Η πρώτη εταιρεία στον κόσμο που λαμβάνει έγκριση για υπό προϋποθέσεις αυτόνομη οδήγηση είναι η Mercedes-Benz.

Η Ομοσπονδιακή Αρχή Μεταφορών της Γερμανίας (KBA) χορήγησε την έγκριση του συστήματος βάσει της οδηγίας UN-R157, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την προσφορά ενός τέτοιου συστήματος διεθνώς, υπό την προϋπόθεση ότι η εκάστοτε εθνική νομοθεσία το επιτρέπει. Έτσι η Η Mercedes-Benz γίνεται η πρώτη εταιρεία αυτοκινήτου στον κόσμο που πληροί τις αυστηρές νομικές απαιτήσεις για ένα σύστημα επιπέδου 3.

Η Γερμανία έχει αναλάβει πρωτοποριακό ρόλο σε αυτό, περιλαμβάνοντας την πρόβλεψη για συστήματα επιπέδου 3 στη νομοθεσία οδικής κυκλοφορίας (StVG) από το 2017. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι πρώτοι πελάτες θα μπορούν να αγοράσουν μια S-Class με DRIVE PILOT το πρώτο εξάμηνο του 2022. Αυτό θα τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν την υπό όρους αυτοματοποιημένη λειτουργία με ταχύτητες έως 60 km/h σε συνθήκες βαριάς κυκλοφορίας ή συμφόρησης σε συγκεκριμένα, κατάλληλα σημεία των αυτοκινητοδρόμων στη Γερμανία.

Ο ειδικός εξοπλισμός DRIVE PILOT αφαιρεί το άγχος από τον οδηγό και του επιτρέπει να εκτελεί δευτερεύουσες δραστηριότητες στην κεντρική οθόνη, όπως ηλεκτρονικές αγορές ή επεξεργασία μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από το σύστημα in-car office. Η έγκριση του συστήματος ισχύει επίσης για την EQS.

Η τεχνική οδηγία, με την οποία μπορεί να πιστοποιηθεί ένα τέτοιο σύστημα, τέθηκε σε ισχύ στις αρχές του 2021. Έκτοτε, μπορεί να εφαρμοστεί στην Ευρώπη. Μια ευκαιρία που η Mercedes-Benz χωρίς ολιγωρία υιοθέτησε πρώτη απ’ όλους τους κατασκευαστές. Με την ψήφιση του νόμου για την οδική κυκλοφορία (StVG) για συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 το 2017, η Γερμανία ήταν η πρώτη χώρα που δημιούργησε νομική βάση για την προβλεπόμενη χρήση αυτών των συστημάτων.

Η Mercedes-Benz προσφέρει αρχικά το DRIVE PILOT σε 13.191 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρομων στη Γερμανία. Εκτεταμένες δοκιμές για αυτό το σύστημα βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στις ΗΠΑ και την Κίνα. Μόλις υπάρξει ένα εθνικό νομικό πλαίσιο για την υπό προϋποθέσεις αυτόνομη οδήγηση και σε άλλες χώρες, η τεχνολογία αυτή θα εφαρμοστεί σταδιακά κι εκεί.

Το DRIVE PILOT αντιμετωπίζει και απρόβλεπτες καταστάσεις

Σε συγκεκριμένα τμήματα αυτοκινητοδρόμων και όπου υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, το DRIVE PILOT μπορεί να αναλάβει την οδήγηση. Αρχικά μέχρι τη νόμιμα επιτρεπόμενη ταχύτητα των 60 km/h. Τα χειριστήρια που απαιτούνται για αυτό βρίσκονται στη στεφάνη του τιμονιού, αριστερά και δεξιά πάνω από τις εσοχές για τον αντίχειρα. Όταν ο οδηγός ενεργοποιεί το DRIVE PILOT, το σύστημα ελέγχει την ταχύτητα και την απόσταση και καθοδηγεί το όχημα εντός της λωρίδας του. Αντίστοιχα, λαμβάνονται υπόψη το προφίλ της διαδρομής, τα διάφορα συμβάντα και τα σήματα κυκλοφορίας. Το σύστημα αντιδρά επίσης σε απρόβλεπτες κυκλοφοριακές καταστάσεις και τις χειρίζεται ανεξάρτητα, π.χ. με ελιγμούς αποφυγής εντός της λωρίδας ή με ελιγμούς πέδησης.

Με αισθητήρα LiDAR και εφεδρικά συστήματα

Το DRIVE PILOT βασίζεται στους περιφερειακούς αισθητήρες surround του συστήματος Driving Assistance Package. Περιλαμβάνει πρόσθετους αισθητήρες που η Mercedes-Benz θεωρεί απαραίτητους για την ασφαλή υπό προϋποθέσεις αυτόνομη οδήγηση. Αυτοί περιλαμβάνουν το liDAR, καθώς και μια κάμερα στο πίσω παρ μπριζ και μικρόφωνα, ειδικά για την ανίχνευση των φάρων ενός περιπολικού και άλλων σημάτων από οχήματα έκτακτης ανάγκης.

Εκτός από τα δεδομένα των αισθητήρων, το DRIVE PILOT λαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τη γεωμετρία του δρόμου, το προφίλ διαδρομής, τις πινακίδες κυκλοφορίας και τα ασυνήθιστα συμβάντα κυκλοφορίας (π.χ. ατυχήματα ή έργα οδοποιίας) από έναν ψηφιακό χάρτη υψηλής ευκρίνειας (HD). Αυτό διατίθεται και ενημερώνεται μέσω σύνδεσης σε κεντρικό υπολογιστή (backend). Η S-Class με το προαιρετικό DRIVE PILOT διαθέτει επιπρόσθετα εφεδρικά συστήματα διεύθυνσης και πέδησης καθώς και εφεδρικό ηλεκτρικό σύστημα, ώστε να παραμένει σε θέση να εκτελεί ελιγμούς ακόμα και αν ένα από αυτά τα συστήματα καταρρεύσει.

Εάν ο οδηγός δεν αναλάβει τον έλεγχο, ακόμη και μετά από όλες τις προτροπές του συστήματος, το σύστημα φρενάρει το όχημα ελεγχόμενα έως ότου ακινητοποιηθεί. Ταυτόχρονα, ενεργοποιούνται τα προειδοποιητικά φώτα κινδύνου το σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης. Παράλληλα ξεκλειδώνονται οι πόρτες και τα παράθυρα, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση στο εσωτερικό του οχήματος σε όποιον σπεύσει για βοήθεια.

Οδήγηση υπό όρους σε τμήματα αυτοκινητοδρόμων

Κατά τη διάρκεια του υπό όρους αυτοματοποιημένου ταξιδιού, το DRIVE PILOT επιτρέπει στον οδηγό να αποσπαστεί από την κυκλοφορία και να επικεντρωθεί σε ορισμένες δευτερεύουσες δραστηριότητες. Είτε πρόκειται για επικοινωνία με συναδέλφους μέσω του συστήματος in-car office, είτε για σερφάρισμα στο διαδίκτυο είτε για χαλάρωση ενώ παρακολουθεί μια ταινία. Στη λειτουργία DRIVE PILOT, οι εφαρμογές μπορούν να ενεργοποιηθούν στην κεντρική οθόνη του οχήματος, οι οποίες σε διαφορετική περίπτωση είναι απενεργοποιημένες κατά την οδήγηση.