Ένα συνηθισμένο καιρικό φαινόμενο που εμφανίζεται όλες τις εποχές του χρόνου στη χώρα μας -ιδιαίτερα φθινόπωρο και χειμώνα- είναι η βροχή. Και ο βροχερός καιρός στην Ελλάδα, συνοδεύεται με αρκετά τροχαία ατυχήματα. Μετωπικές συγκρούσεις με θανάτους και τραυματισμούς, καραμπόλες και μικροσυγκρούσεις με υλικές ζημιές, είναι ο απολογισμός των βρεγμένων και ολισθηρών δρόμων μας.

Η υπενθύμιση ορισμένων γνωστών κανόνων οδήγησης σε βρεγμένα οδοστρώματα, πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλλει στην καλύτερη αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων:

Υαλοκαθαριστήρες

Πριν αρχίσει να βρέχει θα πρέπει να φροντίσουμε την ορατότητά μας στο αυτοκίνητο. Το παρμπρίζ θα πρέπει να να είναι καθαρό εξωτερικά και εσωτερικά, οι υαλοκαθαριστήρες να βρίσκονται σε καλή κατάσταση, το δοχείο του πλυστικού υγρού να είναι γεμάτο και να λειτουργούν σωστά οι εκτοξευτήρες νερού, οι γνωστές “πιτσιλίθρες”.

Ελαστικά

Όσο πιο φαγωμένα ή παλιά είναι τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας τόσο πιο πολύ κινδυνεύουμε στη βροχή. Το βάθος του πέλματος είναι αυτό που φροντίζει για τη σωστή απομάκρυνση του νερού ανάμεσα στο πέλμα και στο δρόμο. Καλό είναι λοιπόν να γνωρίζουμε την κατάσταση των ελαστικών μας πριν αρχίσει να βρέχει.

Ανάβουμε τα φώτα

Όταν βρέχει η ορατότητα μειώνεται. Για να βλέπουμε καλύτερα και να μας βλέπουν οι άλλοι, καλό είναι όσο διαρκεί η βροχή, να ανάψουμε τα φώτα διασταύρωσης, τη λεγόμενη μεσαία σκάλα. Ακόμη και αν έχουμε μόνιμα φώτα ημέρας στο αυτοκίνητο μας. Δεν είναι κόπος.

Σβήνουμε τους προβολείς ομίχλης

Δεν ανάβουμε τους προβολείς ομίχλης αν δεν έχει ομίχλη. Είναι απλό! Αλλιώς θα λεγόταν προβολείς βροχής. Κάποιοι έχουν πλήρη άγνοια για τους προβολείς ομίχλης, απλώς πατούν ότι διακόπτη βρουν που δείχνει “φώτα” στο αυτοκίνητο. Κάποιοι άλλοι ανάβουν τους προβολείς ομίχλης για να νιώθουν ασφάλεια ότι οι υπόλοιπο τους βλέπουν καλά. Ακόμη και μέσα στην πόλη με άφθονο περιμετρικό φωτισμό. Προσοχή, οι προβολείς ομίχλης στη βροχή μπορούν να προκαλέσουν ατυχήματα, καθώς το δυνατό φως αντανακλάται έντονα στο βρεγμένο οδόστρωμα και τυφλώνει προσωρινά ή εκνευρίζει τους εμπρός ή τους πίσω οδηγούς. Αν βρέχει και έχει ομίχλη ή εξαιρετικά χαμηλή ορατότητα  ταυτόχρονα (π.χ. από το σπρέι νερού που αφήνει το αυτοκίνητό μας) και κρίνουμε ότι η ορατότητα είναι περιορισμένη, ανάβουμε τους προβολείς ομίχλης. Για όσο χρειαστεί, όχι για πάντα…

Δεν τρέχουμε

Η ολισθηρότητα αυξάνεται με τις πρώτες σταγόνες. Το νερό της βροχής μαζί με τη σκόνη στο οδόστρωμα, δημιουργούν μειωμένη πρόσφυση και κατά συνέπεια ολισθηρές συνθήκες, σαν να οδηγούμε σε πάγο. Κυρίως αν έχει να βρέξει αρκετές ημέρες και η σκόνη είναι αυξημένη. Η μείωση της ταχύτητας είναι επιβεβλημένη και μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια.

Προσοχή στην υδρολίσθηση

Η υδρολίσθηση εμφανίζεται όταν βρέχει πολύ και συγκεντρώνονται μεγάλες ποσότητες νερού στο δρόμο. Το φαινόμενο δημιουργείται όταν τα νερά δεν μπορούν να εκτοπιστούν από τα ελαστικά, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μεταξύ ελαστικού και δρόμου ένα λεπτό στρώμα νερού. Εδώ καθοριστικό ρόλο παίζει η κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου μας, το πέλμα των οποίων θα πρέπει να έχει αρκετά βαθιά αυλάκια προκειμένου να συμβάλλουν στη σωστή και γρήγορη απομάκρυνση του νερού. Παρόλα αυτά και με καινούρια ελαστικά, η υδρολίσθηση μπορεί να εμφανιστεί όταν συγκεντρώνονται ποσότητες νερού στο δρόμο, περίπτωση καθόλου σπάνια στους ελληνικούς δρόμους. Αν δούμε νερά μπροστά μας, κόβουμε ταχύτητα και περνάμε χωρίς γκάζι και χωρίς φρένο, κρατώντας γερά και αποφασιστικά το τιμόνι.

Αποφεύγουμε τα μαζεμένα νερά

Τα λιμνάζοντα νερά της βροχής κρύβουν τεράστιους κινδύνους. Ποτέ δεν περνάμε μέσα από μεγάλες ποσότητες νερού με ταχύτητα. Πρώτον γιατί δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε το βάθος τους και δεύτερον γιατί υπάρχει κίνδυνος να βραχούν τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου μας.

Όχι άσκοπα φρεναρίσματα

Αποφεύγουμε τα άσκοπα φρεναρίσματα στο βρεγμένο οδόστρωμα. Ταυτόχρονα οι χειρισμοί του τιμονιού πρέπει να είναι απαλοί και ελεγχόμενοι. Αν πάλι λόγοι έκτακτης ανάγκης μας υποχρεώσουν να φρενάρουμε απότομα, δε θα πρέπει να διστάσουμε. Πατάμε το φρένο δυνατά και σταθερά και με την βοήθεια του ABS (σήμερα όλα σχεδόν τα αυτοκίνητα διαθέτουν), κρατάμε όσο γίνεται την πορεία του. Καλό είναι να μην προσπαθήσουμε με απότομες τιμονιές να διορθώσουμε την κατεύθυνσή του γιατί υπάρχει ο κίνδυνος ανατροπής, η πτώσης σε άλλο αυτοκίνητο.

Είμαστε σε ετοιμότητα

Είναι αυτονόητο ότι σε απαιτητικές συνθήκες όπως η βροχή πρέπει να προσέχουμε λίγο παραπάνω. Οι Έλληνες είμαστε άμαθοι στη βροχή και αυτό φαίνεται με αποδείξεις. Λίγο να βρέξει και γίνεται χαμός, τρακαρίσματα, μποτιλιαρίσματα κ.λ.π. Ας πιάσουμε λοιπόν το τιμόνι με τα δύο χέρια και ας έχουμε τα μάτια μας και τα μυαλά μας στο δρόμο. Μπορεί να μας σώσει τη ζωή…

Σεβασμός στους πεζούς

Δεν ξεχνάμε τους πεζούς! Όταν βρέχει και κινούμαστε σε κατοικημένη περιοχή, δεν πρέπει να αγνοούμε τους πεζούς στα πεζοδρόμια, τους οποίους στο πέρασμά μας, υπάρχει ο κίνδυνος να τους καταβρέξουμε. Η οδηγική μας παιδεία και η ευγένεια δε θα πρέπει λοιπόν να αφορά μόνο τους άλλους οδηγούς στο δρόμο.