Car of the Week: smart fortwo

Αυστηρά διθέσιο, με κινητήρα και κίνηση πίσω θυμίζει σίγουρα κάτι το διαφορετικό. Με τουλάχιστον όμως το μισό μήκος, το ολοκαίνουριο smart fortwo είναι στην κυριολεξία μια διαφορετική ιστορία. Ο Γιάννης Στέφου οδηγεί και εξηγεί…

Εντάξει, συμφωνούμε ότι είναι ένα όμορφο λογοπαίγνιο αν και 100% αληθινή ιστορία. Πίσω μοτέρ, πίσω κίνηση, θέσεις για οδηγό, συνοδηγό και δυο μικρά σακίδια. Έτσι ήταν ανέκαθεν το fortwo και βεβαίως δεν υπήρχε περίπτωση να αλλάξει τώρα, στη νέα γενιά. Ωστόσο, στη μέχρι σήμερα πορεία του μοντέλου αυτή είναι η πρώτη φορά που το οδηγώ σε αυτοκινητόδρομο και υπάρχουν στιγμές που ξεχνάω ότι τα πίσω φώτα σχεδόν ακουμπούν στην πλάτη του καθίσματος μου. Το νέο smart fortwo είναι επιτέλους “πιο αυτοκίνητο” από ποτέ και αυτό το αντιλαμβάνομαι όταν κινούμενος με 140+ km/h έχω τους ίδιους παλμούς με αυτούς όταν αράζω το βράδυ εμπρός στην TV.

Για να συμβεί αυτό χρειάστηκαν πολλά παραπάνω από απλά έναν πλήρη εξωτερικό ανασχεδιασμό. Το νέο fortwo, αλλά και το μεγαλύτερο αδερφάκι του, το forfour, εξελίχθηκαν βασισμένα στη συνεργασία της Daimler με τη Renault. Τα δύο smart μαζί με το νέο Twingo (διαβάστε τη δοκιμή του Renault Twingo εδώ) χρησιμοποιούν την ίδια πλατφόρμα και άλλα μηχανικά μέρη. Το fortwo ειδικά, αν και σχεδόν ίδιο σε μήκος με την προηγούμενη γενιά του (αυξήθηκε μόνο 5mm), είναι κατά 100mm φαρδύτερο και με μεγαλύτερο μεταξόνιο (+80mm), αναλογίες που μπορεί να μη φαίνονται εκ πρώτης με “γυμνό” μάτι αλλά τροποποιούν την όλη τη συμπεριφορά του στο δρόμο. Όσο για την ανάρτηση, αυτή ακολουθεί τη λογική γονάτων MacPherson εμπρός με άξονα DeDion πίσω και απέκτησε μαλακότερο set-up σε συνδυασμό με ελαστικά υψηλότερου προφίλ. Έτσι, το fortwo έγινε πιο προοδευτικό σε αντιδράσεις, φιλτράροντας καλύτερα ανωμαλίες και κακοτεχνίες μαζί με τις ενοχλητικές αναπηδήσεις του πίσω άξονα που ενοχλούσαν στην προηγούμενη γενιά. Και σε όλα αυτά, προστίθεται το Crosswind Assist, μια τεχνολογία που χρησιμοποιεί το ESP για ευστάθεια από πλευρικούς ανέμους, παρέχοντας ασφάλεια και σταθερότητα αν αποφασίσει κανείς να ταξιδέψει.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το fortwo μπορεί να κάνει αναστροφή σε μονόδρομο χωρίς τη χρήση της όπισθεν. Στρίβεις τέρμα το τιμόνι και τέλος. Έτσι απλά!

Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η ευελιξία που κάνει ακόμη και τους πιο στενούς ελιγμούς υπόθεση για γέλια. Χαρακτηριστικό είναι ότι το fortwo μπορεί να κάνει αναστροφή σε μονόδρομο χωρίς τη χρήση της όπισθεν. Στρίβεις τέρμα το τιμόνι και τέλος. Έτσι απλά! Ο κύκλος στροφής είναι 6,95 μ. σε σύγκριση με τα 9 μ. στο προηγούμενο fortwo και εδώ οφείλεται τόσο το μικρό μήκος αμαξώματος με ανύπαρκτους προβόλους όσο και το γεγονός ότι οι εμπρός τροχοί στρίβουν σε γωνία 45 μοιρών. Ακόμα και μετά από σχεδόν μια εβδομάδα συμβίωσης μαζί του, αδυνατώ να συλλάβω πλήρως την ευελιξία και ευκολία του fortwo.

Ναι, το νέο fortwo είναι το πρώτο στην ιστορία με πεντάλ συμπλέκτη…

Ας δούμε όμως τον κινητήρα. Ή καλύτερα ας μην τον δούμε, αφού είναι καλά κρυμμένος κάτω από το δάπεδο του μικρού χώρου αποσκευών και απαιτεί εργαλεία για να ανοιχτεί το καπό. Εκεί μέσα λοιπόν, επάνω από τον πίσω άξονα βρίσκεται ο 1000άρης (999 κ.εκ. για την ακρίβεια) 3-κύλινδρος αλουμινένιος κινητήρας της Mitsubishi, γνωστός και από την προηγούμενη γενιά fortwo. Αποδίδει 61 ίππους στη βασική έκδοση και 71 ίππους στην έκδοση passion της δοκιμής. Το πιο περίεργο ωστόσο, είναι ότι για πρώτη φορά συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 5 ταχυτήτων. Ναι, το νέο fortwo είναι το πρώτο στην ιστορία με πεντάλ συμπλέκτη, ωστόσο εμείς είχαμε στη διάθεσή μας την αυτόματη έκδοση με ένα νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη twinamic, 6 ταχυτήτων.

Στην πράξη το smart fortwo passion των 71 ίππων δεν είναι αργό. Ή μάλλον είναι αργό απλά δε το νιώθεις. Η εταιρία ανακοινώνει ότι το 0-100 km/h γίνεται σε 15,1 δευτερόλεπτα, το οποίο είναι πολύ, και ότι η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 151 km/h. Ωστόσο, λόγω μεγέθους και βάρους (880 kg), από τη θέση του οδηγού δε θα νιώσει κάποιος ότι… “σέρνεται”. Κάθε άλλο μάλιστα, αφού το μικροσκοπικό fortwo το νιώθεις και αρκετά σβέλτο μέσα στο περιβάλλον μιας πόλης. Αν πάλι ζητάτε περισσότερα, υπάρχει και έκδοση turbo με 90hp που είναι σε θέση να προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις για το μέγεθος του. Όσο για την οικονομία, αυτή δυστυχώς δεν έχει να κάνει με το μέγεθος. Η εταιρία ανακοινώνει επισήμως μέση κατανάλωση 4,1 lt/100km, νούμερο που δε το πιάσαμε ούτε σταματημένοι με τον κινητήρα σβηστό. Στην πράξη, κατά τη διάρκεια της εβδομαδιαίας συμβίωσης μας είδαμε τιμές από 6,5 έως 6,9 lt/100km, χωρίς ιδιαίτερη προσοχή και με περισσότερη χρήση σε αυτοκινητόδρομο παρά στο κέντρο της πόλης. Ίσως με σύνεση να πέσει ακόμη 0,8 με 1,0 lt/100km. Όσο για την αυτονομία, αυτή είναι σίγουρα βελτιωμένη αλλά και πάλι περιορισμένη σε σύγκριση με ένα κανονικού μεγέθους αυτοκίνητο, αφού το ρεζερβουάρ χωρά 28 lt καυσίμου και 5 lt ρεζέρβα.
Σχεδιαστικά τώρα, είναι προφανές ότι το smart fortwo άλλαξε ριζικά, ωστόσο παραμένει άμεσα αναγνωρίσιμο. Εδώ -εκτός του μικρού του μεγέθους- οφείλεται και η διχρωμία στο αμάξωμα που σχηματίζει ο κλωβός tridion με τα πλαστικά πάνελ του αμαξώματος. Μπορεί βέβαια κάποιος να τα επιλέξει και τα δύο στο ίδιο χρώμα, αλλά χάνεται η όλη ομορφιά του customization, αφού μπορούν να προκύψουν έως και 40 διαφορετικοί συνδυασμοί. Εκτός της διχρωμίας όμως, ένα από τα πρώτα πράγματα που κάνουν το νέο fortwo ξεχωριστό είναι το γεγονός ότι έχει εμπρός καπό. Έστω και δείγμα από αυτό, αλλά ένα κανονικό καπό με σχεδόν οριζόντια θέση. Κανονικό; Περίπου… αφού το μικρό πλαστικό κάλυμμα ανοίγει (από δυο κλιπ στη μάσκα) και αποκαλύπτει τη μπαταρία και τα δοχεία για τα υγρά του οχήματος. Το άλλο εξίσου εντυπωσιακό είναι η μεγάλη εμπρός μάσκα και τα μεγάλα φώτα εμπρός και πίσω, τα οποία μπορούν να είναι και LED.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η υφή σε κάποια πλαστικά αλλά και η σχεδίαση πολύ μικρών λεπτομερειών θυμίζουν Renault…

Ανατρεπτική είναι η εικόνα στο εσωτερικό! Εδώ το smart fortwo δεν έχει πλέον να ζηλέψει και τόσο ένα πλήρους μήκους αυτοκίνητο, αφού διαθέτει ένα κανονικό ταμπλό και μια μεγάλη κονσόλα με δύο ποτηροθήκες που εκτείνεται ανάμεσα στα δύο καθίσματα. Μπορεί να δυσκολευτείτε να βολέψετε ένα smartphone σε κάποια από τις θήκες, αλλά και πάλι η εργονομία είναι σε πολύ καλά επίπεδα. Όσο για την ποιότητα, τα σκληρά πλαστικά δίνουν το παρόν αλλά περνούν σε δεύτερη μοίρα χάρη στο έξυπνο παιχνίδι της εταιρίας να τραβήξει το ενδιαφέρον σε μικρές λεπτομέρειες με χρώματα και επενδύσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η υφή σε κάποια πλαστικά αλλά και η σχεδίαση πολύ μικρών λεπτομερειών θυμίζουν Renault (π.χ. το κλειδί), γεγονός που προδίδει τη συνεργασία των δύο εταιριών, αλλά και πάλι η συνολική αίσθηση που αποκομίζει κανείς δεν είναι καθόλου κακή. Οι χώροι -όσο άκυρο και αν είναι να αναφερόμαστε στους χώρους ενός αυστηρώς διθέσιου- είναι άνετοι για δύο επιβάτες και φανερά βελτιωμένοι χάρη στο αυξημένο συνολικό πλάτος του αυτοκινήτου. Πίσω από τα καθίσματα υπάρχει δείγμα από πορτ μπαγκάζ με 190 lt, αρκετό για τα ψώνια ή δυο μικρά σακίδια, με την πίσω πόρτα να ανοίγει σε δύο μέρη, τζάμι και πόρτα ξεχωριστά.

Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, ναι το νέο smart fortwo άλλαξε και μάλιστα πολύ. Σε κάποια βέβαια δεν άλλαξε καθόλου, αφού συνεχίζει να έχει ταμπούρα στα πίσω φρένα (τα οποία ουδέποτε έδειξαν σημάδια ανικανότητας), το αυτόματο κιβώτιο παραμένει αργό στα kick-down και απουσιάζει το στροφόμετρο από το βασικό εξοπλισμό. Ταυτόχρονα, έγινε πολύ καλύτερο σχεδόν σε όλους τους τομείς, πιο σύγχρονο και πιο ποιοτικό, αν και παρέμεινε ακριβό για τον μέσο νέο.
Με αρχική τιμή τις 10.150 ευρώ για την πολύ βασική έκδοση και 13.880 ευρώ για το fortwo passion 71hp με καλούτσικο εξοπλισμό, όπως και να το κάνουμε δε το λέμε και φθηνό. Ακόμη κι έτσι όμως, το νέο fortwo μου αρέσει γιατί πλέον ξεχνιέσαι ότι το αυτοκίνητο ουσιαστικά τελειώνει λίγα εκατοστά μετά την πλάτη σου, έχει κατά πολύ βελτιωμένη αίσθηση στο δρόμο, προσφέρει ανυπολόγιστη ευελιξία και σου φτιάχνει τη διάθεση με τις επενδύσεις στο εσωτερικό. Ειδικά αυτό το πορτοκαλί στο αυτοκίνητο της δοκιμής.

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κυβισμός (κ.εκ.): 999
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 71/6.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 91/2.850
0-100 χλμ./ώρα (δλ.): 14,4 (manual) / 15,1 (twinamic)
Τελ. ταχύτητα (χλμ./ώρα): 151
Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.): 4,1
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.): 93 (manual) / 94 (twinamic)
Βάρος (kg): 880
Τιμή
smart fortwo 71hp passion: 13.880 ευρώ
Εκδοση δοκιμής*: 15.045 ευρώ
*περιλαμβάνει αυτόματο κιβώτιο twinamic