Γιατί οι εταιρίες χρησιμοποιούν καμουφλάζ και πως λειτουργεί αυτό;

Πως δοκιμάζουν οι εταιρίες τα μελλοντικά τους αυτοκίνητα, χωρίς να διαρρέουν οι σχεδιαστικές τους λεπτομέρειες; Μα φυσικά με το γνωστό καμουφλάζ, το οποίο αποτρέπει τους φακούς των παπαράτσι να “συλλάβουν” με σαφήνεια τα χαρακτηριστικά των πρωτοτύπων.

Πως κρύβεις ένα αυτοκίνητο σε κοινή θέα; Μα φυσικά με καμουφλάζ.

Με το καμουφλάζ, το γενικότερο σουλούπι του αυτοκινήτου θα είναι και πάλι ορατό, ωστόσο κρύβει αποτελεσματικά το βασικό τρισδιάστατο σχήμα στις επιφάνειες και όλες τις μικρές λεπτομέρειες που αν και υπάρχουν, φαίνονται σαν μια φλατ ενιαία επιφάνεια σε κάποια φωτογραφία. Η τεχνική του καμουφλάζ εξελίσσεται συνεχώς και αυτά είναι τα τελευταία τρισδιάστατα σχέδια της Ford, τα οποία ονομάζονται 3D Brick.

Αυτό είναι εμπνευσμένο εν μέρει από δημοφιλείς, διαδικτυακές αυταπάτες. Χρησιμοποιεί χιλιάδες, φαινομενικά τυχαία τοποθετημένα μαύρους, γκρι και λευκούς κυλίνδρους, σε χαοτική δαιδαλώδη διάταξη. Αυτό δυσκολεύει τρομερά την παρατήρηση νέων εξωτερικών χαρακτηριστικών στο ηλιακό φως, για κάποιον που είτε βλέπει ζωντανά το όχημα είτε σε εκατομμύρια φωτογραφίες και selfies που αναρτώνται στο Διαδίκτυο.

Σήμερα σχεδόν όλοι έχουν κάποιο smartphone και μπορούν να μοιράζονται αμέσως φωτογραφίες, κάτι που επιτρέπει σε όλους, συμπεριλαμβανομένων και των ανταγωνιστών μας, να βλέπουν οχήματα σε φάση δοκιμών. Οι σχεδιαστές δημιουργούν όμορφα αυτοκίνητα με μοντέρνα σχεδιαστικά στοιχεία. Αποστολή μας είναι προστατεύουμε αυτά τα στοιχεία από τα αδιάκριτα βλέμματα._Lars Muehlbauer, manager, Camouflage, της Ford Ευρώπης. 

Τα νέα οχήματα δοκιμάζονται σε δημόσιους δρόμους στο πλαίσιο της διαδικασίας εξέλιξης. Κάθε νέο καμουφλάζ χρειάζεται περίπου δύο μήνες για να ολοκληρωθεί και στη συνέχεια εκτυπώνεται σε αυτοκόλλητα από βινύλιο, πιο λεπτά από μία ανθρώπινη τρίχα, που καλύπτουν μοναδικά κάθε όχημα. Τα σχέδια δοκιμάζονται πρώτα σε μία κλειστή πίστα δοκιμών της Ford προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιοπιστία του καμουφλάζ.

Το καμουφλάζ μπερδεύει τον εγκέφαλο στο να αντιληφθεί τα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου.

Ο Martin Stevens, Associate Professor του University of Exeter, ο οποίος σπούδασε χρωματική προσαρμοστικότητα των ζώων και καμουφλάζ επί 15 χρόνια, τονίζει:

Αυτό το καμουφλάζ θα ξεχωρίσει σχεδόν σε οποιοδήποτε περιβάλλον, αλλά είναι σχεδιασμένο για να θολώνει οπτικά τις επιφάνειες, το σχήμα και το χρώμα του αυτοκινήτου, καθυστερώντας την ικανότητα του εγκεφάλου να αναγνωρίσει το ίδιο ή τα κυριότερα χαρακτηριστικά του. Η οφθαλμαπάτη δεν εμποδίζει το αυτοκίνητο να φαίνεται αλλά παίζει με την ανθρώπινη ικανότητα μέτρησης του βάθους πεδίου και των σκιών, δυσκολεύοντας την αντίληψη των σχημάτων και χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου. Είναι ένα τρικ που χρησιμοποιείται στη φύση για να ξεφύγεις από κάτι ή να κρυφτείς, που είναι εξίσου χρήσιμο για έναν οδηγό δοκιμών.