Audi A1: Η αρχή της πολυτέλειας

24 Σεπτεμβρίου 2010

Με το λανσάρισμα του Α1, η Audi κάνει ξεκάθαρο πως ένα premium μοντέλο δε χρειάζεται να είναι και μεγάλο. Με σχεδόν 4 μέτρα μήκος, το μικρό Audi έχει την ποιότητα που συναντούμε και σε ένα Α4, ενώ ταυτόχρονα παραμένει σύγχρονο και νεανικό.

Παρατηρώντας το μικρό Audi από κοντά, αμέσως διαπιστώνει κανείς πως δεν έχει γίνει κανένας συμβιβασμός στους τομείς της ποιότητας και της πολυτέλειας. Ακολουθώντας πιστά το DNA της μάρκας, το Α1 μοιράζεται σχεδιαστικά στοιχεία που συναντούμε και σε άλλα μοντέλα της γερμανικής εταιρίας. Έτσι με μια πιο προσεκτική ματιά το εμπρός τμήμα και κυρίως ο προφυλακτήρας θυμίζει έντονα τα Α3 και Α4, ενώ τα εμπρός φώτα έχουν σχεδίαση που παραπέμπουν σε αυτά του R8, ενσωματώνοντας φώτα ημέρας που στην έκδοση με προβολείς xenon έχουν τη μορφή μιας ενιαίας γραμμής LED σε αντίθεση με τους συνεχόμενους λαμπτήρες που πρωτογνωρίσαμε στα R8, A5, Α4 κ.ο.κ. Στο πλάι, τόσο οι ώμοι όσο και οι εξωτερικοί καθρέπτες θυμίζουν το ΤΤ, ωστόσο το πιο χαρακτηριστικό σημείο του Α1 είναι τα τόξα της οροφής. Αυτά μπορούν κατόπιν επιλογής να έχουν διαφορετική απόχρωση από το υπόλοιπο αμάξωμα, συνθέτοντας έτσι μια τεράστια γκάμα 800 και πλέον συνδυασμών. Πίσω, τα φώτα θυμίζουν έντονα το Q5.

Η καμπίνα του Α1 είναι ιδιαίτερα προσεγμένη, καθώς η ποιότητα κατασκευής είναι μακράν η καλύτερη της κατηγορίας του, με μαλακά υλικά και προσεγμένο φινίρισμα που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από το Α5. Η πολύ καλή αφή των υλικών κατασκευής, οι στρόγγυλοι αεραγωγοί στο επάνω μέρος του ταμπλό αλλά και η ψηφιακή οθόνη πληροφοριών που αναπτύσσεται στο επάνω μέρος του ταμπλό, σε κάνουν να ξεχνάς πως πρόκειται για μικρό μοντέλο. Μακάρι να μπορούσε να ήταν το ίδιο και για τους χώρους! Το Α1 όμως, μπορεί να μεταφέρει αποκλειστικά 4 επιβάτες, λόγω των 2 πίσω καθισμάτων με μια κονσόλα και θέσεις για μικρά μπουκάλια ανάμεσά τους. Οι πίσω αν είναι ενήλικες δε θα αισθανθούν ιδιαίτερα άνετα, αφού τα κεφάλια τους ίσως ακουμπούν στα πλαϊνά τμήματα της οροφής.

Κινητήρια δύναμη του Α1 είναι δύο TFSI κινητήρες, ένας 1,2 και ένας 1,4 λίτρων. Ο δεύτερος, όπως το Α1 της δοκιμής, αποδίδει 122 ίππους και εξασφαλίζει καλές επιδόσεις με γραμμική λειτουργία και αθόρυβη λειτουργία. Το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας συνεργαζόταν με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 ταχυτήτων, S tronic, με paddles πίσω από το τιμόνι. Η λειτουργία του δε διαφέρει σε τίποτα από τα γνωστά κιβώτια DSG του ομίλου VW, ενώ διαθέσιμο είναι και σύστημα start-stop για μειωμένη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων.

Στην πράξη, αυτό που μένει από ένα τέτοιο αυτοκίνητο είναι η πολύ καλή ποιότητα κύλισης, παρά τη σφιχτή ρύθμιση των αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον και ημιάκαμπτος άξονας) και τις προαιρετικές 17άρες ζάντες. Το πλαίσιο είναι ιδιαίτερα στιβαρό και είναι εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από ατσάλι με διάφορες διαβαθμίσεις ανθεκτικότητας, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη ακαμψία και ταυτόχρονα το χαμηλότερο δυνατό βάρος. Συνολικά, το πλαίσιο ζυγίζει μόλις 221 κιλά, ενώ ολόκληρο το αυτοκίνητο 1.190 κιλά. Στο δρόμο επιτυγχάνεται μια σπορτίφ αίσθηση, η οποία ενισχύεται με τη χρήση ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου μπλοκέ διαφορικού (Electronic Differential Lock, όχι XDS) που συνεργάζεται με το σύστημα ESP. Στην καθημερινότητα είναι ιδιαίτερα ευκολοδήγητο και άνετο (λόγω S Tronic), ενώ όταν ζητηθεί μπορεί να οδηγηθεί γρήγορα και συνάμα απολαυστικά, τηρουμένων πάντα των αναλογιών. Η αίσθηση του τιμονιού αν και ελαφριά ικανοποιεί.

Σε γενικές γραμμές, η Audi κατάφερε και δημιούργησε ένα πραγματικά premium μικρό, ικανό να ευχαριστήσει και τους πλέον απαιτητικούς πελάτες. Αρκετά σβέλτο για τον ενθουσιώδη οδηγό και ιδιαίτερα ευκολοδήγητο γι αυτόν που ψάχνει ένα πολύ ποιοτικό & καθημερινό όχημα. Ωστόσο, ίσως δεν κερδίσει τον «ψαγμένο» που ζητά κάτι παραπάνω στους τομείς του design και του συναισθήματος, κάτι στο οποίο υστερούν όλα τα μοντέλα της Audi. Και φυσικά είναι και το σοβαρό θέμα της τιμής. Δυστυχώς, οι 4 κύκλοι αποδεικνύουν για μια ακόμη φορά πως για να τους κάνεις δικούς σου θα πρέπει να αποχωριστείς ένα σημαντικό ποσό χρημάτων, αρκετά μεγαλύτερο από την οροφή της κατηγορίας.

Η αρχική τιμή λοιπόν του Α1 με τον 1.200άρη κινητήρα των μόλις 86 ίππων, διαμορφώνεται από τις 18.900 ευρώ, 1.800 ευρώ παραπάνω δηλαδή από ένα VW Polo 1,2 TSI με 105 ίππους και DSG. Το Α1 με τον 1,2 TFSI 122 PS κοστίζει στη βασική του έκδοση 21.950 ευρώ (700 ευρώ λιγότερα από ένα MINI Cooper και 1.500 περισσότερα από ένα Citroen DS3 με 156 PS), ενώ η πλούσια έκδοση της δοκιμής μας με S Tronic, ασημί τόξα οροφής, 17άρες ζάντες, προβολείς xenon με LED ημέρας, σύστημα MMI με πτυσσόμενη οθόνη κ.λ.π. ξεπερνά τις 30.000 ευρώ!

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κυβισμός: 1390 cc
Ισχύς (PS/rpm): 122/5000
Ροπή (Nm/rpm): 200/1500
0-100 km/h: 9,5 sec
Τελική ταχύτητα: 203 km/h
Μέση κατανάλωση: 5,3 lt/100 km*
Εκπομπές CO2: 122 g/km
Βάρος: 1190 kg

Tιμή Audi A1 1.4 TFSI 122 PS S Tronic Ambition: 25.600 €*
*Η τιμή είναι σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο Σεπτεμβρίου 2010 της Kosmocar.

Info: Το Α1 δεν είναι το πρώτο μοντέλο της Audi στη μικρή κατηγορία. Το 1974 κυκλοφόρησε στην Ευρώπη το Audi 50, το οποίο παρήχθη σε 180.000 μονάδες μέχρι το 1978. Στη συνέχεια επανακυκλοφόρησε με τα σήματα της VW, ως μια πλουσιότερη εκδοχή του Polo.