Driven: Volvo V60 Plug-in Hybrid

Ενα υβριδικό, ένα ηλεκτρικό, ένα ευρύχωρο οικογενειακό diesel και ένα τετρακίνητο τέρας των 288 ίππων! Όλα αυτά είναι το Volvo V60 Plug-In Hybrid που οδηγεί ο Γιάννης Στέφου, το αυτοκίνητο που μας κάνει να δούμε τις πρίζες με άλλο μάτι…

Αυτό είναι το πιο καινοτόμο και πιο προηγμένο τεχνολογικά αυτοκίνητο της Volvo. Και είναι μακράν το καλύτερο υβριδικό που οδηγώ μέχρι σήμερα. Ξεχάστε τα Prius ή όποια άλλα θεωρούσατε ως σήμερα “υβριδικά”. Το V60 Plug-In Hybrid είναι ένα τετρακίνητο τέρας 288 ίππων που ανεβάζει την πρακτικότητα, την πολυτέλεια και την οικονομία σε εντελώς διαφορετικά επίπεδα. Κάνει το 0-100 km/h σε 6,1 δευτερόλεπτα και καταναλώνει μόλις 1,8 lt/100km πετρέλαιο. Ναι, είναι πετρέλαιο. Όνειρο ζω μη με ξυπνάτε…

Για το Volvo V60 και το σεντάν αδελφάκι του S60 τι να πρωτογράψουμε; Το ότι είναι δύο αυτοκίνητα με όλη τη σύγχρονη τεχνολογία των Σουηδών; Το ότι έχουν ένα κορυφαίο επίπεδο άνεσης και ποιότητας; Ή το ότι είναι το πρώτο αυτοκίνητα με ενεργά φώτα (διαβάστε λεπτομέρειες εδώ) που σου επιτρέπουν να οδηγείς με τη μεγάλη σκάλα ανοιχτή χωρίς να τυφλώνει; Ας τα αφήσουμε όλα αυτά στην άκρη, μιας και το σημαντικότερο στοιχείο στο V60 Plug-In Hybrid που οδηγούμε κρύβεται κάτω από μια τάπα στο εμπρός αριστερό φτερό.

Προσωπικά με μια πλήρη φόρτιση έγραψα 55 km καταναλώνοντας 0,0 lt/100km πετρελαίου!

Είναι η υποδοχή του καλωδίου φόρτισης, του οποίου η άλλη άκρη μπορεί να μπει σε μια οικιακή πρίζα σούκου και να φορτίσει τις μπαταρίες του αυτοκινήτου σε χρόνο έως και 7,5 ώρες (ανάλογα με την τάση του ρεύματος και το επίπεδο της μπαταρίας). Η ενέργεια αυτή τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 68 ίππων και 200Nm ροπής που κινεί τον πίσω άξονα και μπορεί να προσφέρει μετακινήσεις μόνο με ρεύμα για περίπου 50 km. Προσωπικά με μια πλήρη φόρτιση έγραψα 55 km καταναλώνοντας 0,0 lt/100km πετρελαίου! Με άλλα λόγια το φορτίζεις το βράδυ στο πάρκινγκ του σπιτιού σου (γιατί αν έχεις τα 56.000+ ευρώ για να το αποκτήσεις θα έχεις και ένα πάρκινγκ) και την επόμενη πηγαίνεις στο γραφείο και ξαναγυρνάς στο σπίτι, αν η απόσταση το επιτρέπει και δε χρειαστεί να “παντοφλιάσεις” το γκάζι.

Ακόμη και όταν βλέπεις τα νούμερα της κατανάλωσης εκεί στο 2,5-3,0 lt/100km σου τη σπάει πλέον.

Για να μείνουμε λίγο περισσότερο στο τελευταίο, το Volvo V60 Plug-In Hybrid έχει τη δυνατότητα να κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό όταν τα φορτία είναι μειωμένα. Σε συνθήκες δηλαδή με ομαλές επιταχύνσεις αλλά και σε συνεχόμενα ξεκίνα σταμάτα δουλεύει άψογα. Αν χρειαστεί να πιέσουμε λίγο παραπάνω για ένα προσπέρασμα ή έστω γιατί 288 ίπποι είναι αυτοί, τότε ο 5-κύλινδρος πετρελαιοκινητήρας επεμβαίνει χαλώντας το μαγικό 0,0 της μέσης κατανάλωσης. Ναι, ακόμη και όταν βλέπεις τα νούμερα εκεί στο 2,5-3,0 lt/100km σου τη σπάει πλέον.

Όσο για τον πετρελαιοκινητήρα, αυτός ναι, είναι 5-κύλινδρος με χωρητικότητα στα 2,4 lt, ο οποίος και αποδίδει μόνος του 220 ίππους και 440 Nm κινώντας αποκλειστικά τους εμπρός τροχούς. Τους πίσω κινεί ο ηλεκτροκινητήρας (ERAD – Electric Rear Axle Drive), άρα πρακτικά μιλάμε για ένα τετρακίνητο όχημα, χωρίς διαφορικά, χωρίς τριβές και χωρίς απώλειες. Συν το ότι η ροπή των 200Nm του ηλεκτροκινητήρα είναι διαθέσιμη από τις 0 σ.α.λ. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αυτόματο 6 σχέσεων, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρεις επιλογές κίνησης: Pure, Hybrid και Power.

Στην επιλογή Pure, το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί μόνο τον ηλεκτροκινητήρα και έχει αυτονομία έως περίπου 50 χιλιόμετρα. Ο τρόπος οδήγησης όπως αναφέραμε είναι ο νούμερο ένα παράγοντας στην επίτευξη αυτής της αυτονομίας. Στην επιλογή Hybrid (η οποία είναι και η προεπιλεγμένη μόλις βάλουμε μπροστά) ο πετρελαιοκινητήρας συνδυάζεται ιδανικά με τον ηλεκτροκινητήρα, προκειμένου να υπάρξει ισορροπία μεταξύ της οδηγικής απόλαυσης, της κατανάλωσης και φυσικά των ρύπων. Οι εκπομπές CO2 είναι μόλις 48 g/km και η μέση κατανάλωση είναι της τάξεως των 1,8 lt/100km που σημαίνει ότι η συνολική αυτονομία του V60 Plug-In Hybrid φτάνει τα 1.200 χιλιόμετρα. Στην επιλογή Power, όπως είναι αντιληπτό οι δύο κινητήρες λειτουργούν στο μέγιστο, προσφέροντας σε συνδυασμό τους 288 ίππους με τα 600Nm ροπής! Με αυτή την επιλογή το αυτοκίνητο των 2+ τόνων κάνει το 0-100 km/h σε 6,1 δευτερόλεπτα, επίδοση αν μη τι άλλο εντυπωσιακή.

Μόλις η μπαταρία του αυτοκινήτου αδειάσει, το Plug-In Hybrid λειτουργεί ως… ένα απλό Hybrid. Δηλαδή μπορεί να εξοικονομεί ενέργεια από την κίνηση, να την αποθηκεύει και να τη χρησιμοποιεί προς όφελος κατανάλωσης και επιδόσεων. Άρα ακόμη και αν ξεμείνουμε από φόρτιση, πάλι έχουμε 288 ίππους και βεβαίως όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα. Το μόνο που δε θα λειτουργεί θα είναι η επιλογή Pure για κίνηση αποκλειστικά με ρεύμα. Εδώ θα χρειαστεί να ξαναβάλουμε το αυτοκίνητο στην πρίζα. Αξίζει να αναφέρουμε πως κατά τη διάρκεια της φόρτισης το καλώδιο δε μπορεί να αφαιρεθεί από την υποδοχή του αυτοκινήτου, καθώς ξεκλειδώνει με τηλεχειρισμό μαζί με τις πόρτες, ενώ η όλη σύνδεση και το καλώδιο με το μετασχηματιστή είναι βεβαίως αδιάβροχα και πολύ ποιοτικά. Είναι επίσης δυνατό, κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της φόρτισης ο χώρος των επιβατών να ψύχεται ή να θερμαίνεται, ώστε να είναι στην ιδανική θερμοκρασία όταν ξεκινήσει η οδήγηση του αυτοκινήτου. Έτσι, περισσότερη ενέργεια θα είναι διαθέσιμη από τις μπαταρίες για την ίδια την οδήγηση και όχι για τη λειτουργία επικουρικών συστημάτων, όπως για παράδειγμα το σύστημα κλιματισμού.

Μετά το Volvo V60 επιστρέφεις σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο και κινδυνεύεις να τρακάρεις. Γιατί συνειδητοποιείς ότι πρέπει όντως να πατήσεις το φρένο με το πόδι σου για να σταματήσει το αυτοκίνητο.

Στο δρόμο, το Volvo V60 Plug-In Hybrid είναι αυτό που λέμε “ουδέτερο μέχρι αηδίας”. Δεν σπινάρει, δε γλιστράει και βεβαίως παρέχει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια σε οδηγό και επιβάτες. Ως γνήσιο Volvo είναι εξοπλισμό με όλη τη γκάμα συστημάτων και καινοτομιών που έχει ανακαλύψει ως σήμερα η μάρκα. Εμείς για μια ακόμη φορά λατρεύουμε το adaptive cruise control που σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων κάνει τη διαδικασία της οδήγησης αστεία υπόθεση. Με τις κάμερες εμπρός το αυτοκίνητο απλά ακολουθεί το προπορευόμενο -όσον αφορά στις ταχύτητες κίνησης- και σταματάει και ξεκινάει αυτόματα. Μόνο του… πως το λένε! Ο οδηγός με σταυροπόδι έχει μόνο τον έλεγχο του τιμονιού και βεβαίως τα μάτια του στο δρόμο. Κανένα μποτιλιάρισμα δε θα είναι πια το ίδιο. Μέχρι που επιστρέφεις σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο και κινδυνεύεις να τρακάρεις. Γιατί συνειδητοποιείς ότι πρέπει όντως να πατήσεις το φρένο με το πόδι σου για να σταματήσει το αυτοκίνητο.

Σπορ; Εντάξει, παρά το γεγονός ότι οι 288 ίπποι ακούγονται πολλοί, το Plug-In Hybrid δεν είναι και ούτε μπορεί να θεωρηθεί σπορ αυτοκίνητο, ακόμη και στην έκδοση R-Design της δοκιμής μας. Γρήγορο ναι, είναι. Είναι όμως και βαρύ, κάτι που το νιώθεις όταν αποφασίσεις να στρίψεις π.χ. σε εκείνη την πατημένη δεξιά που κλείνει και πάντα σου αρέσει να αφήνεις τόσο όσο για να ελαφρύνει η ουρά. Αν αποφασίσεις να κινηθείς σε ρυθμούς στραμπουλήγματος, το V60 δε θα ακολουθήσει τις ορέξεις σου. Είναι ένα business class αυτοκίνητο, όχι ένα rally replica. Αυτό σημαίνει πως επιταχύνει, ταξιδεύει και προσπερνάει με αεράτους ρυθμούς, μεταφέροντας 5 επιβάτες ατσαλάκωτους με όλη τη σημασία της λέξεως.

Συνοψίζοντας λοιπόν, μπορούμε με σιγουριά να πούμε πως το Volvo V60 Plug-In Hybrid είναι όχι απλά ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα της Volvo αλλά το καλύτερο υβριδικό που μπορεί κανείς να αγοράσει σήμερα. Υπάρχουν όμως κάποια “αλλά”. Όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι χρειάζεσαι όντως ένα κλειστό πάρκινγκ με πρίζα στο σπίτι ή στο γραφείο. Η πρίζα μάλιστα δε θα πρέπει να απέχει πολύ από το αυτοκίνητο λόγω του σχετικά κοντού καλωδίου. Επίσης χρειάζεσαι τουλάχιστον 56.300 ευρώ για να το αποκτήσεις ή 59.300 ευρώ για την “σπορ” έκδοση R-Design. Πολλά χρήματα, αλλά και πολλά αυτά που αγοράζεις, αφού όπως είπαμε δεν αγοράζεις ένα, αλλά τέσσερα αυτοκίνητα. Και δεν πληρώνεις τέλη κυκλοφορία για κανένα από αυτά! Καλό;

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κυβισμός: 2.400 cc
Ισχύς πετρελαιοκινητήρα (hp/rpm): 220/4.000
Ροπή πετρελαιοκινητήρα (Nm/rpm): 440/1.500-3.000
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (hp): 68
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm): 200
0-100 km/h: 6,1 sec
Τελική ταχύτητα: 230 km/h
Μέση κατανάλωση: 1,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 48 g/km
Βάρος: 2.048 kg

Τιμή
Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid: 56.300 ευρώ
Τιμή αυτοκινήτου δοκιμής (έκδοση R-Design): 59.300 ευρώ

Φωτογραφίες: Γιάννης Στέφου  |  www.trcoff.gr