First drive: Νέο Honda Jazz

Το ολοκαίνουριο Honda Jazz έφτασε -έστω και καθυστερημένα- στην ελληνική αγορά και ο Κώστας Στέφου έχει το λόγο μετά από μια σχετικά σύντομη οδηγική εμπειρία.

Αυτή είναι η τρίτη γενιά του μικρού Honda, το οποίο και λανσαρίστηκε στην Ευρώπη την περασμένη άνοιξη. Το νέο Jazz μόλις έφτασε και στην Ελλάδα φέρνοντας μαζί του όλα εκείνα τα στοιχεία που ανέκαθεν το χαρακτήριζαν ως μοντέλο: κορυφαίοι χώροι και πρακτικότητα, προσεγμένη ποιότητα κατασκευής και… υψηλή τιμή.

Παρατηρώντας το ολοκαίνουριο Jazz εξωτερικά είναι αδύνατο να μην αντιληφθεί κανείς τη φρεσκάδα που αποπνέει, ενώ δείχνει σαφώς πιο σύγχρονο και μοντέρνο από τον προκάτοχό του. Είναι βεβαίως και ελαφρώς μεγαλύτερο αφού καταφέρνει και είναι 95mm μακρύτερο, 20mm ψηλότερο και με μεγαλύτερο μεταξόνιο αυξημένο κατά 30mm. Με μήκος δηλαδή στα 3.995mm, το νέο Jazz φαίνεται να είναι και πιο ευρύχωρο. Τουλάχιστον αυτό προδίδουν εκ πρώτης οι αριθμοί. Σχεδιαστικά, το νέο μοντέλο ξεχωρίζει από τις έντονες ακμές που συνθέτουν μια ενδιαφέρουσα συνολικά εικόνα.

Το ίδιο ευχάριστη είναι και η αίσθηση που αποκομίζει κανείς καθισμένος στο εσωτερικό. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες γεμίζουν φως την καμπίνα και αυξάνουν ακόμη περισσότερο την αίσθηση της ευρυχωρίας. Και βεβαίως το δυνατό χαρτί του νέου Jazz είναι οι χώροι, οι οποίοι όντως έχουν βελτιωθεί. Ελαφρώς για τους εμπρός και περισσότερο για τους πίσω, προσφέροντας επιπλέον χώρο (+115mm) στα πόδια, στα γόνατα (+65mm) και στους ώμους (+20mm). Ο χώρος των αποσκευών είναι μεγαλύτερος από κάθε άλλο αυτοκίνητο στην κατηγορία, αφού με 354 lt προσεγγίζει και απειλεί τη μικρομεσαία κατηγορία. Μάλιστα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων ο χώρος φόρτωσης φτάνει στα 1.314 lt έως την οροφή και ο οδηγός μπορεί να μεταφέρει ακόμη και ογκώδη αντικείμενα με ασφάλεια, στερεώνοντας τα σε τέσσερις κρίκους πρόσδεσης.

Ωστόσο, αυτό που χαρακτηρίζει ακόμη περισσότερο το Honda Jazz είναι η πρακτικότητα που προσφέρει. Τα γνωστά μαγικά καθίσματα “Magic Seats” διατίθενται και στο νέο μοντέλο και προσφέρουν πολλαπλή διάταξη που μπορεί να συνδυάζει τη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων και επιβατών ταυτόχρονα. Αυτό που κάνουν τα Magic Seats είναι να εκμεταλλεύονται το χώρο που κερδίζεται από την απουσία του ρεζερβουάρ καυσίμου κάτω από τις πίσω θέσεις. Το ρεζερβουάρ -όπως και στην προηγούμενη γενιά- βρίσκεται κάτω από τα εμπρός καθίσματα παρέχοντας έτσι κορυφαίες χωροταξικές λύσεις.

Μηχανικά, το νέο Jazz διατίθεται αποκλειστικά με έναν κινητήρα βενζίνης. Στην εποχή του turbo αλλά και του diesel, οι Ιάπωνες παραμένουν στο δικό τους κόσμο και αντικαθιστούν τον προηγούμενο 1.400άρη με έναν καινούριο 1.300άρη βενζινοκινητήρα της σειράς Earth Dreams Technology. Ο νέος τετρακύλινδρος με i-VTEC προσφέρει οδηγικές επιδόσεις εφάμιλλες του προηγούμενου 1.4 lt. Αποδίδει 102 ίππους και ροπή 123 Nm στις 5.000 σ.α.λ. Η συνολική απόδοση έχει βελτιωθεί με τη χρήση ενός συστήματος EGR (exhaust gas recirculation) υψηλής ροής, τη μειωμένη τριβή, τις βελτιωμένες τεχνολογίες idle-stop, και τον ηλεκτρονικό έλεγχο του εκκεντροφόρου μεταβλητού ελέγχου χρονισμού (VTC) που βελτιστοποιεί το χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής ακόμα και με κρύο κινητήρα. Ο νέος κινητήρας ζυγίζει επίσης λιγότερο από τον προηγούμενο 1.4 lt χάρη στη χρήση λεπτότερων χιτωνίων, ένα σημαντικά ελαφρύτερο στρόφαλο κατά 27% και άλλα κινούμενα εξαρτήματα, συν την υιοθέτηση μιας πολλαπλής εισαγωγής αποκλειστικά από ρητίνη. Πληροί τις προδιαγραφές Euro 6, με τις εκπομπές CO2 να ξεκινούν από 106 g/km, ενώ η οικονομία καυσίμου έχει βελτιωθεί στα 4,6 lt/100km (μικτός κύκλος) σε συνδυασμό με το νέο κιβώτιο CVT.
Ως στάνταρ το νέο Jazz εφοδιάζεται με μηχανικό 6άρι κιβώτιο (αντί για 5άρι) με αραιότερη κλιμάκωση σχέσεων αλλά και πιο αθόρυβη λειτουργία, καλύτερη ποιότητα και αίσθηση στις αλλαγές, καθώς και ελαφρώς μειωμένη διαδρομή του επιλογέα. Προαιρετικά -με πρόσθετο κόστος 1.500 ευρώ- διατίθεται και το νέο αυτόματο κιβώτιο CVT της Honda που προσφέρει καλύτερη οικονομία καυσίμου μαζί με άμεση και γραμμική αίσθηση. Με τη χρήση νέου λογισμικού ελέγχου αποκλειστικού για την Ευρώπη, προσομοιώνει 7 σχέσεις και παρέχει βελτιστοποιημένη χαρτογράφηση αλλαγών σχέσεων.

Οδηγικά, το νέο Honda Jazz είναι αυτό που περιμένει κανείς. Με μικρές διορθώσεις στα σημεία, σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, είναι ένα ουδέτερο αυτοκίνητο από όλες τις απόψεις. Με καλή συμπεριφορά, εξαιρετική άνεση και αναμενόμενα χωρίς το παραμικρό σπορ στοιχείο. Εκτός από τη νέα πλατφόρμα (με αποτέλεσμα να είναι 12% ελαφρύτερο από τον προκάτοχό του) τα ευρωπαϊκά Jazz έχουν ενισχυμένο αμάξωμα και ειδική ρύθμιση αναρτήσεων. Αυτό σημαίνει ότι παρέχει μια σχετικά σφιχτή και “δεμένη” αίσθηση στο δρόμο που θα εκτιμηθεί από τον Ευρωπαίο οδηγό. Η ανάρτηση χρησιμοποιεί γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκπαμπτο άξονα τύπου “Η” πίσω, ωστόσο διαθέτει αναβαθμισμένα και ελαφρύτερα εξαρτήματα απορροφώντας καλύτερα θορύβους και κραδασμούς πριν φτάσουν στην καμπίνα. Νέο είναι το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση που είναι 22,5% “ταχύτερο” και κατά συνέπεια παρέχει καλύτερη πληροφόρηση για τον οδηγό.
Από πλευράς εκδόσεων, το νέο Jazz διατίθεται σε τρεις επιλογές: Trend, Comfort και Elegance. Όλες έχουν πλούσιο εξοπλισμό και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος City-Brake Active System σε ταχύτητες έως 32 km/h, πλήρες σετ αερόσακων, σύστημα ελέγχου ευστάθειας με Hill Start Assist, σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών, κλιματισμό, cruise control, Magic Seats, ηχοσύστημα με AUX, USB, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι. Οι εκδόσεις Comfort έχουν επιπλέον μια γκάμα συστημάτων υποβοήθησης (Forward Collision Warning, Traffic Sign Recognition System, Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning, High-beam Support System), αισθητήρες παρκαρίσματος, Honda Connect με οθόνη αφής 7 ιντσών και ζάντες αλουμινίου. Η Elegance έχει επιπλέον δέρμα σε τιμόνι και επιλογέα ταχυτήτων, αυτόματο κλιματισμό, κάμερα παρκαρίσματος, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί και ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών.
Για το τέλος, αφήσαμε την τιμή, η οποία είναι ξεκάθαρα εκτός ανταγωνισμού. Με αρχική τιμή τις 16.990 ευρώ (ή 16.030 ευρώ με απόσυρση όσοι προλάβουν) και τιμή της πλουσιότερης έκδοσης στις 22.990 ευρώ, το νέο Jazz είναι μάλλον ακριβό για το μήκος του. Ωστόσο, δε θα πρέπει να το βλέπουμε απαραίτητα βάση του ανταγωνισμού του, καθώς πρακτικά είναι ένα μοντέλο που “παίζει” μόνο του στην αγορά και βεβαίως έχει το δικό του κοινό. Η καλή ποιότητα κατασκευής, ο υψηλός εξοπλισμός, η αξιοπιστία και βεβαίως η πρακτικότητα και ευρυχωρία που προσφέρει το καθιστούν ως την επιλογή για “ψαγμένους”. Αν ήταν και καναδυό χιλιάρικα φθηνότερο… θα έμπαινε σίγουρα πιο δυναμικά στη μάχη της αγοράς!