μας για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις μας, χωρίς πρόβλημα. Καλό είναι να επισκεφθούμε το συνεργείο που φροντίζει το αυτοκίνητό μας και να ζητήσουμε να γίνει σ’ αυτό ένας λεπτομερής έλεγχος. Ελέγχουμε τη στάθμη λαδιού, το σύστημα ψύξης του κινητήρα, καθώς και τη μπαταρία του αυτοκινήτου μας. Απαραίτητος είναι και ο έλεγχος των φώτων, προτιμότερο από από έναν ειδικό τεχνικό. Αν χρειαστεί ρυθμίζουμε τη δέσμη τους, για να έχουμε καλή ορατότητα τη νύκτα. Όσα αυτοκίνητα διαθέτουν και προβολείς ομίχλης, ας γίνει και σ’ αυτούς ένας έλεγχος. Το ίδιο και στα πίσω φώτα, αλλά και στα φώτα stop.
Στη συνέχεια ελέγχουμε τους υαλοκαθαριστήρες αν λειτουργούν και αν τα μάκτρα τους είναι σε καλή κατάσταση για να καθαρίζουν το παρμπρίζ. Επίσης οι πιστιλίθρες θα πρέπει να πετούν νερό στη σωστή κατεύθυνση. Έλεγχο χρειάζονται και τα ελαστικά! Ελέγχουμε σχολαστικά μήπως υπάρχουν φθορές και βεβαίως την πίεση του αέρα σ’ αυτά.
Ακόμη, ένα ζευγάρι γάντια εργασίας και ένας φακός πρέπει να βρίσκονται μόνιμα στο αυτοκίνητο, μαζί με το φαρμακείο, τον πυροσβεστήρα, το τρίγωνο και το γιλέκο ασφαλείας.
Όταν έρθει η στιγμή για να ξεκινήσει το ταξίδι, ο οδηγός πριν βάλει μπροστά τον κινητήρα, να βεβαιωθεί ότι όλοι οι επιβάτες φορούν τη ζώνη ασφαλείας και αν υπάρχουν μικρά παιδιά, να κάθονται στο πίσω κάθισμα. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού η προσοχή του οδηγού πρέπει να είναι τεταμένη και να μην επηρεάζεται από τις συζητήσεις των άλλων. Ο οδηγός πρέπει να εμπνέει αίσθημα ασφάλειας στους συνεπιβάτες του, δείχνοντας υπευθυνότητα και σύνεση. Και μέσα στα οδηγικά του καθήκοντα είναι η αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ, καθώς και το πολύ φαγητό.
Ωστόσο, η πιο σοβαρή ενέργεια στην οδήγηση, αλλά και η κυριότερη αιτία πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων, είναι το προσπέρασμα άλλου οχήματος. Μια διαδικασία που απαιτεί καλή ανάγνωση του δρόμου, σωστή εκτίμηση της κυκλοφορίας, γρήγορα αντανακλαστικά και βεβαίως ικανό αυτοκίνητο.
Ποιες είναι λοιπόν οι ενέργειες που πρέπει να κάνει ένας οδηγός για να προσπεράσει ένα άλλο όχημα με ασφάλεια, χωρίς να κινδυνέψει ο ίδιος, αλλά ούτε και οι άλλοι που κινούνται στον ίδιο δρόμο;
Κατ’ αρχήν επιλέγουμε ένα σημείο του δρόμου όπου επιτρέπεται το προσπέρασμα και δείχνουμε την πρόθεσή μας στον οδηγό του προπορευόμενου οχήματος. Αυτό μπορεί να γίνει ανάβοντας το φλας και την τοποθέτηση του αυτοκινήτου μας λίγο πιο αριστερά από το προπορευόμενο όχημα, αλλά σε απόσταση ασφαλείας, για να μας δει ο οδηγός του. Όσο πιο έγκαιρα μας αντιληφθεί τόσο καλύτερα θα κάνουμε την προσπέραση.
Στη συνέχεια ελέγχουμε το απέναντι ρεύμα κυκλοφορίας μήπως έρχεται κάποιο άλλο όχημα, καθώς και τον δρόμο μπροστά από το προπορευόμενο αυτοκίνητο που θέλουμε να προσπεράσουμε.
Η διαδικασία του προσπεράσματος πρέπει να είναι γρήγορη. Ανάβουμε το αριστερό φλας, κατεβάζουμε μια σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων, κοιτάζουμε για μια ακόμη φορά από τους καθρέπτες, επιταχύνουμε βγαίνοντας ελαφρώς αριστερά και προσπερνάμε. Αμέσως μετά επανερχόμαστε, με αναμμένο το δεξί φλας, στη νέα μας θέση, αφήνοντας παράλληλα μια απόσταση ασφαλείας από το αυτοκίνητο που προσπεράσαμε. Ο οδηγός του αυτοκινήτου που προσπερνάμε, έχει υποχρέωση να μας διευκολύνει, ανοίγοντας το δρόμο μπροστά μας. Κάθε προσπάθεια επιτάχυνσης απ’ αυτόν την ώρα που εμείς βρισκόμαστε στη διαδικασία της προσπέρασης, αποτελεί παράβαση του Κ.Ο.Κ.
Και μην ξεχνάτε ότι πηγαίνετε εκδρομή και στην εκδρομή τα πέντε λεπτά νωρίτερα ή αργότερα δεν έχουν απολύτως κανένα νόημα.